Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Apple Care er en billig forsikring, selv i norge. Hvis det koster bare 1000,- og gir deg apples garanti i 5 år, er det en bra investering. Det er bare snakk om 200,- i året, eller under 20,- i mnd.

 

Hvis det skjer noe om 4 år og 11 mnd som IKKE er din feil, blir maskinen reparert UTEN spørsmål hvis du har garanti på maskinen. Det SKJER ikke hvis du prøver å reklamere.

Endret av johanf
Lenke til kommentar

Sitter å ser på gårsdagens stream fra Apple Keynoten. Bare jeg som synes det er usmakelig at de konstant sammenligner seg selv med Windows på PC og android på telefon, og måte de skryter av seg selv og mobber de andre på? Altså, jeg er fan av Apple, og de har vel alltid gjort sånt, men synes det er usmakelig egentlig.

 

Spesielt siden statistikken de bygger på helt tydelig er vinklet på en måte som ikke representerer virkeligheten.

Lenke til kommentar

Apple Care er en billig forsikring, selv i norge. Hvis det koster bare 1000,- og gir deg apples garanti i 5 år, er det en bra investering. Det er bare snakk om 200,- i året, eller under 20,- i mnd.

 

Hvis det skjer noe om 4 år og 11 mnd som IKKE er din feil, blir maskinen reparert UTEN spørsmål hvis du har garanti på maskinen. Det SKJER ikke hvis du prøver å reklamere.

 

Dette stemmer dessverre ikke. :) Siterer en av mine gamle poster:

Apple Limited Warranty (Varighet: Ett år fra kjøpsdato)

- Inkluderer 90 dagers gratis telefonsupport

- Reparasjon av maskinvarefeil (MERK: Brukerfeil, redning av tapt data fra døde harddisker etc er ikke en del av dette)

- Worldwide, kan brukes i en hvilken som helst Apple Store eller APR i verden

ALW er inkludert med samtlige Apple-produkter.

 

 

AppleCare (Varighet: Tre år fra kjøpsdato av produkt, altså to års utvidelse av garantien)

- Inkluderer tre års gratis telefonsupport

- Reparasjon av maskinvarefeil (Dekker heller ikke brukerfeil etc, men man kan muligens få litt mer tilbake hos Apple om man er en kranglete kunde)

- Worldwide, samme som ALW

AppleCare må registreres innenfor ALW-perioden, dette er viktig.

 

Norsk forbrukerkjøpslov, reklamasjonsrett (Varighet: Fem år etter kjøpsdato)

- Norsk lovverk, ergo ingen ekstra telefonsupport eller lignende

- Reparasjon av maskinvarefeil (igjen, samme som de øvrige)

- Gjelder kun i Norge, ingen forhandler utenlands kan pålegges å utføre en reparasjon på reklamasjon. Et verksted kan avvise reklamasjon dersom produktet ikke er kjøpt hos dem, da reklamasjonen formelt sett skal gå mot selger av produktet, ikke verkstedet som kan utføre servicen.

- Dersom en maskin blir innlevert til reparasjon tre ganger med samme feil, og man har forsøkt å reparere feilen i alle tilfeller tidligere (ved å bytte del for eksempel) kan man be om omlevering eller heving av kjøp. Detaljene rundt dette er jeg ikke helt sikker på, da det er mye krangling mellom selgere, produsenter og forbrukerrådet angående akkurat dette. Du kan ikke si at det er noe galt med maskinen din, og kreve ny maskin etter at den har vært sjekket og friskmeldt tre ganger, for eksempel. Dersom maskinen har fungert over lengre tid mellom hver reparasjon, kan man også nekte omlevering såvidt jeg har skjønt, men som sagt er jeg ikke helt sikker på akkurat det området.

 

Gjelder kun ved forbrukerkjøp, ergo den som betaler er en privatperson og kjøpet står på en privatperson. En viktig distinksjon her er følgende:

 

Hvordan kvitteringen ser ut, beror på hvordan kunden er lagt opp. Er det slik:

 

Firmanavn

v/ privatnavn

 

Vil det telle som et firmakjøp. Er det derimot slik:

Privatnavn

 

Firmanavn

 

Vil det telle som forbrukerkjøp. Firmaer er ikke dekket av forbrukerkjøpsloven, men kjøpsloven, som er et annet lovverk som gir to års reklamasjon istedet for fem år. Hvordan fakturaen ser ut kan variere litt fra selger til selger, men hos Apple er det iallefall dette formatet som gjelder.

 

Følgende ting ugyldiggjør samtlige ting nevnt ovenfor:

- Væskeskade

- Slagskade

- Fallskade

- Annen funny business

Det finnes ingen lovverk eller utvidede garantier som dekker dette, kun forsikring. Er du uheldig, ta ut verdiforsikring på maskinen din.

Endret av Heilage
Lenke til kommentar

ALW er inkludert med iPhone også, men ikke dermed sagt at alle APR-er i verden kan ta service på de, uavhengig av hvor kjøpet fant sted.

 

Man kan feks ikke kjøpe en iPhone i Asia og levere inn på service hos APR i Norge.

 

Delvis riktig, Eplehuset har serviceavtale for ikke-operatørlåste telefoner i Norge, men jeg er usikker på hvor langt den avtalen strekker seg i henhold til telefoner kjøpt i utlandet. Posten min var forøvrig rettet mot maskiner, ikke iPhone eller iPad (AppleCare på iPad er to år, ikke tre).

 

Ah, sorry - tok feil av 3 og 5 år - skjønner ikke hvorfor jeg gjorde det, men shit au.

 

Apple Care ER en bra garanti, men det koster litt.

 

Dersom strides vi, men jeg er kanskje hakket mer DIY enn de fleste vanlige Apple-kunder (pluss at jeg kan demontere en MacBook Pro til løse komponenter på et kvarter). :)

Endret av Heilage
Lenke til kommentar

Okey, da er jeg med på hva du mener. På maskiner har du helt rett, de kan leveres inn til hvilken som helst APR innenfor ALW-perioden (evt applecare). Apple TV går også innunder 2års dekningen, altså ikke 3 som maskinene.

 

Jobber selv på Eplehuset og føler meg relativt trygg på akkurat de rutinene. I mange tilfeller kan vi ta inn telefoner som er kjøpt i utlandet, men det sjekkes i hver enkelt sak. Hovedsakelig er min erfaring at de som er solgt med operatørlås i utlandet kan være litt kinkige å få gjennom via vårt system.

Endret av NiRaM
Lenke til kommentar

Var innom Apple Store i Covet Garden, London i går.. Gud bedre Apple vet hvordan man kjører butikk! Her handler det om produktet hele veien. Ikke bare en eller to utstillingsmodeller, her er det bøttevis med utstilling av samtlige hovedprodukter hvor hvem som helst kan tafse så mye de vil, så lenge de vil. Lokalene er åpne og fri for alt som heter dilldall og unødvendig promotering og om du ønsker det så har du jo din egen "private" Apple kar som guider deg igjennom hva det skulle være.

 

Lokalene er fantastiske, lokalisasjonene er fantastiske, ja alt er rett og slett på topp. topp nivå! Hadde med kjæresten sin iPhone 5 som vi har hatt noen små problemer med, ble byttet på stedet før vi i det hele tatt fikk fortalt dem skikkelig om hva problemet faktisk var.

Lenke til kommentar

Da har dagen kommet. Twitter API changes betyr at vi som kjøpte Echofon Pro til Mac før de gikk over til App Store-salg står når uten en fungerende Twitter-klient. Jeg er så jævlig forbanna, at jeg ikke har ord. Nå vil de ha oss til å betale nye $9.99 for den samme jævla klienten?!

 

Jeg kan skjønne det om det er en helt ny versjon av programmet, med masse nye features and shit, men dette er den akkurat samme klienten, men som støtter en nyere versjon av APIene til Twitter.

 

EDIT: Nevermind!

