Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.

Roberto

Anbefalte innlegg

Blir overrasket om OS X og iOS ikke blir ett og samme operativsystem iløpet av 2013 eller 2014, akkurat som Windows8 skal være Microsoft desktop og tablet operativsystem. Liker mye av det jeg ser med mountain lion, men jeg er usikker på jeg syntes antallet nyheter er store nok til å faktisk se på dette som et nytt operativsystem, men det virker som Apple legger opp til et "tick, tock" system med nytt operativsystem årlig? Igjen, akkurat som med iOS.

Liker tanken med Message veldig godt, bare webkamera biten fungerer en smule bedre enn hva iChat gjør per idag så jeg kanskje kan droppe Skype og bare bruke iChat, sjeldent jeg orker å bruke to IM programmer samtidig da det føles utrolig klønete og unødvendig, det var hele poenget med at jeg gikk fra Live Messenger over til Skype da jeg begynte med Mac ettersom Messenger for Mac er et av de dårligste programmene jeg er har sett på lenge, og selv om Skype bruker alt for mye systemressurser på Mac så gir det meg hvertfall en god webcam løsning kombinert med at jeg får både Skype og Facebook på ett og samme sted.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva i allverden snakker du om? hmm.gif

Jeg har sett fremtiden, og den er dyster for Mac-brukere. Jeg er ikke fan av mindre kontroll og tilgang til ting som filsystem. Som utvikler er jeg ganske avhengig av visse ting.

Om maskinen blir som en iPad, så er den jo like brukbar som en iPad (ergo ikke så veldig for meg).

Lenke til kommentar

Jeg ser ingen steder noe om at maskinen blir mer lukket?

Jeg er også uenig i at OS X og iOS vil bli det samme - noensinne. De sørger for at de to systemene har en så god symbiose som mulig, ja, men de smelter det ikke sammen. Og AirPlay for Mac. Jeg elsker det allerede.

Og hvorfor finnes det ingen Mountain LIon tråd? I demand that someone makes it!

Lenke til kommentar

Jeg ser ingen steder noe om at maskinen blir mer lukket?

Har du da ikke sett denne?

20120216-n5fjb6sjj6cdc9csbhtbmm9fx8.preview.jpg

Fortsetter trenden, så vil de to siste valgene i bildet forsvinne i 10.9 og du må inn i terminalen for å få lov til installere apps som ikke kommer fra app store. Og så vil dette valget også forsvinne i 10.9+1 slik at eneste metode for å installere apps blir fra app store :)

Lenke til kommentar

Airplay for Mac er virkelig noe jeg ser frem til. Slutt på mini displayport -> hdmi overgang. Lykke!

Det er en awesome funksjon ja. Ubestridelig så.

Men det er også faktisk en funksjon som øker brukbarhet og valgfrihet, flere tilkoblingsmetoder og teknikker er bra for sluttbruker.

EDIT: Jeg lurer på hvilke abritrære begrensninger de setter for den funksjonen da. Kanskje bare Thunderbolt-maskiner?

Endret av Heilage waits for alice
Lenke til kommentar

Blir vell å teste Developer Preview, vil bare lese hvorvidt andre opplever helt horrible problemer først. Har jo alltids TimeMachine Backup om ting skulle gå rett vest.

Jeg tok å partisjonerte disken min med disk utility i Lion, og installerte Mountain Lion på en 40 GB partisjon. Har hørt ryter om at det kan være problemer å gå tilbake mtp at noen har sagt at deres recovery partisjon har blitt overskrevet og er nå KUN mountain lion. Har ikke sjekka min enda, men satser på at det går bra... Har ikke har noen store problemer med Dev1 enda! Noen grafiske problemer med ikoner i docken og med drag and drop av ikoner, men bortsett fra det. Smertefritt, og etter noen timer med det her nå, har jeg utrolig lite lyst å reboote til Lion! :dontgetit: Message center eller hva det heter... Helt utrolig avhengigsdannende.

Lenke til kommentar

Har en PowerMac G5 som bare står her og egentlig skal skrotes. Men kabinettet er jo så fiiint! Jeg fikk plutselig ånden over meg i dag.

Bildene er ikke prima for å si det sånn. Rotet bort minnebrikken til speilrefleksen. Dårlig lys + mobilkamera. Joda.

post-161752-0-50424000-1329435146_thumb.jpg

post-161752-0-50424000-1329435146_thumb.jpg

post-161752-0-06156200-1329435148_thumb.jpg

post-161752-0-35203500-1329435149_thumb.jpg

post-161752-0-65815500-1329435150_thumb.jpg

post-161752-0-08642300-1329435152_thumb.jpg

post-161752-0-66616300-1329435153_thumb.jpg

Endret av Munty
Lenke til kommentar

Førsteinntrykket av Messages er noe blandet egentlig, for det første så har jeg aldri vært noen aktiv bruker av iChat og det er jo helt tydelig at Messages på det nåværende tidspunktet er iChat med mulighet for iMessage.

Ingenting negativt mot iChat i utgangspunktet, grensesnittet og alt er minimalistisk og helt ok det og passer fint inn med OS X tema men det hele føles en smule rotete, spesielt misliker jeg sterkt det faktum at det virker som tre programmer stappet sammen i ett.

Hovedvinduet minner om SMS / iMessage på iPhone og iPad, du har tilgang på tidligere samtaler i venstre kolonne og på høyre har du selve samtalen, det som jeg syntes føles noe snodig er at jeg må forholde meg til et eget separat vindu, som jeg først må klikke meg inn på via menyene for å holde oversikt over hvilke kontakter som er online og offline på la oss si Google Talk, AIM / AOL osv.. Virker mer logisk om dette var integrert i ett og samme vindu, nå føles det jo strengt tatt som to separate applikasjoner som gjør det hele mer rotete, spesielt når samtaler jeg starter med folk på "buddy list" faktisk da ender opp i hovedvinduet. Det blir mye frem og tilbake.

Og bare for å gjøre ting enda mer forvirrende så fungerer facetime som en tredje applikasjon oppi det hele, starter jeg en videosamtale via Messages så åpner ikke denne seg i hovedvinduet men som et tredje dedikert vindu hvor du kun har selve videoen og ingenting annet, eventuelt tekstbasert chat fortsetter å foregå i hovedvinduet. Så hvis du har tenkt til å ha webkamera med noen, samtidig som du skal skrive og ikke føre samtale over video og gjerne ønsker å følge med på hvem som er pålogget så blir det tre separate vinduer å holde styr på.

Det ser heller ikke ut til at facetime har fått noe bedre bildekvalitet heller, så det hele ser mye mer kornete ut enn på blant annet Skype. Skuffende er det også at Apple ikke har fått på plass støtte for flere protokoller, for oss nordmenn hvor det stort sett går i Live Messenger, Facebook og / eller Skype så er jo faktisk ingen av disse støttet i Messages som gjør at jeg er pent nødt til å holde meg til Skype eller andre løsninger itillegg til eventuelt Messages ettersom 95% av alle jeg kjenner ikke har Mac, og derfor har de ikke sære ting som AIM / AOL, og de færreste bruker Google Talk.

Når det gjelder Safari 5.2 så er førsteinntrykket såpass godt at jeg nok kommer til å bruke det fremfor Google Chrome de neste dagene for å se litt mer av hvordan ytelse osv ligger an. Det er herlig å se at omnibar endelig er på plass, og med synkronisering mot iCloud så kan mangelen på synkronisering mot Google konto som jeg liker så godt med Chrome fort ikke være noe problem lenger, spesielt hvis Apple utvider at synkroniseringen fort gjelder mer enn bare bookmarks som per idag. Det har også blitt implementert et par iOS-features som reading list og vi har endelig fått den kjekke "reader" funksjonen som vi har i iOS hvor du får en PDF-liggende visning av en nettside så du slipper alt tullet rundt så du enklere skal kunne lene deg tilbake og faktisk forholde deg til teksten, men jeg har til gode å finne en eneste nettside hvor denne funksjonen faktisk vil la seg aktivere, selv nettsider som fungerer på iOS fungerer ikke med Safari 5.2 så det kan virke som denne funksjonen ikke er aktivert enda.

EDIT:

Og der fungerte plutselig reader etter en restart.

Endret av RamGuy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Hva i allverden snakker du om? hmm.gif

Jeg har sett fremtiden, og den er dyster for Mac-brukere. Jeg er ikke fan av mindre kontroll og tilgang til ting som filsystem. Som utvikler er jeg ganske avhengig av visse ting.

Om maskinen blir som en iPad, så er den jo like brukbar som en iPad (ergo ikke så veldig for meg).

Jeg er helt enig!

I senere tid virker det som om Apple har glemt proff-brukerene. (ref. manglende oppgraderinger til Macpro samt. FinalCut X*). Samtidig har operativsystemet blitt mer og mer touch-orientert, noe jeg ikke klarer å verdsette i det hele tatt. Jeg har forståelse for iPadens effektivitet når det gjelder enkle oppgaver, sett i forhold til vanlig PC bruk, men det har jeg en iPad til (egentlig ikke, har et Android nettbrett) og jeg ønsker ikke dette på min arbeids-maskin.

Jeg har forøvrig liten tro på at dette er den riktige veien å gå. Mac har i mange år levd godt på et rykte (siden maskinene ble Intel-basert er dette i stor grad oppspinn) om at det er det proffene bruker fordi disse maskinene egner seg mye bedre til grafikk, audio, foto- og video-arbeid enn det en vanlig Windows-maskin gjør.

- Enten må Apple avskjære proff-markedet totalt eller så må de nesten utvikle et eget operativsystem for disse (oss) brukerene.

Jeg har selvsagt forståelse for at jeg ikke passer innenfor Apples noe harde, fastsatte rammer og derfor bruker jeg flittig terminal for å tilpasse operativsystemet slik jeg vil ha det. Jeg har dessuten en stasjonær Hackintosh i tillegg til en Macbook Pro fordi Apples manglende konfigurasjonsmuligheter ikke passer meg.

Pr. i dag kan leve med dette fordi jeg har blitt så glad i operativsystemet, men nå ser det ut til at Apple har valgt en annen retning enn det jeg håpet på. Jeg kommer nok neppe til å vende tilbake til Windows med det første, men jeg er redd jeg kommer til å fortsette å kjøre på en gammel versjon av operativsystetmet i fremtiden, fremfor å måtte bruke mange timer på å klare å tilpasse ting slik jeg vil.

Uansett så blir det spennende å følge med fremover. :)

*Jeg er klar over at mange mener Macpro ikke har blitt oppgradert ettersom at de nye Xeon-prosessorene ble forsinket fra Intel, men jeg kjøper ikke helt den. Omtrent samtlige andre komponenter i maskinen har det kommet oppgraderinger til.

Når det gjelder FinalCut så ser det ut til at Apple har tatt en del kritikk til seg, og gjort endringer utifra det, men det gjenstår fortsatt å se om dette er godt nok for de profesjonelle brukerene som tidligere brukte FC7, eller om de kommer til å løpe til Adobe og Avid.

Endret av Slettet+oiasdf79
Lenke til kommentar

Virker helt klart for meg at Apple beveger seg fullstendig fra alt som heter Pro og Business markedet og over til utelukkende forbruker markedet. Om det skyldes manglende ressurser til å fokusere på begge deler eller hva det går i aner jeg ikke, men det er nå helt klart den veien vinden blåser for å si det mildt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...