Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Greier ikke AirPlay å skalere bildet rett til en full HD TV? Like skjermer greiene il Apple virker jo helt elendig syns jeg.

 

Beamer blir nok å bruke for streaming av film til Apple TV enda om det er så dårlig som det fremstår.

 

EDIT: Bruker en MacBook Air.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Newb question coming up:

 

Har akkurat åpnet min Apple tv, og har fått det forespeilet at man kan streame videoer osv. fra macen/laptop etc.

Men ser nå at di filmene jeg kan se er di som ligger på itunes. Må man hacke apple tven eventuelt for å kunne streame ?

 

In advance, danke.

Lenke til kommentar

Greit å nevne at du må ha en Mac med Intel Sandy Bridge (2011) for at AirPlay Mirroring skal fungere (?). Du har uansett apps som Beamer og litt sånt som vil få jobben gjort om maskinvaren din ikke støttes direkte i OS X Mountain Lion.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Min erfaring er at airplay-mirroring fungerer relativt dårlig fra Mac. (Prøvd en Macbook air HD3000).

Det hadde nok vært bedre om man kunne sende innholdet direkte til TV-en, og ikke vise det på mac-en, på samme måte som man kan med iOS-enheter. Dette er nok mye mindre krevende. Med direkte speiling via min Mac air opplevde jeg dårlig bildekvalitet, og frekvent hakking/lag. Dette til tross for at alle mine iOS-enheter klarte å sende bilde og lyd helt synkront og i nydelig HD på samme nettverk, og på samme TV/Apple TV.

Lenke til kommentar

Er nok helt klart mer data som skal overføres med AirPlay Mirroring ja, noe som gjør at alternativer som Beamer hvor du kan sende spesifikke elementer og ikke nødvendigvis speile hele skjermen ofte har bedre ytelse. Tanken bak, spesielt med OS X Mavericks er at du raskt og effektivt skal kunne benytte AirPlay Mirroring som en skjerm nummer to, så du kan enkelt bruke det til å utvide og effektivisere arbeidsflyten din og ikke nødvendigvis bare speile det innholdet du har på maskinen fra før av.

 

Nå opplever ikke jeg særlig problemer med våre MacBook Pro 15" Retina modeller, men at det går utover batteriet er det liten tvil om, men noe annet hadde jeg heller ikke forventet. Det jeg har merket meg er at det som hovedsaklig avgjør ytelsen er din lokale nettverksforbindelse, etter at jeg har kjørt ethernet kabel til Apple TV og har 3x3 802.11N (450mbps) kobling til MacBook Pro 15" Retina så kan jeg mer eller mindre kjøre en tung 1080P film (altså type 12-20mbps film, ikke noe lett Netflix ræl med en fjerdedel av båndbredden) og det vil fungere stort sett prikkfritt hele veien.

 

 

Når jeg kjørte Apple TV trådløst så ville det hakke fra tid til annen nesten uansett, her ligger nok mye av utfordringen i det faktum at trådløs overføring ikke finnes stabilt og at du fra tid til annen vil ha pakke tap og små drops-outs som naturligvis skaper hakking / problemer.

Lenke til kommentar

Jepp :-) Da skal du få eit valg i menylinja øverst der du kan spegle bilde/lyd til Apple TV.

 

Protip: Hold inne option knappen og trykk på volum symbolet for kun å streame lyd.

 

Dette fungerer rett og slett ikke hos meg, eg får bilde på skjermen uansett. Må inn i lydinstillinger og slå det på derifra. Forstår ikke hvorfor men.

 

Var så mye bedre med gamle MBP'en som ikke har støtte for AirPlay like skjermer, her kom det bare lyd :p

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Når jeg kjørte Apple TV trådløst så ville det hakke fra tid til annen nesten uansett, her ligger nok mye av utfordringen i det faktum at trådløs overføring ikke finnes stabilt og at du fra tid til annen vil ha pakke tap og små drops-outs som naturligvis skaper hakking / problemer.

