Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.

Roberto

Anbefalte innlegg

802.11n 3x3 stream trådløst (testet til ca 120Mbps fra sofaen), en Apple TV koblet opp med ethernet og alt av video osv lagret på en FreeNAS filserver med snitt på ca 70-80MBps leseytelse burde da holde greit hva båndbredde angår i de fleste tilfellene. Spørsmålet er heller hvilke form for komprimering og diverse som foregår mellom OS X Mountain Lion og Apple TV og hva det vil ha å si for kvaliteten.

TimeCapsule ble erstattet med en dedikert filserver etter at jeg fant ut at ytelsen ble alt for snever..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan fungerer betalingen til Apple? De trekker vell ikke fra konto før varene er sendt, så nå som leveringstiden plutselig er 2-3 uker så kan man vell fint budsjettere med skattepenger, feriepenger og det hele som jeg får i slutten av måneden.

Lenke til kommentar

Lurer på om 16GB RAM kunne vært lurt, ser at Mountain Lion DP3 med siste oppdatering bruker 5.5GB RAM på min MacBook Pro 17" 2011 modell nå, det med det mest vanlige oppe (Skype, Chrome, Facebook Tab, Twitter osv..) så da er det ikke mer enn 2GB igjen før jeg er på 8GB. Dog koster det jo 1440kr å gå for 16GB RAM og det er jo penger rett ut av vindu om jeg faktisk ikke trenger mer enn 8GB.

Men så er det jo fastmontert på hovedkortet da, noe som gjør ting enda vanskeligere..

Lurer litt på hvor bra AirPlay faktisk fungerer, om det faktisk eliminerer behovet mitt for Mac Mini som HTPC og jeg heller bare kan gå for Apple TV og sitte å navigere via AirPlay fra en MacBook Pro i sofaen og fremdeles få toppkvalitet 1080P og Dolby Surround når jeg fyrer opp filmer via Movist på Macen via AirPlay... Det gjør jo at jeg kan selge Mac Mini, mine to MacBook Pro 17" og MacBook Air 13" og anskaffe Apple TV og 2x MacBook Pro 15" Retina maskiner og faktisk sitte igjen med endel tusenlapper.. Høres ikke så dumt ut egentlig.

Jeg har lurt på dette selv. Har en mac mini koblet opp til TVen, som kjører xbmc, og blir kontrollert med en harmony remote.

Har aldri satt meg inn i hva airplay er i mountain lion. Kan jeg da vise skrivebordet mitt, apps og slike ting, eller er det bare noen apps som vil støtte dette.

Eneste jeg ser for meg, er at det vil være litt degradert kvalitet, men kan jo hende jeg tar feil. Hm. Frister jo litt. Samtidig er jo mac mini en fin løsning, skrur seg av og på fra harmony remoten, og går rett inn i xbmc og alt er klart. Og kan jo være noen ganger det ikke er strøm på laptopen.

Hm, ikke godt å si.

Mister også DTS HD og dolby true hd fra filene mine, som er litt synd, fordi jeg liker DTS HD logoen på pio recieveren.

Største plusset er også at xbmc er så utrolig lekkert.

post-209627-0-96197300-1339508797_thumb.jpg

post-209627-0-48983900-1339509022_thumb.jpg

Endret av henrikrox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan fungerer betalingen til Apple? De trekker vell ikke fra konto før varene er sendt, så nå som leveringstiden plutselig er 2-3 uker så kan man vell fint budsjettere med skattepenger, feriepenger og det hele som jeg får i slutten av måneden.

Vet ikke, de pleier som regel å reservere pengene på konto, altså for å sjekke om du har det. Så, evt tilbakeføre, det skjedde med meg når jeg bestilte imac og airen i fjor. Hadde blitt trekt 30+k og så hadde jeg de tilbake neste dag, og så ble jeg trekt når det ble sendt.

Lenke til kommentar

AirPlay Mirroring vil si at du får det du har på Macen, opp på TV via Apple TV, intet unntak. Så du kan kjøre hvilke applikasjoner som måtte passe deg og det vil vises på TV-en.

Testet raskt i dag med Mountain Lion DP4 og siste firmware for Apple TV2 (720P) modellen som familien bruker oppe og det fungerte overraskende bra men er ikke så alt for lett å bedømme kvaliteten da oppskalering av UI fra 720P til 1080P blir noe uklart men fra 3-4m avstand fra TV-en så var det ikke akkurat lett å se noen kvalitetforskjell. Fyrte opp en Mythbusters episode i 720P og kvaliteten var på ingen måte noe merkbart dårligere kontra det å kjøre den rett på Mac Mini verken med tanke på lyd eller bilde, spørsmålet er om ikke høyere datamengder med 1080P potensielt kan skape problemer da jeg regner med at det i bunn og grunn er nettverksytelsen som vil stikke kjepper i hjulene for ytelsen her.

Lenke til kommentar

Vet ikke, de pleier som regel å reservere pengene på konto, altså for å sjekke om du har det. Så, evt tilbakeføre, det skjedde med meg når jeg bestilte imac og airen i fjor. Hadde blitt trekt 30+k og så hadde jeg de tilbake neste dag, og så ble jeg trekt når det ble sendt.

Tipper at banken går bananas og regner det som kontokreditt selv når summen bare er reservert og ikke trukket, så da går jo det heller dårlig. Er bare kjipt å eventuelt nå vente til 20. Juni, få pengene inn på konto og deretter vente ytterligere 2-3uker kontra det å bestille nå, få penge på konto rundt 20. Juni og ergo bare ha ca en uke igjen med ventetid.

Lenke til kommentar

Ifølge Skandiabanken så skal ikke reservasjoner telle mot kontokreditt, så om det kommer en reservasjon som overtrekker konto så skal ikke eventuelle kontokredittrenter påløpe før summen faktisk trekkes fra Apple og om feriepenger og skattepenger kommer før månedskifte så er det visstnok uansett gebyrfritt og renter påløper ikke før ved månedskifte så da er vell saken grei.

Lenke til kommentar

Mac Pro oppdateringen var jo heller laber, ting har blitt billigere ja, ene prosessormodell en kuttet osv.. Men LGA1366 og HD 5770 i en "oppdatert" modell i 2012 er jo temmelig latterlig om du spør meg.

Da la jeg inn bestilling på 2x MacBook Pro Retina standardmodell, 1x Apple TV 1080P og 1x Thunderbolt til Ehternet adapter via studenttorget. Føles fryktelig å legge inn bestilling når du egentlig ikke har pengene klare per dags dato, men kan jo alltids avbestille om noe uforutsett skulle skje med feriepenger og / eller skattepengene så da er det vell forsvarlig... Nå er det bare å finne noen som er interessert i å kjøpe MacBook Pro 17".

Lenke til kommentar

Ytelsen på Mac Pro er på ingen måte dårlig, men mangel på Thunderbolt og det faktum at de selger treårgammel maskinvare til temmelig stive priser gjør jo at en IvyBridge-E refresh vil være et mer logisk valg men det er ingen som helst garanti for at den noengang kommer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...