Henrik C Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 (endret) 20% verditap på en ett år gammel maskin (i.e. utenfor garanti, så må isåfall reklamere, noe som Apple kan være kranglete på) syns jeg høres ALTFOR lite ut. Hadde ihvertfall ikke betalt 8000 for en maskin som er ett år gammel, og som har USB2, når man gjennom StudentTorget (som såvidt jeg vet ikke har noen kontroll av at du faktisk er student) kan få den nye med 2x USB3, litt bedre prosessor etc til ~9.000 kroner. (10% rabatt) 6-6.5' tror jeg er et riktigere prisestimat. Hvis de ikke sjekker studentgreia så er selvfølgelig det smart å benytte seg av. I forhold til reklamasjon kan Apple være så vanskelige de bare vil, du har uansett krav på hjelp i 5 år fra kjøpsdato. Ta med maskinen og kvittering på eplehuset f.eks så er de behjelpelige selv om maskinen er kjøpt et annet sted. Greit, 8k var litt drøyt kanskje. Men 7000 burde du HVERTFALL få. Litt for ille om den skal ha nesten 50% verditap på et knapt år. Joda, man har jo reklamasjonsrett - men jeg har vært nødt til å bruke en del tid på telefonen med Apple for å få ordnet en relativt enkel reklamasjonssak tidligere. Var tredje gangen jeg opplevde samme feilen (SATA-kabel på 13" MBP fra mid-2009), men første gangen var den fortsatt under garanti, og da holdt det med 5 minutter på telefon med kundebehandleren hos Apple. De to gangene den var utenfor garantitiden brukte jeg mye lengre tid - tror det gikk med en hel time med kundebehandler på telefon (fordelt over to-tre samtaler da) før det ble ordnet og jeg fikk levert den inn på verksted. Kan jo hende det bare er jeg som har vært uheldig. Jeg syns fortsatt 7k høres i overkant mye ut. La oss se på hva den nye MBA-en har vs den forrige: USB3 mot USB2 Ivy Bridge mot Sandy Bridge (som er veldig merkbart. I praksis er innstegsmodellen av MBA i år like rask som fjorårets i7-modell, jf. Ars) Bedre grafikkort Raskere RAM (1600 MHz på den nye) Thunderbolt-port som støtter opptil 2 eksterne skjermer (byttet controller) Kjøper man nå får man også med Mountain Lion gratis - så 200 kroner eller noe spart? Jeg vil si det er ganske betydelige endringer, som absolutt senker verdien og hvor attraktiv forrige generasjon MBA er. Når man også snakker om en splitter ny maskin mot en som er brukt, så hersker det ikke tvil i mine øyne om at 6-6.5' er en riktig pris - for 7' er det bare 3.000 kroner som skiller disse to, og jeg vil absolutt påstå at det er for lite. Endret 22. juni 2012 av Henrik C Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 Vanskelig å vurdere dette med bruktpris. Jeg har lagt ut min 2011-modell med 256GB lagring til 8000 og synes det er ganske fair (nypris 12 590, nå er "tilsvarende" 12 490). Hittil lite hell... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 Jeg ønsker egentlig å bytte ut min 2008 mod 17" Macbook Pro, men jeg aner rett og slett ikke hvor mye jeg får for den. Den er stort sett i bedre stand enn det som ligger ute på finn, men jeg synes det virker som om prisene på eldre Macbooker ligger alt for høyt i pris. Maskinen min er som følger: 17" skjerm 1900x1200 Western Digital Black 500GB 7200rpm HDD 4GB minne 2,4Ghz prosessor Ett år gammelt, uoriginalt batteri Er det realistisk å få 5000 for den? Jeg ser tilsvarende maskiner stort sett ligger noe høyere i pris, men blir det solgt? Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 Bruktmarkedet er brutalt nå. Kjøpere kan velge og vrake i tilbud, så det er ikke godt å si. Men den er fire år gammel, noe som er gammelt i denne verdenen. Personlig tror jeg ikke du får så mye for den. Kanskje heller 3-4000. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 (endret) Blir nok kjøp av mitt første Apple-produkt nå vil jeg tro. Kjenner en som selger sin Macbook Pro. Kjøpt ny, 27. januar på eplehuset (til 15k sier han) 15,4" skjerm AMD Radeon HD 6750M 512 mb 2,2 ghz prossesor, han mener det er i7, kan det stemme? Husker ikke mer info, men den skulle være uten riper, lite brukt og i god stand. Han hadde fått flere bud, så jeg ender opp med å måtte kjøpe den for 8 000, men har ikke sett tilsvarende pris på en så ny en på nettet så virker ok. Hva synes dere? Grei pris? Bra produkt for meg? Blir stort sett litt foto-redigering (type lightroom, photoshop), muligens med ekstern skjerm etterhvert. Vet at gamle laptoper tilogmed klarer det, så regner med det blir grei skuring Ellers, noen tips/triks eller annen nyttig lesning for en som (så og si aldri) har vært borti Mac? Lærer oftest fort, så greit å kunne litt når man får den i hånda om en ukes tid edit: ups, rakk ikke skrive ferdig. Endret 22. juni 2012 av uTukt Lenke til kommentar
Phelge Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 Problem med Mac Mini, levert med OS X. Den har et par rare bugs (som at den ikke vil installere programmer som ikke er "drag-n-drop" i programmappen, eksempelvis flash player) som disksjekk++ ikke vil rette opp i. Skulle sette i gang en clean install nå, men da jeg under recovery mode skulle velge hvilken disk som skulle få installasjonen viste den ingen. Altså, den har bare en disk, og den disken skal den jo vise? Jeg fikk altså ikke installert nå. Noen som vet hva det kan skyldes? Skjønner ikke hvordan jeg får i gang network recovery heller. Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Sliter med å se sluttsummen på dette regnestykket. Er det 3972 eller 4600 som blir belastet? Er de 10% studenrabatt trukket fra, og er eventuelt gavekortet på 300 blitt registrert som en priset vare? Blir de 10% fra studenttorget trukket fra ved selve betalingen, sammen med de 300kronene? Hadde satt pris på svar. Hodet henger ikke med på morgenkvisten. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Du skal betale 4.590 kroner. Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 (endret) *snip* Endret 7. mai 2018 av Krølle Lenke til kommentar
Mortis360 Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 De 10% gjelder ikke for iPhone, iPod og iPad, kun maskiner og noe annet tilbehør. Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 De 10% gjelder ikke for iPhone, iPod og iPad, kun maskiner og noe annet tilbehør. Takk for svar! Da ble det hele litt klarere for min del Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 Kjæresten er veldig usikker på om hun vil ha MacBook Pro 15" Retina eller MacBook Air 11" eller 13". Hun har hatt en MacBook Pro 17" Mid-2010 basismodell med Intel Core i5-540m dobbelkjerne (2.53GHz, 3.066GHz Turbo), 8GB (2x 4GB) 1066MHz, GeForce GT 330m med Intel 320-series SSD på 300GB som hun har vært veldig godt fornøyd med, unntaket er kanskje at grafikkytelsen kunne vært en smule bedre da GT 330m er litt snaut til diverse spill hun har forsøkt seg på med 1920x1200 oppløsning. Nå er situasjonen litt annerledes denne gangen da MacBook Pro 17" Mid-2010 fungerte som hennes primære maskin, nå har hun en egen stasjonær til spilling så det er ikke det samme behovet for ytelse på den bærbare men samtidig så skal den brukes til diverse ting utenom lett nettsurfing og tekstbehandling så vi er litt redd for at en MacBook Air kan bli litt for veik og skjermen (og skjermoppløsningen) litt for snau da den ikke bare skal brukes i studiesammenheng men også som en mobil maskin i heimen. Blir trukket litt i to forskjellige retninger her, MacBook Air 11" og 13" har naturligvis fordelen av vekt, størrelse og portabilitet som studiemaskin da den er utrolig liten og enkel og dra med seg frem og tilbake og utrolig robust mot skader og trykk. Frykten ligger i liten skjerm og lav oppløsning (ikke i forhold til størrelsen, men med tanke på arbeidsrom sammenlignet med 17" med 1920x1200 oppløsning) og noe begrenset ytelse. MacBook Pro 15" Retina på sin side har så absolutt ytelsen på plass med firekjerner i7, GT 650m skjermkort osv.. Den fantastiske 2880x1800 IPS-skjermen er ikke til å kimse av heller som tilbyr 1920x1200 arbeidsrom som på MacBook Pro 17" osv.. Ulempen ligger da i høyere vekt og størrelse som gjør den litt mer kronglete når den skal drasses med til og fra høgskolen fem dager i uka, men vil jo kunne tygge unna stort sett hva det måtte være som kjæresten skulle velge å kjøre på den og 15" skjerm med såpass god oppløsning og med IPS-panel burde gjøre savnet av 1920x1200 17" skjermen minimal. Hva tror dere, hva vil være det beste og logiske valget av maskin? Fullspesifisert MacBook Air 11" eller 13" med 256GB SSD, 2.0GHz dobbelkjerne i7, 8GB RAM og HD 4500 graphics eller basismodell MacBook Pro 15" Retina med 256GB SSD, 2.2GHz firekjerne i7, 8GB RAM og GT 650M skjermkort. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 Hun må ta på de Dra til en butikk som har begge inne - kan være litt vanskelig foreløpig - og prøv begge to. Lenke til kommentar
Lawliet Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 Hadde på sett og vis den samme problemstillingen. Jeg valgte å gå for MBP Retina og heller kvitte meg med stasjonæren. Lenke til kommentar
Tastatur Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 Vil Retina MBP ha bedre/skarpere skjerm en forgjengern, eller har den kun plass til mere på skjermen? Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 Vil Retina MBP ha bedre/skarpere skjerm en forgjengern, eller har den kun plass til mere på skjermen? Skarpere. Du vil ikke få den høye oppløsningen by default, da må du laste ned en "plugin". Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 Vil Retina MBP ha bedre/skarpere skjerm en forgjengern, eller har den kun plass til mere på skjermen? Skarpere. Du vil ikke få den høye oppløsningen by default, da må du laste ned en "plugin". Har jo kommet frem at nye retina skjermen har bedre sort nivå og bedre kontrast mens den har dårligere brightness nivå, sammenlignet med dårligere colour gamut etc sammenlignet med 2011 mbp. Dog, har den bedre innsynsvinkel Trenger vel heller ikke plugin for å få større arbeidsområde. Da du kan velge 1920x1200 som arbeidsområde. 2880x1800 blir veldig lite, spesielt i OSX, dog går 2880x1800 fint i windows. Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 En helt annen greie, la ut mba for 6000 kr. Syntes det er ok pris. er ikke ute etter å få mest mulig, men en pris som er grei for kjøper og selger. Når det ikke er en ripe på den og er behandlet fint, syntes jeg 6000 er en fin pris. Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 Trenger vel heller ikke plugin for å få større arbeidsområde. Da du kan velge 1920x1200 som arbeidsområde. 2880x1800 blir veldig lite, spesielt i OSX, dog går 2880x1800 fint i windows. i OSX kan du ikke velge 2880x1800 uten en plugin. Det blir veldig lite, ja, og det er vel grunnen til at Apple ikke viser den oppløsningen. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 De kunne vel ha gjemt den settingen i en terminalkommando syntes jeg, i stedet for at du er avhengig av tredjepart... Men men! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå