nebrewfoz Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Ga opp og lastet ned en torrent med W7 iso, så får jeg prøve den og se om den funker. Tviler på at det er ISO-filen som er problemet. Du må få laget/preppet USB-stick'en på riktig måte, som nevnt tidligere med Microsoft's verktøy. En kronglete måte som kanskje kan fungere: Hva med å installere VirtualBox på Mac'en, og så opprette en virtuell Windows-maskin der? Hvis du kan "mounte" en ISO-fil i VirtualBox, så bør du kunne boote fra denne og få installert W7 i VirtualBox. Du kan installere W7 uten å oppgi product key - det funker i 30 dager. Når dette er gjort, så bruker du verktøyet i Windows - for å preppe USB-stick'en. Deretter bruker du BootCamp for å installere W7 fra USB-stick'en. Har ikke prøvd denne metoden selv (- jeg hadde en Windows-maskin stående -), men nå fikk jeg søren meg lyst til å prøve ... (Kanskje like godt at Mac'en ikke er innenfor rekkevidde.) 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Noen som kan tenke seg hvorfor "Mail" har slutte å fungere på adsl-linja vår fra Telenor (i Trondheim)? På alle andre nett kan jeg motta epost. Nå fungerer ingenting i Mail. Har en 13" macbook retina. Takk for hjelp. Jeg antar at du ikke kjører en egen mailserver på maskinene din? (Det er en skog av egne problemer knyttet til det.) Jeg antar også at du kjører en mailklient-applikasjon på Mac'en og ikke bruker web-basert email? (Det er vel det du mener med "Mail", tipper jeg.) Din email-leverandør - f.eks. Telenor Online - spesifiserer hvordan de ulike email-klienter skal settes opp for å kunne koble seg til, laste ned og sende email fra/til email-serveren. Dette kan bestå av både host-adresser (f.eks. mail.online.no) og Port Number-angivelser - og så videre. Hvis din email-klient er satt opp til å koble seg til en server som ikke ligger innenfor Telenor's nett, så kan det hende at du må endre på oppsettet ditt. Dette er vanligvis et problem med sending av email til f.eks. en NextGenTel-mailserver via Telenor's nett, men det er mulig det er noe lignende for mottak av email i ditt tilfelle. Det er i hvert fall et sted å begynne feilsøkingen... Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 2. april 2013 Del Skrevet 2. april 2013 Jeg antar at du ikke kjører en egen mailserver på maskinene din? (Det er en skog av egne problemer knyttet til det.) Jeg antar også at du kjører en mailklient-applikasjon på Mac'en og ikke bruker web-basert email? (Det er vel det du mener med "Mail", tipper jeg.) Din email-leverandør - f.eks. Telenor Online - spesifiserer hvordan de ulike email-klienter skal settes opp for å kunne koble seg til, laste ned og sende email fra/til email-serveren. Dette kan bestå av både host-adresser (f.eks. mail.online.no) og Port Number-angivelser - og så videre. Hvis din email-klient er satt opp til å koble seg til en server som ikke ligger innenfor Telenor's nett, så kan det hende at du må endre på oppsettet ditt. Dette er vanligvis et problem med sending av email til f.eks. en NextGenTel-mailserver via Telenor's nett, men det er mulig det er noe lignende for mottak av email i ditt tilfelle. Det er i hvert fall et sted å begynne feilsøkingen... Bruker programmet Mail ja. Bruker hotmail, gmail og mailkonto på NTNU. Sluttet plutselig å fungere på hjemmenetverket. Nå kobler jeg mobilen til pcen for å laste inn epost.. Alt ellers funker som har med internett å gjøre. Prøvde å åpne porten på modemet som Mail bruker, men det funka ikke.. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 (endret) Arg... Outlook kontaktlista mi har blitt helt mongo, ikke bare når jeg synkroniserer mot iOS, men også mot Windows Phone 8.. Først ryddet jeg opp i lista, men bare type 40 av 260 kontakter dukket opp i iOS, kontaktet Microsoft support som liksom har "fikset" problemet men nå er jeg tilbake med type 3-4 oppføringer av samme kontakten i både iOS og på Windows Phone og fremdeles mangler over 80% av kontaktlista... Hva som er enda mer utrolig er at Outlook.com ikke snakker så godt med Outlook 2013 på Windows maskinen lenger heller, nå er plutselig samtlige e-poster dobbelt opp i Outlook selv om de ikke er på det Outlook.com, og man kan fremdeles ikke koble opp Outlook.com ved bruk av EAS mot verken Mail.app eller Outlook 2011 for Mac. Tror nesten jeg vurderer å teste det å gå helt over på iCloud, ha alt fra kontakter, kalender og e-post utelukkende i iCloud og bruke Postbox som mailapplikasjon på Windows, og Mail.app på Mac maskinene. Dette burde vell fungere brillefint på alle OS X og iOS enheter i det minste, og ettersom det baserer seg på IMAP så kal det vell være null problem å få det opp i Postbox på Windows systemer. EDIT: Etter å ha testet ut Windows Phone 8 litt nå, ha kjørt Windows 8 i flere måneder på den stasjonære så er jeg vell mer klar enn noen gang til å migrere helt over på Apple sin plattform, liker Office 2013 til Windows langt bedre enn Office 2011 til Mac, jeg liker MPC-HC med MadVR langt bedre enn Movist, MPlayerX osv til OS X, det er endel ting jeg liker med Windows Phone 8 også men frustrasjonen av å bruke Microsoft systemer etter å ha blitt bortskjemt med hvor sømløst og lettvint Apple legger opp ting blir for stor.. Er liten tvil om at Outlook.com tilbyr en mer avansert e-post, kontakter og kalender tjeneste enn Apple gjør med iCloud men når er jeg ved punktet at "avansert" kan rykke og reise, jeg vil bare sette opp tingene mine også skal det fungere på alle enhetene mine og det er det. Endret 3. april 2013 av RamGuy Lenke til kommentar
Niram Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Noen her som har greie på iPhoto? Har et bibliotek som oppfører seg veldig merkelig. Det er nå på 37GB (drøyt 4 500 bilder). Det gir ingen mening da jeg tar bilder i "normal" jpeg oppløsning, aldri/svært sjelden råformat. Hva kan grunnen til dette være? Mener bestemt at det var på 15-18 GB for bare noen dager siden.. HELP. Lenke til kommentar
andypandy Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Har du gjort noen endringer i biblioteket ditt i det siste? Har du redigert noen bilder? Med standard instillinger vil iPhoto lage en duplikat av bildet du redigerer, og beholde Masteren (original filen) intakt. Om du foreksempel har endret alle bildene til svart/hvitt, vil du få dobbelt opp av alle bildene dine. Lenke til kommentar
Mala Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Er det en stor sak å bytte chassis på en aldrende MBP? Min fra 2010 bærer preg av mye frem og tilbake, og noen uheldige fall fra sengekanten Lurer på å fiffe den opp og oppgradere den litt samtidig, da den faktisk gjør jobben for godt til at jeg har samvittighet til å bytte den ut. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Litt oppdateringer til Boot Camp-prosjektet mitt lengre tilbake; Brant ut .iso-en på en DVD-R plate, og installerte derfra. Ingen problemer, og alt gikk perfekt. Så nå sitter jeg og poster dette via W7 på Macen min. Så er det bare å finne ut hvilke spill jeg kan kjøre ^^ Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Jøsses, ettersom jeg aldri har styrt med iWork (Pages, Keynote og Numbers) og bare brukt Office for Mac 2011 som forøvrig er en skuffende dårlig pakke for prisen tatt i betraktning hvor begredelig applikasjonene er sammenlignet med Office for Windows, de er jo verken spesielt godt integrert eller optimalisert for OS X, samtidig som de mangler en haug av helt basic ting som Windows variantene har hatt i en årrekke... Så tenkte jeg, ettersom jeg nå skal migrere meg over fra å bruke Outlook.com for mail, kontakter og kalender over til å bruke iCloud at det kanskje kunne være en idé å se litt nærmere på iWork vs Office for Mac 2011, spesielt da med tanke på iCloud integrering ettersom iWork tross alt har muligheten for å speile alt opp iCloud, noe som kan være kjekt. Til min store overraskelse så er jo faktisk iWork temmelig kompatibel med Office formater, Pages har jo overhode ikke noe problem med å laste eller lagre til Doc(x) format, Numbers har overhode ikke noe problemer med Xls(x) og keynote ser heller ikke ut til å slite noe nevneverdig med Pps(x), ikke nok med det men så fort jeg åpner et Office dokumenter i iWork så havner den jo rett iCloud, helt uten at det må være i noe iWork format! Har av en eller annen grunn alltid innbilt meg at iWork er temmelig ubrukelig da det er håpløst å benytte i