 

Mulig det var et problem hos deg, men jeg bruker som sagt iOS-enheter. (iPhone 5 og iPad mini) daglig med en trådløs apple TV. Er bare mac-en som sliter. Tipper det er en gpu/cpu-greie for min del.

Lenke til kommentar

Nå er det på tide å kjøpe en ny laptop. Jeg er lei av Windows PCer, og jeg tenker meg en Macbook Pro. Jeg skal stort sett bruke Macen til å surfe, bruke Microsoft Office, samt se filmer og høre på musikk. Hvilken er grei da? Jeg tenker det bør holde med en 13'' skjerm, og hvis jeg skal se på film så plugger jeg den bare til en monitor.

 

Hva er forskjellen på 2,5 GHz og 2,9 GHz, og merker man denne forskjellen?

Endret av Mladic
Lenke til kommentar

Standard MacBook Pro 13" Retina modell burde være midt i blinken, om den blir hakket for dyr så har du standard MacBook Air 13" som jeg ville konfigurert med 8GB RAM. Det er ytterst få som vil merke noen forskjell om du går opp ett hakk eller to på CPU, ytelsen er stort sett mer enn god nok i utgangspunktet og tapet i strømeffektivitet (batteri) er stort sett ikke verdt det for de av oss som ikke vet at de trenger så mye hestekrefter som overhode mulig.

 

Eneste negative med MacBook Pro 13" Retina per i dag er at det ligger en ny modell i lufta, at det kommer en Intel IvyBridge refreash iløpet av 1-2 mnd er vell mer eller mindre 100% sikkert og da vil du få en langt mer strømeffektiv maskin med forbedret integrert skjermkort. Det største minuset med dagens 13" Retina slik jeg ser det er det integrerte Intel HD 4000 skjermkortet som er litt på kanten iforhold til oppløsningen som skal drivers på maskinen. Fungerer helt fint om du ikke bedriver noe grafisk, men er helt på kanten. Her har jo faktisk de nye MacBook Air modellene, til tross for sine lav volt og tregere prosessorer faktisk kraftigere og bedre skjermkort enn de nåværende 13" Retina modellene.

 

 

Du har jo også standard MacBook Pro 13", men det er vell den MacBook modellen som gir desidert minst for pengene per dags dato og burde vell kun være et relevant alternativ hvis du er helt avhengig av å ha optisk drev, må ha ethernet eller firewire porter på maskinen. Hvis ikke så har du langt raskere og mer driftsikker disk (SSD kontra tradisjonell "spinnedisk"), langt bedre skjerm (2560x1600 IPS kontra 1280x800 TN) og ikke minst en slankere og lettere maskin. Denne kommer nok også i ny utgave iløpet av 1-2mnd med Intel IvyBridge CPU + GPU, om ikke Apple bare faser ut hele greia da spesifikasjonene på skjerm og det øvrige begynner å bli smått latterlig til 2013 å være, og en eventuelt ny og bedre modell blir litt for lik Retina modellen.

Lenke til kommentar

Nå er det på tide å kjøpe en ny laptop. Jeg er lei av Windows PCer, og jeg tenker meg en Macbook Pro. Jeg skal stort sett bruke Macen til å surfe, bruke Microsoft Office, samt se filmer og høre på musikk. Hvilken er grei da? Jeg tenker det bør holde med en 13'' skjerm, og hvis jeg skal se på film så plugger jeg den bare til en monitor.

 

Hva er forskjellen på 2,5 GHz og 2,9 GHz, og merker man denne forskjellen?

 

I ditt tilfelle ville jeg valgt en MacBook Air. Hvis den kun skal brukes til det forholdsvis lette arbeidet du har listet over vil en MBA ha nok futt. I tillegg til at 13" MBA har bedre oppløsning og er fysisk mindre enn 13" MBP. Hvis du derimot ønsker å legge litt mer penger i det er jo selvsagt 13" retina den beste av 13"-modellene.

 

Til bruken din vil du neppe merke noen forskjell på 2,5 og 2,9GHz annet enn en litt lettere lommebok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...