Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål angående ekstern harddisk. Jeg ser at filsystemet ntsf ikke funker så bra, og fat funker dårlig for min del. Trenger større filer enn 4gb. Hvordan fikser man ekstern hd på Mac? Kan jeg plugge inn den jeg bruker og så klarer macen å formatere den til et filsystem som funker på Mac?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt en del problemer med exFAT. Jeg vet ikke hvorfor, men hvis jeg formaterer min disk som exFAT i OSX, funker den som den skal i OSX, men jeg får kun lest den, og ikke skrevet på den i Windows. Hvis jeg formaterer den i exFAT i Windows opplever jeg det omvendte.

 

Noen som har opplevd det samme og eventuelt har en løsning?

Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål angående ekstern harddisk. Jeg ser at filsystemet ntsf ikke funker så bra, og fat funker dårlig for min del. Trenger større filer enn 4gb. Hvordan fikser man ekstern hd på Mac? Kan jeg plugge inn den jeg bruker og så klarer macen å formatere den til et filsystem som funker på Mac?

 

Bruk Diskverktøy i OS X og formater disken som "Mac OS Extended (journalført)", dersom den primært skal brukes med en Mac.

 

Dersom du har behov for å bruke disken fra en Windows-PC innimellom, installer MacDrive eller lignende på PCen.

http://www.mediafour...oducts/macdrive

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Er det slik at du ikke får Java til å fungere, eller får opp meldingen "Manglende Programtillegg" ?

 

Edit:

 

Om dette er problemet prøv følgende:

 

Åpne Systemvalg og klikk på Java. Nå vil et nytt vindu åpne seg "Java Control Panel". Under kategorien General ser du "Temporary Internet Files", klikk på "Settings...". Her klikker du på "Delete Files..." og klikk på "Restore Defaults". Start Safari på nytt og voila! :)

Endret av andypandy
Lenke til kommentar

Frustrasjon... Jeg har brukt mac 3 år nå i jobbsammenheng, og det er endel ting som frustrerer meg.

1. Installasjon av ny programvare... Litt forskjellige måter å gjøre det på, men laster man ned en zip fil og prøver å kjøre den, så blir den pakket opp og ingenting annet skjer... man må bare vite hvor ting havner. Videre er det noen ganger slik at man får installasjonsprosedyre, mens andre ganger skal man flytte det nedlastede til f.eks Applications.

 

2. Laste inn bilder... arrg.. itunes/iphoto osv pakker hele driten inn slik at backup skal bli så vrient som mulig..

 

3. Lese/Skrive til NTFS ekstern disk ... uff...

 

4. Maksimere/minimere vinduer ... uff ...

 

5. Lukke programmer ... uff... Lukker man f.eks Opera med "rødt kryss" forsvinner alle fanene... lukker man med avslutt så beholder man fanene.. har brent meg på den noen ganger..

 

6. Jeg skal aldri kjøpe noe appleprodukt før "brukervennligheten" er redusert til noe som er "meg" vennlig.

 

7. Søppelfiler hoper seg opp, uten at man helt finner ut hvor.. og Finder er ekkel å orientere seg i.

 

8. Utvidelser til f.eks celestia (verdensrom orienteringsprogram) er håpløst..

 

9. Har prøvd Win 8 (3-4 mnd)... og liker ikke det heller enda startmeny osv ble ordnet. Håper win "9" blir litt mer klassisk.

 

Fustrasjonspost ...

Lenke til kommentar

Min fremgangsmåte for å fikse Java.

 

Last ned nyeste java fra http://www.java.com/en/download/manual.jsp (viktig at det er u17, da eldre versjoner er blokkert. Hvis du er usikker last derfor ned java på nytt uansett, det skader ikke).

 

Avslutt Safari (CMD + Q)

 

Installer java som vanlig.

 

Åpne safari, cmd + , (innstillinger) - sjekk at java ikke er deaktivert under sikkerhet.

 

Besøk http://www.java.com/en/download/testjava.jsp

 

Der java-vinduet skal være vil det nå stå "inaktivt programtillegg", klikk på skriften for å aktivere Java.

 

Java skal nå fungere på alle nettsteder som benytter seg av det.

Lenke til kommentar

Frustrasjon... Jeg har brukt mac 3 år nå i jobbsammenheng, og det er endel ting som frustrerer meg.

1. Installasjon av ny programvare... Litt forskjellige måter å gjøre det på, men laster man ned en zip fil og prøver å kjøre den, så blir den pakket opp og ingenting annet skjer... man må bare vite hvor ting havner. Videre er det noen ganger slik at man får installasjonsprosedyre, mens andre ganger skal man flytte det nedlastede til f.eks Applications.

Samme på windows. Der har du enten installasjonsprogram eller exe-filer. På windows havner programmet under program fiiles, på mac under Applications( selv om du kan velge andre plasseringer).

 

I tillegg har du jo app store.

 

2. Laste inn bilder... arrg.. itunes/iphoto osv pakker hele driten inn slik at backup skal bli så vrient som mulig..

Bruker ikke itunes/iphoto, det finnes nok også mange andre programmer du kan bruke for bildebehandling/organisering på mac.

 

3. Lese/Skrive til NTFS ekstern disk ... uff...

Synd at dette ikke kommer out-of-the-box, men finnes mange løsninger for dette, bl.a. ntfs-3g

 

4. Maksimere/minimere vinduer ... uff ...

Divvy, bruker aldri maksimering/minimeringsknappene lengre

 

 

6. Jeg skal aldri kjøpe noe appleprodukt før "brukervennligheten" er redusert til noe som er "meg" vennlig.

Hva spesifikt er det som ikke er brukervennlig nok for deg?

 

7. Søppelfiler hoper seg opp, uten at man helt finner ut hvor.. og Finder er ekkel å orientere seg i.

Det finnes erstatninger for Finder. Jeg bruker dog kun totalfinder, som er et tillegg til Finder for å få faner++.

 

9. Har prøvd Win 8 (3-4 mnd)... og liker ikke det heller enda startmeny osv ble ordnet. Håper win "9" blir litt mer klassisk.

 

Fustrasjonspost ...

Finnes mange løsninger rundt dette. Programmet Start8 er vel det beste.

 

Det som kommer out-of-the-box er sjelden godt nok for meg, verken på mac eller windows. Så da må man customize en del.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

01. Installasjon av ny programvare... Litt forskjellige måter å gjøre det på, men laster man ned en zip fil og prøver å kjøre den, så blir den pakket opp og ingenting annet skjer... man må bare vite hvor ting havner. Videre er det noen ganger slik at man får installasjonsprosedyre, mens andre ganger skal man flytte det nedlastede til f.eks Applications.

 

En .zip fil er ingen installasjonsfil, det er et komprimerings- og arkiveringsfilformat. Det som standard følger med til Mac er Archive Utility, og den pakker alltid ZIP-filen ut i samme folder som du plasserte den. En rekke mer avanserte alternativer finnes, for eks "The Unarchiver" (se App Store). Ingen av de åpner imidlertidig noen av filene rett etter at de pakkes ut, da ville programmet ha gjort noe du ikke har bedt det om...

 

Men om jeg antar at det er slik at du ikke ønsker å bruke App Store, er både PKG og DMG vanlige måter å distrubere et program på. Det som skjer når du dobbelklikker på disse filene er at de plasseres som et "disk image", litt som en ekstern disk eller et CD-rom. På Mac er det mulig å kjøre en appliksjon direkte herfra, men de fleste installasjonsverktøy spør automatisk om du ønsker å flytte applikasjonen til applikasjonsfolderen.

 

Ser vi historisk på det. På Unix/Linux installerte man programmer/pakker (PKG) via et kommandovindu (terminal), en pakket de ut selv - avanserte brukere hadde full kontroll. Senere gjorde mange det enklere både med PKG- og DMG-filer ved at en inkluderte, som du kaller det, en installasjonsprosedyre (slik at en ikke lenger trenger å forholde seg til hva som teknisk skjer). Neste skritt ble App Store, hele prosessen skjer uten at sluttbrukeren trenger å forholde til noe som helst.

 

02. Laste inn bilder... arrg.. itunes/iphoto osv pakker hele driten inn slik at backup skal bli så vrient som mulig..

 

Angående iTunes: Det er bare å be applikasjonen om at du ønsker å sortere biblioteket ditt selv.

 

Generelt holder jeg meg unna de fleste av standardprogrammene på Mac, det er ikke derfor jeg bruker operativsystemet. Du har rett i at Mac sine standardprogrammer han en tendens til å "pakke driten inn" for brukerne. I stor grad er dette fordi Apple opprettholder et helt økosystem for sine standardbrukere. For eksempel legger de opp til at backup skal skje via Time Machine (her velger du en ekstern disk du vil bruke, også ordner den det automatisk) og iCloud. Personlig bruker jeg Lightroom, og kjører backup via en nettjeneste som heter backblaze (25 NOK pr mnd). Gode gratis alternativer til iPhoto er Picasa, Pixa og XnView. Jeg vil faktisk tipse deg å ta en titt på Time Machine, om du ikke bruker en nettbasert backuptjeneste. Kriterie nummer en når jeg tar backup er ihvertfall (01) jeg slipper å huske på det selv.

 

03. Lese/Skrive til NTFS ekstern disk ... uff...

 

Det er et proprietært filsystem utviklet av Windows, ikke SÅ merkelig at det ikke fungerer ut av boksen på Mac. (På samme måte leses ikke HFS Plus som standard av Windows heller.) Men det er bare å laste ned NTFS-3G gratis, og du kan begynne å bruke NTFS på Mac.

 

04. Maksimere/minimere vinduer ... uff ...

 

Mange gode alternativer finnes, som Divvy - så får du maksimert vinduer som på windows.

 

05. Lukke programmer ... uff... Lukker man f.eks Opera med "rødt kryss" forsvinner alle fanene... lukker man med avslutt så beholder man fanene.. har brent meg på den noen ganger..

 

Det er fordi det er to helt forskjellige ting. På Mac så lukker man ikke et program ved å trykke på det røde krysset. Da lukker man kun et av vinduene til applikasjonen. Når du gjør dette i Opera, forteller du Opera at du ønsker å lukke alle disse fanene. Ønsker man derimot å stenge hele applikasjonen/prosessen, går du inn på Opera + Quit Opera (eller Command + Q, hotkeys er hovedårsaken til at jeg foretrekker Mac OSX foran Windows). Personlig finner jeg dette mye bedre enn løsningen Windows har, da slipper jeg blant annet å starte hele systemprosesser opp på nytt fordi jeg vet en feiltakelse krysset ut det siste vinduet på nettleseren...

 

07. Søppelfiler hoper seg opp, uten at man helt finner ut hvor.. og Finder er ekkel å orientere seg i.

 

Søppelfiler? Hmm, og spesifiser gjerne hvorfor du ikke liker Finder? Det finnes da mange måter å orientere seg der, og de to første er da helt tilsvarende Windows (folder view og list view). (Og de to siste, Column View og Cover Flow, finnes ikke i Windows - så her er det bare snakk om flere muligheter). Som dabear skriver, flere alternativer til Finder finnes også.

.

Som en sluttkommentar (litt referert til spm nummer 06). Etter at jeg gikk over til Mac OS X fra Windows opplever jeg ironisk nok en mye større frihet enn det jeg gjorde under Windows. Under OS X bruker jeg en 10-15 mindre programmer for å tweake mine arbeidsmetoder, for å spare tid, for å få programmer til å oppføre seg akkurat som jeg vil. Dette var en av hovedårsakene til at jeg forlot Windows, under Windows 7 opplevde jeg bare at maskinen ble treg av slike småprogrammer (og hotkeys under Windows - hovedårsaken til at slike små programmer er så nyttig - er ikke noe annet enn en stor vits). Opplevelsen av et transparent operativsystem er hovedårsaken til at jeg velger OS X, jeg tenker ikke over at jeg bruker det, og jeg har muligheten til å bruke det akkurat slik jeg ønsker det.

Endret av blured
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det var en "Frustasjons" post... Jeg kan og har fikset ca alt for ca 3 år siden.. Nå måtte OS installeres på nytt, og tenkte at nå skal jeg tilpasse meg... I stede for å tilpasse OSX,

 

MS OS har jeg brukt siden Dos perioden... Så å fikse win8 var ikke noe problem... Poenget er at det måtte gjøres for å unngå forstyrrende fliser, og for å finne " avslutt " på et rimelig antall sekunder.

 

Beklager at frustrasjonen kom fremfor presisjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...