Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Maskinen sliter jo ikke med 1080p filen sånn sett, er bare varmen som gjør opplevelsen dårlig. Kanskje det har noe med filen å gjøre ja. Den du nevner der, RamGuy, er det eksempel på det man bare kan kjøpe på iTunes store, eller er det noe man kan finne spesifikt når man laster ned en film?

 

Hvilken fil var det du spilte av da? Skulle tro det var lett match for nvidia kortet å aksellerere, som førte til minimal cpu-bruk. Husker det var noe med at noen gamle x264 filer ikke støttet grafikkort-aksellerering, mens andre igjen støttet dette. Noen som kan oppklare/utdype?

 

Var en 1080p Inception MKV, hvordan skal jeg finne mer info om filen? :p Finner ikke noen flere detaljer når jeg går inn på "Get Info" på filen.

Har ikke helt greie på det med formatene, var bare noe jeg erindret. Spør google.

 

Men prøv dette: last ned gfxCardStatus. Den gir deg beskjed hver gang det svitsjes mellom Intel 4000 kortet og Geforce 650m, så du ser hvilket program som trigger Geforce kortet (produserer mer varme og trekker mer batteri). Installerte denne og la merke til at retinaen min har kjørt på Geforce 650m i hele dag fordi jeg hadde VLC åpent i bakgrunnen, selv om jeg ikke spilte av noe.

 

Den gir deg også muligheten til å manuelt tvinge bruk av ett av kortene. Prøv å sett til "Discrete only" (Intel 4000) og spill av 1080p filen. Er problemet med varmeutviklingen mindre nå?

Lenke til kommentar

Ok Guybrush, har gjort det. Ser ut som en fin liten app. Og jeg ser at Geforce kortet ble nesten aktivert hele tiden med vanlig bruk av Firefox osv. når det er mange tabs og alt. Så dette kan være en av grunnene. Jeg prøvde Discrete only, men da får jeg bare Geforce aktivert, du mener vel Integrated only? Har slått på Int. only og skal teste litt nå med vanlig bruk og 1080p filmkjøring og alt. Så skal jeg si ifra.

 

Takk for hjelpen!

Endret av tc47
Lenke til kommentar

Hei hei!

 

Er det noen her som har erfaring med thunderboltdisker? Mer spesifikt; erfaring med thunderboltdisker når det gjelder bilderedigering? Den 512gb SSDen i rMBP kommer ikke til å holde alene i et år så jeg ser på WD sin MyBook 4TB thunderboltdisk. Funker det bra å redigere direkte fra disken?

Lenke til kommentar

Jeg vil tro du får ca. samme effekt som ved FW800 - disken er flaskehalsen, ikke overføringen. Med andre ord spiller det ingen rolle om disken er intern eller ekstern.

Men SSDen vil jo likevel være langt raskere, så hvis du skal jobbe lenge med samme bilder ville jeg lagt de på den interne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om det er noen folk med rMBP som bruker Firefox, så må dere skaffe Firefox Nightly build og skifte noe i about:config for å aktivere high resolution (Retina) i browseren. Gjorde det nettopp og det funket greit, men ikke på bildene på f.eks apple.com osv, men all tekst og generelt smoothness av ting og tang i browsingen. En annen ting er at scrolling ikke er like smooth som i f.eks Safari med denne metoden på Nightly. Får håpe Firefox blir Retina-klar av seg selv snart da!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

har endelig fått til en fungerenede versjon mountain lion via vmware og må si det er morsomt å starte mail med hotmail kontoen og få alle mine 4k+ mailer som ulest :w00t:

Lenke til kommentar

Studerer i utlandet og reiser vekk igjen om noen uker så om jeg ikke er tusen prosent sikker på noe som koster 18 000, så er det naturlig at jeg tenker litt nøye på det. Tenkte siden det er et Mac forum og alt sammen så er det jo like greit å spørre og dele informasjon for å sammenligne osv.

Lenke til kommentar

97% her, MBP som er ca 1.4 år, 170 ladesykluser.

 

Både alder, antall ladesykluser, samt ting som lademønster og temperaturforhold, vil kunne påvirke batteriets levetid. Jeg mener å huske at batteriet i moderne Apple-maskiner er ment å holde ca 80% kapasitet etter 1000 ladesykluser, noe som for de fleste nok kan bety 4-5 års bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...