Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.

Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Virker helt klart for meg at Apple beveger seg fullstendig fra alt som heter Pro og Business markedet og over til utelukkende forbruker markedet. Om det skyldes manglende ressurser til å fokusere på begge deler eller hva det går i aner jeg ikke, men det er nå helt klart den veien vinden blåser for å si det mildt.

Apple har alltid vært ett 90/90 firma. De lager programvare og hardware for det 90% av folket trenger 90% av tiden. De siste 10% er en så liten minoritet at det er ikke vært å støtte dem. (Se f.eks. når alle Macbook pro modellene gikk fra tidenes beste løsning med express slot til tidenes mest håpløse løsning, SD kort. Ubrukelig for en "pro" modell).

Når det gjelder Final Cut X, så kan jeg si at jeg var den av de som klaget mest på FCX når det kom ut. Ikke støtte for halvparten av tingene vi trenger i produksjonspipelinen, og derfor sitter vi fortsatt på FCS 6 og 7, men fikk testa siste versjonen av X denne uka altså 10.0.3, og må si at etter den oppdateringen, er det ikke lengre veldig lenge til vi kommer til å oppdatere. Det meste en pro-bruker trenger, er nå tilgjengelig i X, og prøv å gjøre som jeg gjorde. Spill av 6 video tracks og 18 (!) audio tracks samtidig i FCP 7 å se hva som skjer. Du må bruke time etter time på å rendre hver eneste frame hver gang du gjør en endring. I FCP X har jeg fortsatt ikke rørt en eneste render knapp!

Lenke til kommentar

Da har jeg lagt inn OS X Mountain Lion DP1 på min MacBook Pro 17" 2011 modell og det gikk helt fint og alt ser ut til å fungere tipp topp fremdeles, har dog ikke fått testet så mye og forskjellen fra OS X Lion med Safari 5.2 BETA og Messages BETA og OS X Mountain Lion føles forsvinnende liten, til å starte med hvertfall.

Lenke til kommentar

Tja. Forsikring gir jo i forventning nettotap over tid, så med mindre man har et kryssubsidiert tilbud på forsikring eller er eksepsjonelt klønete har det ikke så mye for seg.

Normalt forsikrer man jo ikke ting med mindre konsekvensen om det går istykker er større enn man kan leve med; kan man ikke leve med at laptopen ryker har man for dyr maskin ...

Lenke til kommentar

Noen som har prøvd airplay mirroring fra en mac som kjører Mountain lion? Det må jo være noe av det mest geniale forbedringen apple har gjort på lenge. Bare det å kunne sitte i sofaen og streame innhold til TVen trådløst uten kabel høres jo fantastisk ut. Og i motsetning til upnp/dlna, så har du ingen problemer med codecs/transcoding

Problemet er jo at appletv kun støtter 720p. Men nå vurderer jeg faktisk å kjøpe en likevel.

Endret av dabear
Lenke til kommentar

Det jeg har lest om Mountain Lion så langt, bare bekrefter de bange anelsene jeg fikk da de lanserte Lion for snart et år siden. De ønsker å forvandle den fantastiske 15,4" MBPen min som jeg kjøpte for et par år siden til et pek-og-lær leketøy for 14-årige jenter som bare twitrer, flasher tits på webcam og er på facebook.

Mac slik vi kjenner det er på hell, til fordel for "fantastiske" iPad og iPhone med deres iOS. Apple vet godt at IT-bransjen er klar over retningen det går i for Mac. Første "sneak peak" av Mountain Lion ble ikke engang gjort til en event denne gangen, slik det alltid har vært. Det ble bare gjort i det stille, slik at allmenheten ikke skulle forventes noe stort og fantastisk fra Apple denne gangen. Arrangementene Apple har gir utrolig stor medieoppslutning og til og med bestemoren min får det med seg. Denne gangen forstod Apple at å lansere nye Mountain Lion på denne måten ikke ville sømme seg, fordi Mountain Lion er søppel og folk ville begynt å tvile på OSX sin fremtid.

Utifra hva jeg leser på Twitter om #mountainlion, er ordet om OSX nederlag over iOS ute og Stephen Fry sa det slik "Morning, western world. It's 11pm here in NZ so I'm turning in. Been playing rapturously with #MountainLion OS X 10.8. I'm officially sad"

Lenke til kommentar

Problemet er jo at appletv kun støtter 720p. Men nå vurderer jeg faktisk å kjøpe en likevel.

Tipper neste generasjons Apple TV og den nye iTV eller hva de nå enn vil kalle den vil få høyere oppløsning når de lanseres. 720p er ikke krise, men for min del er ikke bredere AirPlay-støtte nok til å kjøpe en Apple TV enda. Mulig jeg kjøper neste versjon om prislappen på $99 står seg.

Lenke til kommentar

Jeg klarer virkelig ikke se grunnlaget for klagesangen over Mountain Lion. De som ønsker å holde på slik de gjør i dag har alle muligheter til dette.

At de ikke hadde noen separat announcement var ganske naturlig – det er ikke mange ukene siden iBooks-oppdateringen hadde sin egen event, om noen få uker lanseres neste iPad. Med for mange events blir det ikke stort av oppmerksomhet til hver event, med en drøss annonseringer i samme event blir det hele nokså kaotisk.

• Liker 2
Lenke til kommentar

At de ikke hadde noen separat announcement var ganske naturlig – det er ikke mange ukene siden iBooks-oppdateringen hadde sin egen event, om noen få uker lanseres neste iPad. Med for mange events blir det ikke stort av oppmerksomhet til hver event, med en drøss annonseringer i samme event blir det hele nokså kaotisk.

Så det du sier da, er at OSX ble satt til side for en iPad app og iPad 3. My point exactly.

Lenke til kommentar

Det kommer nå litt an på hvem man skal nå ut til. En ny versjon av OS X er primært interessant for Mac-brukere, disse når de ut til ved å bruke mye tid på en del nøkkeljournalister. iBooks-oppdateringen var et forsøk på å få med lærere, skoler, forlag osv; ikke nødvendigvis en gruppe som leser alle Apple-nyheter som slippes. iPad-interessen er bred og behovet for å fremstå som suveren markedsleder stort. Liten grunn til å kjøre en stor event om en lansering som denne gir samme effekten.

Apple har ikke evige mengder oppmerksomhet å hente, man må velge hvor den skal rettes.

Ellers synes jeg nå ikke det er så hakkende galt at de nå har sagt OS X skal oppdateres årlig – langt oftere enn det som har vært tilfelle tidligere, og en ganske annen situasjon enn da OS X-lansering ble utsatt for å sette inn alle ressurser på iOS-utvikling.

Endret av Euklid
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes heller ikke det er så hakkende galt at Apple gir Mac de samme godene som iOS-enhetene har hatt siden iOS5. iCloud, AirPlay Mirroring, smelte iCal/Calendar, iMessage/iChat etc. til samme applikasjon, da to applikasjoner med forskjellige navn som gjør det samme er helt unødvendig osv. Jeg synes det de gjør nå blir mye bedre. Det er ikke en stor oppdatering, de sørger bare for at OS X skal nyte av de samme godene som iOS.

Jeg ser virkelig ikke problemet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Problemet er at Apple innfører ikke disse som et alternativ. Apple trer det nedover hodet på brukerne enten de ønsker det eller ikke. Klart, det finnes omveier, men hvorfor skal det være nødvendig? Gi folk valgfrihet!

Dessuten ser det ut til at Apple er i ferd med å gjøre operativsystemet sitt 'tryggere' ved å nekte installasjoner fra andre andre steder enn Appstore, dersom man ikke endrer instillinger. http://www.macrumors.com/2012/02/16/os-x-mountain-lion-limits-apps-to-mac-app-store-signed-apps-by-default/

I mine øyne tyder alt dette på at Apple prøver å komprimere brukernes valgfrihet jevnt over.

Endret av Slettet+oiasdf79
Lenke til kommentar

Valgfrihet? Den integrerte notes/todo-løsningen i OS X har vært elendig. Denne er nå erstattet med et enhetlig og logisk sammensatt system. Om du forventer at alt mulig gammelt skrammel skal ivaretas kan jeg anbefale produkter fra Microsoft, som relativt nylig gikk bort fra «Windows Picture and Fax Viewer».

For øvrig er det direkte feil at default per i dag er at kun App Store-apps lar seg installere; standardinnstillingen i den versjonen som har blitt tilgjengeliggjort nå er at apps fra App Store og signerte apps kan installeres. Dette siste er et kjempefremskritt – Apple kan fjerne programmer som viser seg å være malware på alle Macer, samtidig som utviklere kan distribuere programmer uten noen form for godkjenning fra Apple.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Valgfrihet? Den integrerte notes/todo-løsningen i OS X har vært elendig. Denne er nå erstattet med et enhetlig og logisk sammensatt system. Om du forventer at alt mulig gammelt skrammel skal ivaretas kan jeg anbefale produkter fra Microsoft, som relativt nylig gikk bort fra «Windows Picture and Fax Viewer».

For øvrig er det direkte feil at default per i dag er at kun App Store-apps lar seg installere; standardinnstillingen i den versjonen som har blitt tilgjengeliggjort nå er at apps fra App Store og signerte apps kan installeres. Dette siste er et kjempefremskritt – Apple kan fjerne programmer som viser seg å være malware på alle Macer, samtidig som utviklere kan distribuere programmer uten noen form for godkjenning fra Apple.

Tror du virkelig jeg siktet til notes/todo-løsningen eller andre nye apps? Det gjorde jeg på ingen måte, oppussing av gamle apps er selvsagt hjertelig velkommen.

Det som plager meg er nye funksjoner som fundamentalt endrer min arbeidsflyt i operativsystemet. Kall meg gjerne konservativ, men jeg er lite fan av endring som jeg ikke selv kan bestemme om jeg ønsker.

Jeg snakker om ting som Launchpad og notifikasjonsystemet (slutt på hoppende ikoner i Dock).

Endret av Slettet+oiasdf79
Lenke til kommentar

Som Euklid er inne på så gjør Apple ingenting som ligner på å utestenge Apps som ikke kommer fra AppStore. De sørger bare for at de som kommer derfra ikke er malware. De nye innstillingene det snakkes om i Mountain Lion gjelder for AppStore, ikke for alle andre Apps du skaffer deg fra andre steder.

Du skal nok heller ikke se bortifra at det dukker opp tredjepartsapplikasjoner som igjen gjør at Docken spretter både opp, ned og sidelengs.

Edit: Om du ikke ønsker endring kan du forøvrig velge å ikke kjøpe Mountain Lion.

Endret av Lakus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...