dabear Skrevet 18. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 18. februar 2012 (endret) Dette siste er et kjempefremskritt – Apple kan fjerne programmer som viser seg å være malware på alle Macer, samtidig som utviklere kan distribuere programmer uten noen form for godkjenning fra Apple. Problemet er at dette kan bli en trend mot det verre. Som tidligere sagt, jeg skal vedde på at i 10.9 så MÅ alle apper signeres før de kan installeres, og i 10.9+1 så MÅ alle programmer installeres gjennom app store. Jeg håper bare ikke dette skjer, for da blir det uaktuelt for meg å fortsette med osx. Endret 18. februar 2012 av dabear Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 18. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 18. februar 2012 (endret) Som Euklid er inne på så gjør Apple ingenting som ligner på å utestenge Apps som ikke kommer fra AppStore. De sørger bare for at de som kommer derfra ikke er malware. De nye innstillingene det snakkes om i Mountain Lion gjelder for AppStore, ikke for alle andre Apps du skaffer deg fra andre steder. Du skal nok heller ikke se bortifra at det dukker opp tredjepartsapplikasjoner som igjen gjør at Docken spretter både opp, ned og sidelengs. Nå tror jeg du roter. Gatekeeper, som er navnet på det nye sikkerhetssytemet, er som standard satt opp til å bare tillate installasjon av applikasjoner fra Appstore eller signerte utviklere. Dersom du ønsker å installere apps som ikke er godkjent av Apples sertifikasjonssystem vil du ikke få installert/åpnet dem uten å endre instillinger eller velge å "bypass'e" Gatekepper ved å høyreklikke og velge åpne. Edit: Dette siste er et kjempefremskritt – Apple kan fjerne programmer som viser seg å være malware på alle Macer, samtidig som utviklere kan distribuere programmer uten noen form for godkjenning fra Apple. Problemet er at dette kan bli en trend mot det verre. Som tidligere sagt, jeg skal vedde på at i 10.9 så MÅ alle apper signeres før de kan installeres, og i 10.9+1 så MÅ alle programmer installeres gjennom app store. Jeg håper bare ikke dette skjer, for da blir det uaktuelt for meg å fortsette med osx. Det er dette jeg i det lengste også frykter. Endret 18. februar 2012 av Slettet+oiasdf79 Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 18. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 18. februar 2012 (endret) Launchpad kan du da bare velge å ikke bruke? Jeg bruker Quicksilver i dag, og regner med at det skal la seg gjøre også fremover. Jeg skulle ønske det annerledes, men jeg har mange venner som ikke har skjønt seg på filsystemer, synes det er vanskelig å finne frem til programmer og kronisk glemmer å lagre. Jeg har ikke særlig god bruk for disse forenklingene selv, men ser at det finnes et marked – så lenge jeg i all hovedsak får holde på slik jeg er vant til er det bare fint at jeg slipper telefoner fra fortvilede sjeler som lurer på hvor masteroppgaven deres ble av. Nå har jeg foreløbig ikke installert Mountain Lion på noen maskiner, og kan uttale meg på grunnlag av det som har vært publisert online. For min del virker det brillefint, men det kan godt hende jeg får noen gode grunner til å banne når skiten er lagt inn. Men så lenge jeg har holdt meg til OS X (dvs siden begynnelsen) har det vært klaging over at det bare er udugelige amatører de legger opp siste versjon for, og hele veien har jeg kunnet jobbe videre akkurat slik jeg har vært vant til. --- Edit: men hvorfor i alle dager ville noen være interessert i å installere applikasjoner fra utviklere som ikke er villige til å signe opp for et gratis sertifikatprogram som ikke krever noen form for godkjenning fra Apple? Den eneste bruken er å hindre malware på OS X, og om noe øker dette Apples villighet til å tillate applikasjoner som ikke kommer fra App Store, ettersom det gjør det enklere å opprettholde ideen om at Mac-brukere ikke trenger å tenke på antivirus og andre trusler. Endret 18. februar 2012 av Euklid Lenke til kommentar
Mala Skrevet 19. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 19. februar 2012 Flere som sliter med fullscreen youtube videoer i Safari 5.2 Beta? Skikkelig Nille greier altså. Lenke til kommentar
Tastatur Skrevet 19. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 19. februar 2012 Flere som sliter med fullscreen youtube videoer i Safari 5.2 Beta? Skikkelig Nille greier altså. Jepp. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 19. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 19. februar 2012 Hvorfor bruke Safari når man har Chrome og FF? 2 Lenke til kommentar
Tastatur Skrevet 19. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 19. februar 2012 (endret) Derfor. Endret 19. februar 2012 av Tastatur 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 19. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 19. februar 2012 Interessant er det derimot at Safari er den nettleseren som blir mest stresset av Flash også. Man har jo tillegg som Youtube5 og Flaashblock, men Firefox bruker langt mindre ressurser på å spille av en Flash-video. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 19. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 19. februar 2012 Jeg liker både Safari (ikke på Windows vell og merke) og Google Chrome veldig godt, Firefox derimot fikk jeg mer enn nok av etter versjon 3.0 og utover hvor jeg syntes alt har gått i nedoverbakke. Safari føles som med Apple programvare generelt bedre integrert i operativsystemet, synkronisering mot iCloud er fint og i det hele og store, spesielt nå som Safari med 5.2 BETA endelig har fått omnibar så er det nesten ingenting andre nettlesere har som jeg savner i Safari og under OS X så har jeg alltid følt at Chrome ikke yter helt opp til Windows utgaven og at Safari yter minst like bra. Men ettersom jeg bruker Windows og Mac omhverandre daglig, så er det mye enklere med Chrome og synkronisering opp mot min Google konto fremfor Safari, dessuten har Chrome en utrolig greit og enkel oppdatering som skjer i bakgrunnen helt uten at jeg må tenke på noe som helst og det at det kommer oppdateringer ukentlig (kjører developer versjonen av Chrome) ser jeg også på som veldig positivt. Safari oppdateres veldig sjeldent iforhold. 1 Lenke til kommentar
blured Skrevet 19. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 19. februar 2012 Synkroniseringen til Chrome på tvers av plattformene er også en av hovedårsakene til at jeg bruker Chrome. Fantastisk å ha det samme oppsettet på alle maskinene jeg jobber på. 1 Lenke til kommentar
Munty Skrevet 19. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 19. februar 2012 Synkroniseringen til Chrome på tvers av plattformene er også en av hovedårsakene til at jeg bruker Chrome. Fantastisk å ha det samme oppsettet på alle maskinene jeg jobber på. Eneste grunnen til at jeg ikke bruker Safari på Macen! Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 20. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 20. februar 2012 Derfor. Jaja, kan ikke si jeg merker særlig forskjell. Syns løsningene til Chrome er langt bedre.. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 20. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 20. februar 2012 Valg av nettleser står ikke lenger på 100% ytelse for min del, jeg føler det begynner å nesten et par år siden jeg følte jeg kunne merke noen reell ytelsesforskjell på Chrome, Firefox, Opera og Safari (med unntak av Safari til Windows, og jeg har aldri testet Opera på Mac). Ja det noen mindre forskjeller under benchmarks, men for å være helt ærlig så er ikke det noe jeg sitter med stopperklokke og legger spesielt mye merke til under daglig bruk. Så for meg har grensesnitt og funksjonalitet blitt like viktige aspekter med en nettleser som rene ytelsestall og stabilitet er kanskje det viktigste av alt. Og av denne grunnen alene så har egentlig Safari 5.1.x vært uaktuelt sammenlignet med Google Chrome blant annet på grunn av manglende omnibar (adressefelt og søkefelt er en og samme linje), selv om dette riktignok kunne ordnes fra tredjepart men det fungerte ikke helt 100% med tanke på at dette ikke lastet fra tid til annen. For det andre så manglet den støtte for Google Instant, noe jeg liker veldig godt. Også har vi jo hele synkroniseringen opp mot Google konto som lar meg ha en og samme nettleseropplevelse på kryss av Windows og OS X som jeg rett og slett har blitt avhengig av. Hadde Apple klart å levere en god Safari nettleser til Windows og hadde hatt en bedre synkronisering opp mot iCloud (ikke bare synkronisering av bookmarks) så kanskje, men sånn som det fungerer per idag så fungerer Chrome mye enklere i praksis og derfor velger jeg det. Ser vi på UI så syntes jeg at Chrome og Safari stiller så og si like sterkt, spesielt etter at Safari 5.2 endelig fikk omnibar slik som Chrome men selv om jeg føler at Safari yter bedre under OS X enn Chrome, så fungerer altså Safari på Windows så mye dårligere enn Chrome og synkroniseringsløsningen er og blir for svak iforhold til Chrome at valget i det hele og store blir veldig enkelt for min del som bruker både Windows og OS X daglig. Og som Anandtech skrev i sin Mountain Lion Preview i går så har Chrome og Firefox en stor fordel sammenlignet med Safari, og det er det faktum at de kommer gjerne med endel oppdateringer og optimaliseringer mellom hver nye Safari versjon. Så selv om Safari kanskje har gode ytelsestall i det Apple ruller ut en ny versjon, så går det jo gjerne minst 6mnd og ikke enda lenger før vi ser noe særlig til oppdateringer og iløpet av denne perioden så har både Firefox og Chrome fått et titalls med oppdateringer. Sjeldent store, men fremdeles ikke så små at de ikke utgjør noen forskjell i det hele tatt. Sitter dog med en følelse at det er en merkelig kunstig begrensning med Chrome for OS X, for den yter merkbart dårligere enn Chrome til Windows og jeg har vanskelig for å tro at det kun er snakk om dårlig optimalisering fra utviklerne sin side ettersom Chrome til OS X ser ut til å bli like flittig oppdatert til OS X som til Windows, så det er ikke fokus fra utviklerne det står på hvertfall. Lenke til kommentar
Mala Skrevet 20. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 20. februar 2012 Hvordan er det med touch gestures og støtten der når det kommer til Chrome etc? Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 20. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 20. februar 2012 Bruker selv kun "frem og tilbake" via touchpad i nettleseren, og det fungerer helt fint, dog uten samme fancy effekten som i Safari. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 20. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 20. februar 2012 Bruker selv kun "frem og tilbake" via touchpad i nettleseren, og det fungerer helt fint, dog uten samme fancy effekten som i Safari. Jeg liker ikke effekten i Safari. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 21. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 21. februar 2012 Jeg synes den effekten er både kul og nyttig. Veldig kjekt de gangene jeg bare vil ha en "sneak peak" av forrige side uten å ta vekk alt fokus fra siden jeg faktisk er inne på - før jeg sveiper tilbake igjen. Lenke til kommentar
TiduZ Skrevet 21. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 21. februar 2012 Til dere Apple teknikere der ute: Satte forleden inn en HDD tray som erstattning for superdriven i min MacBook Pro mid 2010 modell og byttet sammtidig ut spinnedisken min, (den lå for graven stakkar) og kjørte inn systemet igjen fra en timemachine backup. Det som derimot har gått fyken er bluetoothen. Maskinen finner rett og slett ikke enheten. Jeg har googlet litt og ser at Bluetoothen er en del av Airport-kortet, og den funker som den skal etter opperasjonen. Jeg har også gått igjennom pluggene på hovedkortet, alt ser helt fint ut. Jeg begynner derfor å lure på om dette kan være software? Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 21. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 21. februar 2012 Post bilder. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 22. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 22. februar 2012 TiduZ: Har du forsøkt å resette PRAM på maskinen? Mener bestemt å ha hørt at det fungerte for et lignende problem 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå