Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor aktivt du bruker maskinen, og hvordan du lader den har nok veldig mye å si her. Ideelt så skal du vell lade ned til 40-60%, deretter opp til 100%, ned til 40-60%, deretter opp til 100% hele tiden. Du skal ikke ha laderen for lenge i etter at maskinen når 100% da den vil ligge å gå fra 100% ned til 95-98%, opp til 100% igjen hele tiden noe som vil slite på batteriet, samtidig så skal du heller aldri lade batteriet helt ut da det er det som sliter aller mest på moderne batterier, noe jeg ble smertelig klar over med min MacBook Pro 17" som jeg stort sett alltid ladet helt ut før jeg laden den opp igjen og fikk erfare at batteriet var ganske så merkbart redusert etter bare et halvt år.

 

 

Nå kan det være en idé å resette PRAM, SMC og faktisk kalibrere batteriet før man benytter slike programmer, Apple selv sier jo at batterikalibrering kan være smart i ny og ned og det går ut på at du lader maskinen opp til 100% (la den gjerne stå litt på 100% så du er sikker på at den er fulladet) for deretter å sluke batteriet fullstendig (helt ned på 0% hvor du ikke lenger kan skru på maskinen uten strøm, sett for eksempel på videosamtale med Skype og en 1080P film, eventuelt et spill eller noe annet som sluker batteri) for deretter å lade helt opp til 100% igjen, da skal visstnok batteriet være kalibrert. Ikke gjør det for ofte, da dette kan slite på batteriet.

Lenke til kommentar

Lurer litt på å investere i Undercover (http://www.orbicule..../mac/index.html). Men hvordan funker egentlig dette programmet hvis jeg fra før har passord på Macbooken? Er ikke clean install av Macbooken eneste alternativ for å fjerne passordet, uten å kunne noen av mine personalia fra før?

 

 

Edit: 88.4%, 24mnd gammel, 475 sykluser.. Burde vel si meg fornøyd med det?

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar

Takk for tipset om den appen, skal sjekke den ut når jeg får anledning. Så et annet spørsmål:

 

Jeg må sende inn min mba på reparasjon og må i den forbindelse sørge for skikkelig backup, holder det å kjøre time machine da eller må jeg tenke på noe annet? Og hvordan blir det å bruke en time machine kopi hvis jeg når jeg får tilbake macen velger å oppgradere til mountain lion?

Lenke til kommentar

Lurer litt på å investere i Undercover (http://www.orbicule..../mac/index.html). Men hvordan funker egentlig dette programmet hvis jeg fra før har passord på Macbooken? Er ikke clean install av Macbooken eneste alternativ for å fjerne passordet, uten å kunne noen av mine personalia fra før?

 

 

Edit: 88.4%, 24mnd gammel, 475 sykluser.. Burde vel si meg fornøyd med det?

 

Har ikke testet Undercover, men vurderte det for en tid tilbake. Så fikk jeg tips av en kollega om et program som heter Prey, open source (gratis) og gjør mye av det samme. Har heldigvis ikke fått bruk for det enda, men ser veldig ålreit ut. Sjekk det ut!

 

http://panel.preyproject.com/signup

Lenke til kommentar

Hehe, interessant å høre hva de sier da. Når jeg tenker på det så sjekket jeg jo faktisk dette ganske jevnlig i starten og ble ganske sjokkert over hvor fort det gikk nedover med healthen, bare for å oppdage at det gikk oppover igjen etter en stund.

 

Deilig å endelig kunne slippe det styret med at Airport Expressen fatisk gidder å fungere, Apple TV`en har nå overtatt den jobben sammen med US Netflix. Jeg er i himmelen!

 

-tv 3 eller 2? Har du jailbreaket den? Hvis du har -tv 2 anbefaler jeg krafitg å gjøre det, det er først da den boksen kommer til sin rett.

Lenke til kommentar

Hehe, interessant å høre hva de sier da. Når jeg tenker på det så sjekket jeg jo faktisk dette ganske jevnlig i starten og ble ganske sjokkert over hvor fort det gikk nedover med healthen, bare for å oppdage at det gikk oppover igjen etter en stund.

 

Deilig å endelig kunne slippe det styret med at Airport Expressen fatisk gidder å fungere, Apple TV`en har nå overtatt den jobben sammen med US Netflix. Jeg er i himmelen!

 

-tv 3 eller 2? Har du jailbreaket den? Hvis du har -tv 2 anbefaler jeg krafitg å gjøre det, det er først da den boksen kommer til sin rett.

 

V3, venter på en JB til denne. Men vil nok uansett greier meg helt OK med mint box og Netflix inntil videre altså :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...