Shruggie Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 Ja, men det skal ikke være nødvendig. Den blir kanskje kaldere, men det har ingen ytelsesforskjell. Lenke til kommentar
Guybrush Threepwood Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 Med standardoppsett har Quicktime kun støtte for et fåtalls kodeker, som mp4. Ikke DVD/MPEG2, xvid/avi og x264. Til dette må jeg bruke VLC. Jeg husker imidlertid fra tiden med windows (som jeg forøvrig prøver å fortrenge) at det var mye bedre kvalitet å hente (spesielt på MPEG2) ved å bruke MediaPlayer Classic og installere codecs som Purevideo og ffdshow med diverse tweaks. Det innebygde nvidia 650m kortet på Macbook Pro Retina skal jo også ha endel fiffige features for å forbedre bildekvalitet. Men jeg får ikke inntrykk av at disse utnyttes i VLC, spesielt er DVD/MPEG2 grumsete. Forskjellen var jo som natt og dag på et et Radeon 9800 kort da jeg installerte Pureview. Har noen guide til hvordan jeg kan få best mulig codecs/kvalitet på avspilling av video på MBPR? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 Perian er en codecpakke de fleste bruker. Alternativt er det jo andre spillere enn VLC. MplayerX og Movist (Ikke gratis) er de mest populære. VLC har jeg inntrykk av at har blitt litt mindre poppis i det siste. Lenke til kommentar
Mala Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 Ja, men det skal ikke være nødvendig. Den blir kanskje kaldere, men det har ingen ytelsesforskjell. Nå var det heller aldri snakk om ytelses-forskjeller, men å få en mindre varm maskin. Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 (endret) Opplever noen ganger på Skype at det skjer slik at jeg enten ikke får meldinger fra andre, men at jeg kan sende. Da står det bare "avventer" på alle meldingene jeg sender. Dette går da over etter en kort stund. Hvordan fikser jeg det? Endret 17. august 2012 av Banksy Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 Med standardoppsett har Quicktime kun støtte for et fåtalls kodeker, som mp4. Ikke DVD/MPEG2, xvid/avi og x264. Til dette må jeg bruke VLC. Jeg husker imidlertid fra tiden med windows (som jeg forøvrig prøver å fortrenge) at det var mye bedre kvalitet å hente (spesielt på MPEG2) ved å bruke MediaPlayer Classic og installere codecs som Purevideo og ffdshow med diverse tweaks. Det innebygde nvidia 650m kortet på Macbook Pro Retina skal jo også ha endel fiffige features for å forbedre bildekvalitet. Men jeg får ikke inntrykk av at disse utnyttes i VLC, spesielt er DVD/MPEG2 grumsete. Forskjellen var jo som natt og dag på et et Radeon 9800 kort da jeg installerte Pureview. Har noen guide til hvordan jeg kan få best mulig codecs/kvalitet på avspilling av video på MBPR? Det beste er å kjøre videoer med H264 i MPEG4 container, spilles rett av i QuickTime og gir toppkvalitet. Hva avspiller angår så er det Movist jeg har best erfaring med når det kommer til bildekvalitet, gir på ingen måte like mye rom for fikling som Media Player Classic Home Cinema, gir heller ikke like god oppskalering som Media Player Classic Home Cinema kombinert med MadVR på Windows men resultatet er uansett veldig bra uten at du må fikle med noe som helst. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 Den er ikke stabil nok til at man kan skrive på den, siden den balanserer midt på, men hvis noen er på jakt etter en billig stand som kan løfte opp maskinen, får man denne for under 200 kroner på eBay, inkludert frakt. Her er en litt stiligere - og stødigere - løsning: http://www.xtand.net/coolingbar.html Har man litt fantasi kan man enkelt lage noe lignende selv ... Men den kan ikke brukes som iPad-stand, det er den store fordelen med mitt forslag. Og så var den betydelig billigere, de skulle jo ha €27 for frakt. Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 (endret) Edit: Fikset det. Endret 18. august 2012 av Banksy Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 Jeg kjøpte min Air i november, og når Retina kom ut var jeg egentlig litt sånn "Ja, det blir kult neste gang jeg kjøper maskin". Men jeg merker at "neste gang" endrer seg til "når jeg får råd til å bytte" etter hvert som tiden går Lenke til kommentar
MagnusW Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 Samme her. Jeg kjøpte 13" MBP i Desember, og har lyst på en rMBP nå. Men blir vel til at jeg beholder denne i hvertfall frem til de oppgradere rMBP igjen, så kan jeg heller bruke pengene på å reise nå. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 Det er jo alltids mulig å støtte seg på "andre generasjon er alltids verdt å vente på"-tanken... Lenke til kommentar
Niram Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 (endret) Tenkte det samme, men har nå endelig overbevist meg selv om at 13" Macbook Air er den beste maskinen jeg noengang har hatt. rMBP er "bare" en ny maskin, med akkurat samme operativsystem. Antageligvis ikke rare forskjellen til mitt bruk. Dessuten har jeg bestemt meg for at jeg aldri vil ha større bærbar enn 13" Endret 18. august 2012 av NiRaM Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 20. august 2012 Del Skrevet 20. august 2012 (endret) Jeg bruker Chrome som nettleser, men har veldig lyst til å prøve å bruke Safari ettersom Safari 6 endelig har en velfungerende omnibar og Safari åpenbart håndterer flash bedre enn Chrome. Men har tre ting som jeg lurer litt på: 1. Er det mulig å få Safari til å huske faner når jeg lukker det? Altså, full quit ⌘Q. 2. Går det an å få Safari til å vise favicon i bokmerkelinjen? Er mye enklere å finne frem til bokmerkene da. 3. Kan ikke Safari la meg velge fra time to time hvor jeg vil lagre filer, istedenfor en fastsatt download-mappe? Endret 20. august 2012 av MartinF Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 20. august 2012 Del Skrevet 20. august 2012 3: Høyreklikk -> download file as. Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 21. august 2012 Del Skrevet 21. august 2012 Hvordan var det man satt passord for åpning av filer i Finder? Går det an å gjøre det med mapper også? Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 21. august 2012 Del Skrevet 21. august 2012 http://www.nrk.no/kultur-og-underholdning/1.8283747 iTunes med TV-serier til Norge i 2013 Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 21. august 2012 Del Skrevet 21. august 2012 Lag en kryptering og passordbeskyttet diskfil med Diskverktøy. Monter den, legg filer inni, avmonter. Blir som en mappe. Ellers kan Knox fra pliktene bak 1Password også fungere. Gjør i praksiser samme, men ed font grensesnitt. Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 21. august 2012 Del Skrevet 21. august 2012 (endret) Lag en kryptering og passordbeskyttet diskfil med Diskverktøy. Monter den, legg filer inni, avmonter. Blir som en mappe. Finnes det en tutorial eller en guide, for sikkerhets skyld, slik at jeg ikke gjør noe feil? Endret 21. august 2012 av Banksy Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 21. august 2012 Del Skrevet 21. august 2012 Først Netflix, så HBO og nå kommer Apple. Hvorfor tar det først 4-5 år, og så kommer alt plutselig samtidig? Er det fordi når èn avtale først er klar så er det så mye enklere å få til flere avtaler? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå