Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Prøvd å slette settings i Mail og Kalender og så legge inn på nytt?

Dette er den moderne mac-versjonen av svenskeknappen, og pleier å funke.

 

Har gjort det sikkert 10 ganger. Da laster den inn alle kalenderhendelser, og noen få av de nyeste e-postene, men der sier det stopp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter at jeg oppgraderte til Mountain Lion har jeg skikkelige problemer med Mail og Kalender. Jeg har en exchange-konto som jeg har brukt med Snow Leopard og Lion, men nå vil plutselig ikke e-poster synkroniseres, og kalender vil ikke kontakte tjeneren. Tvunget til å gå over på Outlook som er langt mindre oversiktlig og brukervennlig erfarer jeg. Er dette et kjent problem?

Jeg har også hatt problemer med Mail.app etter ML. Den får lastet ned noen av mailene mine, men ikke alle. Får ikke kontakt med gmail-serveren, og exchange-kontoen jeg har gjennom universitetet fungerer heller ikke.

Kjøpte Postbox og der fungerer alt.

Lenke til kommentar

ExFAT > NTFS. :)

 

Ville absolutt ikke brukt exFAT på noe annet enn USB-minnepinner og minnekort. På større harddisker er det utrolig mye gunstigere med HFS+ eller NTFS. Jeg ville valgt NTFS og innstalert en driver på Macen min dersom jeg skulle brukt harddisken på tvers av OS X og Windows, siden det er såpass flere Windowsbrukere der ute.

 

Du kan lese selv:

 

The default allocation unit (cluster) size in exFAT is much larger than the default allocation unit size in NTFS. exFAT defaults to 256KB, as you noted above, but NTFS defaults to 4KB for a volume of this size.

 

Because allocation of storage must occur in whole clusters, a file that is not a multiple of the cluster size will result in wasted space on the storage device. This wasted space depends on the size and is generally larger when the cluster size is larger and when there are many files on the device. This condition is called "internal fragmentation", and the wasted space is called "slack space".

 

For example, a 257KB file will require two allocation units to store on the exFAT volume you formatted, hence requiring 512KB on disk. Such a file would require only 260KB on a file system with 4KB clusters (the default for NTFS).

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På bekostning av hastighet. På en videofil på flere GB f.eks. må OSet lese gjennom uttalige flere clusters dersom du har en lav allocation unit.

 

exFAT var ikke designet for harddisker, men mindre flash-brikker osv. Du får en generelt tregere harddisk som er mer sannsynlig til å fragmentere eller gå korrupt. På samme måte er NTFS veldig ugunstig for mindre volum igjen.

 

Ideelt skulle jeg likt å se både OS X og Windows støtte ext4, men akkurat nå virker det som den mest logiske løsningen blir å bruke en NTFS disk og drivere på Macen rett og fordi Windows er mye mere utbredt.

Lenke til kommentar

Nei det gjør du særdeles ikke. :)

 

Tror du virkelig allocation size er den eneste faktoren her? exFAT har kanskje ikke filbegrensningen på 4GB som FAT32, men det er fremdeles FAT og en utdatert teknologi. Hvorfor tror du Windows, OS X og Linux bruker andre filsystemer ellers dersom exFAT liksom er å bra og "universell" standard. exFAT er ikke engang journaled, så dersom strømforsyningen skulle stoppe spontant risikerer du store mengder tap av data. Ikke lurt dersom harddisken skal fungere som en backup, hva?

 

Folkens, Google is your friend. Bruk det!

Endret av tobler0ne
Lenke til kommentar

Noen som har vært borti at fargene endrer seg når man spiller av en film på en tv via en MacBook? Spiller helt fint en stund, men så er det akkurat som at fargene blir gjort om til "negativ" (blå, rosa, lys gul osv)...

 

mDP overgangen er kjøpt på humac..

 

Edit: bytter noen ganger tilbake til vanlige farger etter en kort stund..

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar

ExFAT er for lagring, ikke for OS. Ta det med ro, jeg vet hva jeg snakker om.

Tomme ord uten begrunnelse. Du får du nesten backe up påstanden din.

 

En begynnelse ville vært å gjøre et kjapt google-søk, der de fleste ville fortalt deg at NTFS yter mye bedre på større harddisker, mens exFAT yter bedre på små, flashbaserte disker. Les denne f.eks.

 

exFAT har en max MTU på 3.6MB/s mot 46MB/s på NTFS. Jeg har testet selv og det er en veldig merkbar ytelsesforskjell i praksis fra exFAT til NTFS. Selvom du øker allocation størrelsen yter den mindre enn NTFS og da har du i tillegg masse sløset plass på disken.

 

exFAT har dessuten svært dårlig støtte på Linux ettersom det er at propritært M$-system basert på patenter, hvorav både Linux og Mac har tillgang på fungerende NTFS-drivere. Microsoft er dominante på markedsandelen - det får vi bare leve med - og nekter i tillegg å støtte noe annet enn sine egne propritære systemer, så ut av de alternativene er NTFS mest akseptabelt.

Lenke til kommentar

Hei, har en macbook pro her med nyeste mountain lion, men sliter med en ting...

når jeg ser på flash video så går cpu load i været uansett browser (safari og chrome iallefall) nyeste flash er installert og hardware acceleration er huket av.

 

Litt slitsomt at cpuen blir 53 grader og viftene spinner som gale for å kjøle bare av å streame litt.

 

Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...