 

Sendte en halv-krass e-post til Echofon, og lurte på om de hadde noen planer for gamle kunder. Fikk en kode til å løse inn i App Store, og vips så er alt flott igjen! Gjett om denne karen undervurderte Echofon?! :love:

Endret av MartinF
Lenke til kommentar

 

Jobber selv på Eplehuset og føler meg relativt trygg på akkurat de rutinene. I mange tilfeller kan vi ta inn telefoner som er kjøpt i utlandet, men det sjekkes i hver enkelt sak. Hovedsakelig er min erfaring at de som er solgt med operatørlås i utlandet kan være litt kinkige å få gjennom via vårt system.

 

Som sagt, jeg var ikke helt sikker på hvor langt de rutinene strakk seg.

 

 

Siden jeg ikke jobber i Humac lenger, så trenger jeg faktisk ikke å bry meg heller. Wohoo! :w00t:

Lenke til kommentar

Stemmer det at det er rentefritt når man finansierer e apple-produkt? For jeg var innom eplehuset i dag og forhørte meg angående det. Og da sa fyren at man kun betalte etableringsgebyr som var på 200kr-ish og at det var rentefritt, med mindre man ikke klarte å betale før den datoen som var besatt, og at totalsummen ville da være på litt over 17k(om man går får rmbp)

Lenke til kommentar

Jepp, det høres riktig ut det. Det kalles betalingsutsettelse, og er rentefritt helt til perioden du har valgt er omme. Da begynner det å gå (ofte ganske høye) renter. Med betalingsutsettelse betaler du inn summen når som helst i perioden, litt og litt eller alt på en gang.

 

Du blander kanskje litt med avbetaling. Da er det rente fra første stund, og du får vel et fast beløp du skal betale hver måned.

 

Betalingsutsettelse kan nesten vært lurt, hvis man har økonomisk disiplin nok til det. Avbetaling er vel alltid en dårlig íde rent økonomisk.

Lenke til kommentar

Har fått et tilbud på å selge min Macbook Air 13-tommer. (2012, Sandy Bridge)

2000 kr mindre enn da jeg kjøpte den ny.

 

Synes dere jeg burde ta det?

 

Vet ikke helt om jeg trenger bærbar PC lenger nemlig. Har et beist av en stasjonær, og opp til flere tablets. Det eneste jeg kunne trengt en bærbar til var skole, men det eneste jeg ville brukt den til var enkel nottattaking og skriving, og det er sjelden jeg trenger det også.

 

Hva synes dere? Er bærbare blitt overflødige?

 

Må ellers legge til at jeg er sinnsykt fornøyd med mac-en min sånn ellers. Bare bruker den mindre og mindre.

Lenke til kommentar

Jepp, det høres riktig ut det. Det kalles betalingsutsettelse, og er rentefritt helt til perioden du har valgt er omme. Da begynner det å gå (ofte ganske høye) renter. Med betalingsutsettelse betaler du inn summen når som helst i perioden, litt og litt eller alt på en gang.

 

Du blander kanskje litt med avbetaling. Da er det rente fra første stund, og du får vel et fast beløp du skal betale hver måned.

 

Betalingsutsettelse kan nesten vært lurt, hvis man har økonomisk disiplin nok til det. Avbetaling er vel alltid en dårlig íde rent økonomisk.

 

Okey, da er det bare jeg som har misforstått i lengre periode. Så man kan gå for betalingsutsettelse fra første stund? Vil det da si at man kan ha 9mnd med betalingsutsettelse? Tror nesten jeg bare kjøper rMBP nå, da jeg trenger det asap. Vet ikke helt om jeg gidder å vente til neste oppdatering av rMBP, eller er det verdt å vente til de blir oppgradert til de nye prosessorene? Maksinen vil kun bli brukt til surfing, musikk, film, litt bilde/videoredigering og 4-5 sider med kontinuerlig refreshing.

Lenke til kommentar

snip

 

Rent prismessig synes jeg det er et bra salg. Men kan ikke helt si meg enig i at laptoper er blitt overflødige, men det er selvfølgelig bare en smakssak. Personlig skriver jeg svært mye, også utenfor skole-/jobbsammenheng, så det å ikke ha en laptop ville vært utenkelig for min egen del.

 

Men om du ikke klarer å bestemme deg: Salget er såpass gunstig for din egen del, at om du finner ut at du likevel vil ha en laptop - så er dette en bra måte å få oppgradert Air'en på også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...