Mala Skrevet 21. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 21. mars 2012 Er MacBook Air et til skolebruk eller er det lurest å velge MacBook Pro ? Hvis du med «skolebruk» mener skrive rapporter, stiler, notater og lignende, er en Air mer enn nok. Og ikke minst, den er portabel så det holder. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 21. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 21. mars 2012 Da har jeg nettopp bestilt meg en Macbook Air 13" Tenkte jeg skulle bytte ut en store tunge 17" HP Laptopen min. Aldri hatt Mac, så blir sikkert en grei opplevelse (Har både iPhone og iPad fra før). Kjøpte den fra eplehuset.no, med "frakt over natten" rundt kl 20:30, vil jeg få den imorgen eller bestillte jeg for sent på dagen? Fikk epost idag om at pakken blir sendt ut idag, så jeg får den sannsynligvis i morgen. Dvs 350kr rett i dass Da får du jo "frakt over natten", da jo. At du tolket det som "pakkes og sendes umiddelbart etter at du har klikket på 'Bekreft ordre'", det må du nok ta på egen kappe. Ikke det som er poenget. Poenget er at om jeg hadde valgt "hjem på døren", så hadde pakken blitt sendt samme dag, motatt pakken samme dag og spart 350kr. Hadde jeg derimot bestilt macbooken tidligere på dagen, så hadde jeg mest sannsynlig fått den dagen etter. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 21. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 21. mars 2012 Kjøper du det i Apple Store får du alle programmene på disk (DVD), og du får med manualer og slikt. I App Store får du kun programmet, digitalt. Man får ikke tilfeldigvis Pages \ Numbers osv Mac (gratis), om man allerede har kjøpt iPad versjonen? Hadde ikke gjort noe for min del.. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 21. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 21. mars 2012 Man får ikke tilfeldigvis Pages \ Numbers osv Mac (gratis), om man allerede har kjøpt iPad versjonen? Hadde ikke gjort noe for min del.. Aldri hørt om det, nei. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 21. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 21. mars 2012 App Store på iOS og Mac App Store er helt separate, ingen mulighet for krysskjøp på linje med iPad/iPhone. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 22. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 22. mars 2012 Posten kom med Macbook Air'en min kl 07:00 på døren idag morges Så langt veldig fornøyd. Lenke til kommentar
greenman Skrevet 22. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 22. mars 2012 Grattis med ny Mac Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 22. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 22. mars 2012 Poenget er at om jeg hadde valgt "hjem på døren", så hadde pakken blitt sendt samme dag, motatt pakken samme dag og spart 350kr. Så du mener at "hjem på døren" ville ha gitt raskere levering enn "frakt over natten"? Det høres ikke helt sannsynlig ut. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 22. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 22. mars 2012 Poenget er at om jeg hadde valgt "hjem på døren", så hadde pakken blitt sendt samme dag, motatt pakken samme dag og spart 350kr. Så du mener at "hjem på døren" ville ha gitt raskere levering enn "frakt over natten"? Det høres ikke helt sannsynlig ut. Raskere nei. Men pakken ville ha blitt sendt \ mottatt på samme dag på begge frakt metodene. Lenke til kommentar
LithitiumS Skrevet 22. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 22. mars 2012 Posten kom med Macbook Air'en min kl 07:00 på døren idag morges Så langt veldig fornøyd. Gratulerer, den maskinen er helt utrolig sexy! Lenke til kommentar
Merko Skrevet 22. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 22. mars 2012 Posten kom med Macbook Air'en min kl 07:00 på døren idag morges Så langt veldig fornøyd. Gratulerer, den maskinen er helt utrolig sexy! Takk. Må si jeg liker den veldig godt. Hvordan er batteriet på den? Er det 'skadelig' om jeg har strømpluggen mye i, selvom batteriet er 100%? Lenke til kommentar
LithitiumS Skrevet 22. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 22. mars 2012 Mener at apple har en teknologi i batteriene slik at dem slutter å lade men maskinen får levert strømmen den trenger direkte. Noe usikker på dette, men min macbook fra 08 har klart seg veldig bra batterimessig så tror ikke det skal være noe galt Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 22. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 22. mars 2012 Apple har en sikkerhetsfunksjon som gjør at batteriet tappes noen prosent for så å lade det opp igjen. Men det anbefales uansett å ikke la laderen stå i hele tiden. Hold elektronene i batteriene i beveglse sier de, så vidt jeg husker Lenke til kommentar
LithitiumS Skrevet 22. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 22. mars 2012 Det gjaldt vel ikke kun de gamle batteriene og tidlig lithium-batterier ? Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 22. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 22. mars 2012 (endret) Nei, det gjelder dagens batterier. Det kan sikkert kalles å "mosjonere" batteriet, men bruk 30-50%, og unngå å tømme det helt hver gang ellers sliter du unødig på batteriet. 30-50% ned er nok å anbefale. Edit: Fjernet et overflødig ord Endret 22. mars 2012 av PL610 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 23. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 23. mars 2012 Poenget er at om jeg hadde valgt "hjem på døren", så hadde pakken blitt sendt samme dag, motatt pakken samme dag og spart 350kr. Så du mener at "hjem på døren" ville ha gitt raskere levering enn "frakt over natten"? Det høres ikke helt sannsynlig ut. Raskere nei. Men pakken ville ha blitt sendt \ mottatt på samme dag på begge frakt metodene. Det høres fortsatt ikke sannsynlig ut. Jeg tviler på at pakken ville ha blitt plukket opp av Posten ute hos avsenderbedriften tidsnok til at den ville ha blitt sortert og fordelt i tide til å rekke å bli kjørt ut "på døren" samme dag. Det kan jo hende du bor så strategisk til i forhold til avsender og Postens fasiliteter at det faktisk kan skje, men jeg tillater meg å tvile inntil det motsatte er bevist ... Lenke til kommentar
Merko Skrevet 23. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 23. mars 2012 Det høres fortsatt ikke sannsynlig ut. Jeg tviler på at pakken ville ha blitt plukket opp av Posten ute hos avsenderbedriften tidsnok til at den ville ha blitt sortert og fordelt i tide til å rekke å bli kjørt ut "på døren" samme dag. Det kan jo hende du bor så strategisk til i forhold til avsender og Postens fasiliteter at det faktisk kan skje, men jeg tillater meg å tvile inntil det motsatte er bevist ... Ja, du kan tvile så mye du vil, men slik er det nå altså. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 23. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 23. mars 2012 Det høres fortsatt ikke sannsynlig ut. Jeg tviler på at pakken ville ha blitt plukket opp av Posten ute hos avsenderbedriften tidsnok til at den ville ha blitt sortert og fordelt i tide til å rekke å bli kjørt ut "på døren" samme dag. Det kan jo hende du bor så strategisk til i forhold til avsender og Postens fasiliteter at det faktisk kan skje, men jeg tillater meg å tvile inntil det motsatte er bevist ... Ja, du kan tvile så mye du vil, men slik er det nå altså. Jeg klarer ikke helt å forstå hvorfor du mener det MÅ være slik. Du bestilte på kvelden på tirsdag, så både hjem på døren og ekspress over natten ville blitt sendt ut neste virkedag - altså onsdag. Med ekspress over natten garanterer de levering neste morgen (torsdag for deg), og da prioriterer de pakken på bilene, flyene etc. Den prioriteres også under sorteringen, slik at den kommer fort gjennom alle slike prosesser. En hjem på døren-pakke sender derimot som en vanlig pakke, og følger det vanlige tidsskjemaet. Den kommer med andre ord lengre bak i køen enn ekspress over natten-pakkene, og alle gangene jeg har bestilt lignende har det tatt et par dager. Som nebrewfoz sier over her, så kan det hende at du er kjempeheldig og faktisk får pakken like fort som ekspress over natten, men det tilhører sjeldenhetene. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 23. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 23. mars 2012 Om han får pakken samme dag må han fremdeles vente til etter 17.00 med å få den levert, det er da de kjører ut "hjem på kvelden". Lenke til kommentar
Merko Skrevet 23. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 23. mars 2012 En hjem på døren-pakke sender derimot som en vanlig pakke, og følger det vanlige tidsskjemaet. Den kommer med andre ord lengre bak i køen enn ekspress over natten-pakkene, og alle gangene jeg har bestilt lignende har det tatt et par dager. Som nebrewfoz sier over her, så kan det hende at du er kjempeheldig og faktisk får pakken like fort som ekspress over natten, men det tilhører sjeldenhetene. Jepp, du har nok rett at "hjem på kvelden" blir nedprioritert fremfor "ekspress over natten". Men alle gangene jeg har handlet fra eplehuset, så har de sendt pakken dagen etter, slik at jeg får pakken på døren dagen etter der igjen. Samme gjelder hos både Komplett.no og Netshop. Posten er raskere på levering nå enn for noen få år siden. Iallefall er det min oppfattelse. Godt mulig jeg har hatt veldig flaks hver gang, men lite sannsynlig. Er nok bare posten som gjør en god jobb. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå