Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.

Roberto

Anbefalte innlegg

Visste dere at alle apple wireless adaptere utelukkende kan bruke dual band på 5GHz båndet og ikke 2.4 GHz båndet?

Cause I sure didn't!

Nå må jeg kjøpe ny router IGJEN!

Ikke helt sikker på hva du sikter til nå, med Apple Wireless adaptere tenker du da på de trådløse kortene i Mac maskiner, eller noe eksterne greier?

Apple AirPort Extreme og Apple TimeCapsule har begge Dual-Band, det vil si at de støtter å kjøre både et 2.4GHz og et 5.0GHz nettverk samtidig. Det er så vidt jeg vet ytterst få trådløse adaptere som støtter dual-band i den forstand at de kan være koblet til et 2.4GHz og et 5.0GHz nettverk SAMTIDIG.

I for seg så betyr vell strengt tatt bare dual-band at du har et aksesspunkt, router eller nettverkskort som støtter å koble seg til både 2.4GHz og 5.0GHz nettverk, ikke nødvendigvis samtidig. Hva skal du uansett med et adapter som støtter å kjøre på både 2.4GHz og 5.0GHz samtidig? Mulig jeg har misforstått noe her.

Ja, du har misforstått. De fleste tidlige dual band routere brukte 2x2.4GHz. Det er det Apples wireless kort ikke støtter. Og ja, jeg mener kort, ikke routere eller lignende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer på om jeg kanskje har spurt om det her før, men jeg prøver likevel; Finnes det noe program eller noe som fullstendig fjerner muligheten for at lyset i tastaturet skrur seg på? Jeg har prøvd det som er å finne i systemvalg, men det fungerer ikke. Jeg er så utrolig drittlei av å måtte skru av lyset manuelt hver gang jeg låser PCen for å gå på dass eller drar på butikken.

Lenke til kommentar

Har problemer med at mac-en blir treg etter noen timer på.

Mac-en kjører tregt når jeg har oppe Photoshop, safari, skype og mail. På safari var det kanskje 12 faner oppe, alt fra youtube til diskusjon. Hva kan være grunnen til at den går så tregt?

Min mac:

Prosessor 2 GHz Intel Core i7

Hukommelse 4 GB 1333 MHz DDR3

Grafikk AMD Radeon HD 6490M 256 MB

Serienummer C02FF7GYDF8V

Programvare Mac OS X Lion 10.7.3 (11D50b)

333,5GB ledig av totalt 500 GB

Lenke til kommentar

Hoi,

Trenger hjelp med noe. Er det mulig å utvide/extende et trådløst nettverk med AirPort Express hvor hovedenheten er en non-apple router? Altså f.eks linksys, belkin osv.

Tanken er altså at man skal kunne forlenge signalet som en signalforsterker. Eller fungerer dette kun med Airport Extreme eller Time Capsule?

Lenke til kommentar

Byttet fra Google Chrome tilbake til Firefox (eller rettere sagt deres Aurora BETA channel) for første gang siden jeg byttet fra Firefox v3.0 (eller var det v4.0) til Google Chrome for en stund tilbake.

Du kan si hva du vil om Google Chrome, og selv foretrekker jeg Chrome fremfor Firefox av forskjellige grunner men gud bedre som det legger beslag på systemressurser. Har egentlig aldri brydd meg noe større ettersom det bryr meg fint lite om nettleseren bruker 500mb RAM eller 2-3gb da jeg har 8GB RAM og ser ikke noe problem i at minnet faktisk blir brukt istedenfor å bare ligge til pynt. Men har over en lengre periode irritert meg over at når jeg har to vinduer med Google Chrome oppe ved siden av hverandre på min MacBook Pro 17" Early 2011 modell hvor jeg kjører en flash video eller en silverlight video i det ene vinduet mens jeg surfer i det andre så vil vindu nr2 oppfattes og føles treg og hakkete, det tar tid før jeg kan scrolle uten hakking og navigere optimalt på nettsider som normalt skal være oppe på 1, 2, 3 tar irriterende lang tid.

Har stusset lenge over dette da det burde være mer enn nok maskinvarekraft til å gjøre både det ene og det andre samtidig på en MacBook Pro 17" Early 2011 modell så det å ha to nettsider oppe ved siden av hverandre med en 720P / 1080P flash eller silverlight video eller ei burde jo gå helt greit om du spør meg. Men den gang ei, så jeg testet nå med Firefox "Aurora" og da går alt brillefint, det samme gjelder Safari.

Har nå testet med både Chrome Stable, BETA og DEV channel og det er samme irriterende problemet med alle sammen så enten fungerer bare flash og silverlight dårlig i Chrome eller så ligger det å sluker så mye unødvendig ressurser at jeg ikke kan se på 720P / 1080P samtidig som jeg gjør noe særlig annet på maskinen som for meg er smått utrolig.

Enda verre blir det om du itillegg kjører Skype som også sluker ressurser, men også her går ting helt fint med Skype + Firefox (Aurora) men ikke med Skype + Chrome.

Lenke til kommentar

Dette er ikke helt riktigt tråd, men siden det er mac relatert spør. jeg her.

Sitter her med xcode forran meg.

Jeg har lyst til å lære å programere, er det noen som kan gi link til noen greie tutorials for objective c?

Fra før kan jeg kun litt web utvikling, jeg vil gjerne gå over til programering.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...