skolesammenheng og liggende da lærere bruker Windows med Office og er helt avhengig av å motta ting i doc(x), xls(x), pps(x) osv.. Eventuelt i PDF format, men de fleste lærere vet ikke hvordan man skal forholde seg til PDF så ja.. Men ettersom iWork helt fint kan åpne, redigere og lagre til disse formatene så er det jo null problem å gi iWork en sjanse for å se hvordan det fungerer i praksis, er dog litt redd for at formatering og kompatibilitet kan bli et problem så det er vell best å kjøre ting rett i Office formater fra starten av, å ikke begynne på de i iWork format, der etter eksportere til Office format for innleveringer og da plutselig finne ut wops nå ble ting formatert helt på trynet etter flere dager med intens jobbing. Har også en liten utfordring når det gjelder det å få flyttet over all e-posten min fra Outlook.com over til iCloud, det å flytte ting fra Gmail er enkelt da jeg bare setter opp iCloud og Gmail i Mail.app, markerer de aktuelle e-postene og bruker "copy to" funksjonen. Problemet og utfordringer med Outlook.com er at det kun støtter EAS (Exchange Activesync) og POP3, det er null IMAP støtte og ettersom Mail.app ikke støtter EAS så er jeg nødt til å bruke POP3 og da får jeg kun "inbox" og ingen av mappene jeg har satt opp i Outlook.com og all e-posten min er filtrert i mapper. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Godt å høre flere som bruker iWork! Har selv brukt det lenge, og kan ikke tenke meg noe annet. Når jeg migrerte fra gmail til me.com satte jeg bare opp automatisk videresending fra førstnevnte. Fungerer helt upåklagelig. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Joda, men jeg vil jo ha med all e-posten jeg allerede har på Outlook.com også. Liker ikke å måtte forholde meg til flere e-post kontoer, det blir så rotete. Etter jeg har fått over alt så aktiverer jeg bare en permanent "on holiday" melding som sier at jeg har byttet e-post også sender jeg en e-post til alle kontakter om det samme. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 (endret) Det er også en grei måte. Hver sin smak jeg bruker ikke gmailen lenger, men synes det er greit å ha på videresending slik at jeg er sikker på å få med meg alt. Så føler egentlig at jeg kun forholder meg til en konto, ettersom jeg bare har den (i tillegg til jobbmail) i mail.app Endret 6. april 2013 av NiRaM Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Joda, men hva gjør du når du skal søke frem en faktura / kvittering som da plutselig ligger på Gmail kontoen? Lenke til kommentar
Niram Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Det er sånn jeg har evernote til men neida, vi gjør det på hver vår måte. Hihi Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Hvordan fungerer egentlig stavekontroll i iWork? Har jo Norsk og Engelsk på auto i system preferanses hvor norsk skal være førstealternativ, men iWork ser ut til å operere med engelsk stavekontroll og jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal få endret på det. Lenke til kommentar
petrus764 Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 Sist jeg sjekka måtte man laste ned egen ordbok for iWork som dog ikke var i nærheten like god som det f.eks MS Office sin kontroll er, da den også tar høyde for grammatiske regler og har vesentlig større vokabular. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Enig med p-trus. Eneste grunnen til at jeg bruker MS Office, er den gode ordlista. Hadde samme ordlista vært open source, og alle kunne brukt den så hadde jeg nok valgt andre programmer. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Flere som sliter med at Mail.app ikke viser e-post innhold i hovedvinduet? Hos meg er kun en av fire e-poster synlige i hovedvinduet, men om jeg dobbelt klikker og får e-postene i eget vindu så er det fult synlige.. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 8. april 2013 Del Skrevet 8. april 2013 Ehh.. Stryk det, jeg bare tok å forandret lit på størrelsen til mail.app vinduet og plutselig ble skjermen svart, OS X logget meg inn på nytt og nå vises alt korrekt. Ikke helt sikker på hva som egentlig skjedde der, men nå funker det hvertfall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå