Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor mye tror dere jeg kan få for en MacBook Pro Retina med følgende spesifikasjoner:

 

- 2,7GHz i7 3820QM

- 16GB RAM

- 768GB SSD

 

10 måneder gammel, knapt en skramme på maskinen. Har vasket den en gang i uka siden den ble kjøpt, og jeg har møbelknotter på undersiden for ikke å få riper under. Skjerm er nylig byttet grunnet pixelfeil, så den er kliss ny.

Endret av Munty
Lenke til kommentar

Det avhenger helt og holdent av budsjettet ditt. Har du råd går du for Retina, om ikke går du for vanlig. Enkelt og greit. Når det er sagt ville jeg ikke kjøpt dagens generasjon av Retina, grunnet de barnesykdommene som har dukket opp.

 

Når det er sagt har jeg virkelig tro på neste generasjon Retina. Om jeg skulle handlet Mac nå ville den vært meget aktuell.

 

Barnsykdommer?

Har nok budsjett til det :) Men er de i morgen eller på tirsdag de vil oppdatere maskinene?

 

Personlig ville jeg gått for en 13", byttet ut HDD med SSD og satt i 16 GB RAM. Eneste jeg ikke liker med den er at oppløsningen er lav.

 

Ingen dum ide. Godt mulig jeg vil gjøre det istedenfor.

Lenke til kommentar

Hvilke barnesykdommer er det snakk om? Har jeg gått glipp av noe her :tease:

Pent brukt MacBook Pro 15" Retina burde gå for 12'000kr++ om du slenger opp en halvveis oppegåend Finn.no annonse. Har sjekket ut litt for tenker å selge min to MacBook Pro 15" Retina "Basis modell" og ut ifra det jeg har fått med meg så er ikke 12'000-13'000kr en urealistisk pris så lenge de er strøkne.

Lenke til kommentar

Når det gjelder valg av MacBook modell ville jeg uansett ha ventet til de nye modellene er på plass, de annonserer jo nesten 99% sikkert allerede i morgen og kan da trolig bestilles i løpet av uka med en leveringstid på toppen 3-4 uker.

 

 

Jeg ville aldri i livet gått for MacBook Pro 13" per i dag, den har den soleklart dårligste skjermen av alle MacBook Pro modellene. Den er riktignok ikke som en del budsjett Windows maskin med horrible TN-paneler, men 1280x800 oppløsning er skralle greier, selv på 13" skjerm også kjører den bare tradisjonell harddisk og ingen SSD.

 

Som det nevnes over her så kan du jo alltids kjøpe en SSD som du installerer selv, om du er komfortabel med det, og da kan du samtidig sette den tradisjonelle disken og bytte den med det optiske drevet så har du en SSD + Harddisk løsning. Men dette forutsetter at du er komfortabel med en slik "operasjon", du må belage deg på å bruke 1'000kr+ for SSD og du ender fremdeles opp med en relativt lavoppløste skjermen, og en generelt tykk og tung 13" maskin.

 

 

Da ville jeg mye heller ha gått for en MacBook Air 13", det er jo så godt som samme pris, du får en innebygget SSD som gir deg fordeler som offisiell TRIM støtte fra Apple, og støtte for PowerNap funksjonaliteten i OS X Mountain Lion. Den er også mye slankere, lettere og kommer med en 1400x900 oppløsning som er en god del bedre enn 1280x800 samtidig som den er mindre gjenskinn i skjermen.

 

Det eneste negative med MacBook Air 13" kontra MacBook Pro 13" er generelt mindre lagringsplass, du har ikke muligheten for noen SSD + harddisk kombo og du får en ULV (ultra-low-voltage) prosessor som ikke er like rask som prosessoren du finner i vanlig MacBook Pro 13".

 

 

Om du skal ha det beste fra begge verdener så betaler du litt ekstra å går for MacBook Pro 13" Retina, vi snakker bare 2'300kr forskjell å gå du får en MacBook Pro 13" som er mye tynnere og lettere, ikke helt på nivå med MacBook Air 13" men langt bedre enn vanlig Pro 13". Her får du fordelen av SSD, du har en herlig 2560x1600 IPS skjerm, en fullblods prosessor (ikke ULV som på Air) og 8GB RAM.

 

Hva er grunnen til at dere selger?

 

Kommer noe modeller i løpet av neste uke? Det ryktes at Retina modellene ikke kommer i oppgradert from før litt lengre ute på sommeren, men det får vi jo vite mer om på mandag.

 

Hvorfor selge? Fordi videresalgsverdien på disse maskinene er så absurd høy at det faktisk er billigere for meg å kjøpe / selge hvert år, enn å beholde maskinen 4-5 år og kjøpe ny da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for tipset. Trodde han mente 13" retina. Men om han mente den vanlige, så blir det nok litt for lav oppløsning for min del, da jeg har og MÅ ha endel vinduer oppe som refreshes kontinuerlig. Tror nok jeg går for 15" og vente på de nye oppdateringene.

Lenke til kommentar

Hvilke barnesykdommer er det snakk om? Har jeg gått glipp av noe her :tease:

Pent brukt MacBook Pro 15" Retina burde gå for 12'000kr++ om du slenger opp en halvveis oppegåend Finn.no annonse. Har sjekket ut litt for tenker å selge min to MacBook Pro 15" Retina "Basis modell" og ut ifra det jeg har fått med meg så er ikke 12'000-13'000kr en urealistisk pris så lenge de er strøkne.

 

Hm, dette er en maskin med nypris på 30.090,-. Burde nok greie å få en del mer enn 12.000 for den.

 

Hva er grunnen til at dere selger?

 

Selger nå fordi jeg vil ha den bort før de nye kommer på markedet slik at prisen ikke synker for mye. Kommer nok også til å kjøpe en maskin som kjører Windows, med mindre de nye retinaene er helt helt fantastiske. Jeg vet de kommer til å bli fantastiske, men det er lov å prøve ting fra begge verdener!

Endret av Munty
Lenke til kommentar

Hvilke barnesykdommer er det snakk om? Har jeg gått glipp av noe her :tease:

Pent brukt MacBook Pro 15" Retina burde gå for 12'000kr++ om du slenger opp en halvveis oppegåend Finn.no annonse. Har sjekket ut litt for tenker å selge min to MacBook Pro 15" Retina "Basis modell" og ut ifra det jeg har fått med meg så er ikke 12'000-13'000kr en urealistisk pris så lenge de er strøkne.

 

Barnesykdommer var kanskje en liten overdrivelse. På jobb har vi fått inn en del med ghosting-problemer. De får jo stort sett byttet panelet, men da har man ingen garanti for hvilket panel det blir byttet til.

 

I tillegg synes jeg de blir i overkant varme under belastning. Mulig det ikke gjelder alle, men et mitt inntrykk etter å ha sett en del av de.

 

Av rent prinsipp kjøper jeg sjelden første utgave av en ny "serie/modell", da neste generasjon ofte retter opp i en del ting. Se på macbook air for eksempel. Godt fornøyd med at jeg ikke kastet meg på første utgave av de. Når det er sagt er jeg storfornøyd med 2011 airen min.

 

Regner vel uansett med at ingen kjøper Mac før vi har hørt hva som skjer i morgen :)

Lenke til kommentar

Hvis jeg kjøper en ny macbook air nå, er Applecare verdt en ekstra tusenlapp? Hvis det blir noe galt med maskinen burde jeg jo få det fikset ifølge forbrukerloven innen 5 år uansett? Hjelper Applecare hvis jeg søler vann på den eller får problemer i utlandet?

Lenke til kommentar

Hvis jeg kjøper en ny macbook air nå, er Applecare verdt en ekstra tusenlapp? Hvis det blir noe galt med maskinen burde jeg jo få det fikset ifølge forbrukerloven innen 5 år uansett? Hjelper Applecare hvis jeg søler vann på den eller får problemer i utlandet?

Applecare er bortkastete penger i Norge

 

 

Faen at de ikke ble nye macbookpro's, jeg som hadde tenkt å bestille meg en :(

Når tror dere at det vil komme nye med intels nye prosessor?

Endret av BeGj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...