Panerai Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 Jeg regner også med at SSD disk vil bety litt for hastigheten. Er det stor forskjell på i5 og i7? Den Airen jeg vil ha har i5. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 SSD vil være en temmelig stor forbedring ja, harddisker har vært flaskehalsen på systemer i flere år nå. Forskjellen på i5 og i7 er minimal, det er egentlig ingen reel forskjell bortsett fra 200MHz høyere frekvens, og 1MB ekstra cache som jo er litt tatt i betraktning at frekvensen er såpass presset i utgangspunktet, men ikke noe som er merkbart for folk flest. Litt av fordelen er dog at begge prosessorer trekker like mye strøm, så du kan betale litt ekstra og få bedre ytelse uten at det går på bekostning av verken batteri levetid eller varmeutvikling. Du må ikke ha en Mac for å lage en oppstartbar minnepenn/DVD Kan man det? Med hvilket verktøy da? Windows systemer har aldri vært spesielt samarbeidsvillig når det kommer til DMG filmer (som OS X installasjonene er). Og en OS X installasjon krever vell også at minnepennen er formatert med HFS+ Journaled, noe som ikke er spesielt samarbeidsvillig under Windows det heller. Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 Så vidt jeg husker er det bare å først gjøre .dmg filen om til iso ved hjelp av f.eks ultraISO, og deretter brenne den. Jeg vet ikke helt hvordan det blir med en minnepenn, men det er verdt ett forsøk. Dersom det er samme person som kun hadde 4.3gb på dvd plata? Så kan han teste med en annen DVD skive da det kan ha vært noe galt med nettopp denne. Det er litt opp og ned på størrelsen, det er ikke nøyaktig 4.7gb alltid. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 Sist jeg prøvde med UltraISO, og brenne ISO til DVD så fungerte det ikke da Macen min nektet å boote fra DVDen. Mulig ting har forandret seg siden den gangen. Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 (endret) Forresten jeg sitter her med Apple Wireless tastaturet på en ikke Mac maskin. Jeg har lasta ned norsk oppsett for den som en hadde lagd. Problemet er at det oppsettet var for det ledningsbaserte tastaturet, dvs at "< og >" er under feil tast. Noen som har oppsettet til wireless tastaturet, eller evnt kan laste opp tastatur layout fila fra macen deres (under windows)? Dersom det er mulig. Bootcamp driverne la desverre ikke inn layouten. Evnt noen har en annen fiks Sist jeg prøvde med UltraISO, og brenne ISO til DVD så fungerte det ikke da Macen min nektet å boote fra DVDen. Mulig ting har forandret seg siden den gangen. Jeg skal ikke si helt sikkert, men jeg mener jeg fikk til dette med noe. Mulig det var Lion på en mbp 13 2010. Det er halvannet år siden så skal ikke si sikkert. Kan hende dette er lettere under linux? da er det bare å lage en live cd og deretter stappe inn minnepennen. Endret 24. januar 2013 av chri-ot Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 Slik kan du lage bootbar minnepenn for OSX i under windows (kilde). Fant dette når jeg søkte etter å gjøre det under linux, der fant jeg også veldig mye så det er en fin backup løsning. Uansett her er ett lite utrag fra linken. TransMac worked for me, but remember to partition your USB drive with GPT. It will not work if partitioned as MBR. diskpart on Windows can do this: Det sier vell alt? Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 MBR er så gammeldags, her kjøres samtlige Windows systemer utelukkende på GPT partisjoner. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 Spørsmål: I Finder har jeg to tilsynelatende like mapper. I hurtigmenyen til venstre har jeg "programmer", hvor alle programmene mine ligger. Når jeg går inn på brukermappa mi har jeg "applications", hvor ett program ligger. Hvorfor har jeg to mapper? Hva er det som bestemmer hvor ting havner? Ingen stor sak, men er litt irriterende. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 Applications i brukermappa er spesifikke applikasjoner som er til akkurat den brukeren du er logget inn med, disse vil ikke være tilgjengelig for andre brukere på maskinen. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 Jeg prøvde med flere forskjellige DVD'er chri-rot, men alle var ca like store. Sykt merkelig! Ihvertfall, nå har jeg formatert en USB penn til Mac format og restorer den med disc image, altså Mountain Lion ISO'en. Nå håper jeg det funker! Ihvertfall, hva var tasten for å boote, eller velge USB penn under oppstart på Mac'en? Jeg har prøvd ALT og ALT Gr, men synes det er det samme som kommer opp hver gang, altså Mackintosh HD. Kanskje den nå vil finne USBen. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 Applications i brukermappa er spesifikke applikasjoner som er til akkurat den brukeren du er logget inn med, disse vil ikke være tilgjengelig for andre brukere på maskinen. Aha, det forklarer jo saken. Takker! Lenke til kommentar
Lami Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!! DET FUNKET!!! Jeg installerer for øyeblikket Mountain Lion på Maccen! Brukte TransMac, tusen takk alle, spesielt chri-rot for link! Så heeerlig! Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 Så bra du fikk det til Lenke til kommentar
Lami Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 (endret) Veeent litt..! Nå var alt ferdig men det er samme dritet? Fortsatt samme admin styret og filene jeg la inn når jeg fikk den er der fortsatt, eneste som er nytt er Mountain Lion.... Hva skjedde, hvorfor er det ikke helt nytt, reformatert og alt?? Nå fikk opp valg hva jeg ville gjøre, valgte jeg "Reinstall Mac OS X". Endret 24. januar 2013 av Lami Lenke til kommentar
Phelge Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 Formatter hele greien og installer på nytt? Lenke til kommentar
johanf Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 Phelge mener du skal bruke disk utilities til å velge harddisken din, partisjonere den og formattere den som apple+journaled, før du installerer OS X. Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 Ja, du er nødt til og formatere disken før du installerer. Gjør som han her over sier. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 Lion Disk Maker krevde også 10.7 eller 10.8 for å installere, og jeg har 10.6. Går man til: http://liondiskmaker.com/ , står det: "Lion Disk Maker is an application programmed with AppleScript that you can use with Mac OS X 10.6, 10.7 and OS X 10.8 to burn a DVD or build a bootable drive from Mac OS X Lion or OS X Mountain Lion Installation program." Det ble laget for at de som oppgraderte fra SL -> Lion skulle kunne lage seg en USB-stick for senere bruk. Jeg har selv brukt den på SL og kan bekrefte at den fungerer både med Lion og ML installers. Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 Har ikke fått antydet leveringsdato en gang. Geir Ikke jeg heller. Bah :/ Lenke til kommentar
Lami Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 Går man til: http://liondiskmaker.com/ , står det: "Lion Disk Maker is an application programmed with AppleScript that you can use with Mac OS X 10.6, 10.7 and OS X 10.8 to burn a DVD or build a bootable drive from Mac OS X Lion or OS X Mountain Lion Installation program." Det ble laget for at de som oppgraderte fra SL -> Lion skulle kunne lage seg en USB-stick for senere bruk. Jeg har selv brukt den på SL og kan bekrefte at den fungerer både med Lion og ML installers. Ikke vet jeg, men jeg lastet det ned og kunne ikke kjøre det pga jeg trengte 10.7 eller 10.8.. Ihvertfall.. Nå har jeg formatert og har Mountain Lion! Noe som er litt rart.. Når jeg går til terminalen står det fortsatt: eiernavn-mac-mini:~ mittnavn$ Hvorfor står det fortsatt eierens sitt navn og det greiene der foran brukernavnet mitt i terminalen? Og hvordan får jeg widgets på skrivebordet? Har fulgt denne guiden, men når jeg tar tak og holder mens jeg går tilbake til skrivebordet så henger den ikke med. Fikk ikke opp noe confirmation når jeg skrev inn den kommendoen om devmode YES i terminal hvis det har noe å si.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå