Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.

Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte office når jeg kjøpte min mac, men er ikke særlig fornøyd.

Derfor har jeg følgende sprøsmpål. Er iWork med Pages bedre, Fordeler/ulemper?

Vil jeg kunne bruke Pages for å gjøre skoleoppgaver og åpne filene på en windows pc?

Jeg har testet ut både Keynote og Pages litt. Gjorde en skoleoppgave med Pages i går, og inntrykket er godt. Jeg kan ikke si at Pages er spesielt bedre eller dårligere enn Word, men det er jo langt billigere.

Hittil kan jeg si at jeg liker Pages godt for lett behandling av bilder blant tekst, automatisk lagring hele tiden, mange fine maler og meget ryddig verktøylinje. Det kan nok hende at både Pages og Keynote mangler funksjoner som Word og PowerPoint har, men det har jeg ennå ikke lagt merke til, og jeg har brukt Keynote en god stund nå. Det går også å lagre som .pages .doc .ptf .rtf og .txt. Man kan også åpne .docx

Hva er det du ikke liker med Word for Mac?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Wine begynner vel å komme seg også. http://www.winehq.org/

Hm, jeg trodde Wine og CrossOver var så og si det samme, bare et langt enklere brukergrensesnitt på CrossOver.

Jeg vil gjerne kjøre Visual Studio 2010 på Macen, men det er ikke støttet av CrossOver. Tror man at Wine kan klare det? For øyeblikket har jeg Windows 7 installert i VMware Fusion, men det er tungvint og ressurskrevende å ha Windows i bakgrunnen.

CrossOver har jeg ingen erfaring med så det skal jeg ikke uttale meg om. Men jeg har brukt Wine på Linux i flere år og der er den i allefall strålende til enkelte ting.

Visual Studio har jeg heller ingen erfaring med, men i følge databasen til Wine så ser det ikke lovende ut, med unntak av 'Visual Studio 6.0' og 'Visual Studio 2005'. http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=application&iId=892

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

Hvilke Windows programmer er det snakk om? Du finner jo stort sett temmelig brukanes alternativer til Mac OS X, det er hvertfall min erfaring. Utenom spill, som uansett vil fungere heller elendig i noe som helst annet enn BootCamp så har jeg til gode å støte borti situasjoner hvor jeg ikke finner programvare til OS X som kan ta over for det jeg er vant med fra Windows.

Nå er behovet mitt for skjærkilt programvare på min Mac maskiner nesten ikke-eksisterende så forstår jo at andre fort kan havne i situasjoner hvor det ikke finnes gode nok tilsvarende programvare til Mac OS X, men jeg vil nå uansett anbefale å se seg rundt for du kan fort bli overrasket over hva som finnes og for meg så har faktisk OS X fått meg til å bytte ut endel Windows programvare som jeg brukte før som viste seg å egentlig være noe under pari.

Mamut har et ganske bra program til oppstart av bedrift.

Heter Mamut NyStart, og går igjennom det du trenger å vite for å starte opp en bedrift selv.

http://www.mamut.com/no/newsdet.asp?id=8688&WT.mc_id=_PPC_strtp_NO&WT.srch=1&gclid=CLzWzL7Rna4CFdAvmAodfFcWdA

Lenke til kommentar

Hva er det du ikke liker med Word for Mac?

Finnes det noe som helst å like ved Word, uavhengig av om det er Mac- eller Windows-versjon?

Livet i Markdown og/eller LaTeX er langt greiere, men om man er institusjonsbundet til MS-produkter er det jo bare å smile pent.

Jeg vil veldig gjerne høre hva du synes er så dårlig med Word, og hvorfor og hva som er bedre med LaTeX!

Lenke til kommentar

Jeg vil veldig gjerne høre hva du synes er så dårlig med Word, og hvorfor og hva som er bedre med LaTeX!

Word er et helvete fra ende til annen. Tungt, kronglete menyer, alt for mange funksjoner jeg ikke bruker, ekstremt dårlig output med slingrete typografi og omtrentlighet i alle ledd. Fordelen med Word er at mange andre bruker det.

LaTeX har brattere lærekurve, men er til gjengjeld fleksibelt i bruk fordi man bare holder på med tekstfiler (dette gjør også håndtering av versjoner enkelt), gjør det lett å bygge opp store dokumenter semantisk, holder god oversikt over kilder og har outputkvalitet ekstremt langt over det Word klarer å hoste opp.

For enklere dokumenter holder jeg meg vanligvis i MarkDown.

Lenke til kommentar

Skriver ganske sjeldent lange dokumenter på PC, men når jeg gjør det bruker jeg Pages. Fungerer utmerket for min del, og hvis jeg trenger å samarbeide med noen andre bruker vi Google Docs.

Folk kan bruke hva de vil for min del -- Word, LaTeX, Pages, Google Docs, TextEdit, nano/emacs -- så lenge jeg får dokumentet som en PDF når det er ferdig og jeg ikke trenger å endre på det er jeg mer enn fornøyd.

Lenke til kommentar

Latex er bra det, men det er jo ikke for alle, mange foretrekker jo en WYSIWYG-editor. problemet med word er at det ikke alltid hjelper med what you see is what you get, når what you see ikke er what you want.

AtW

Klart, LaTeX er ikke for alle. Tanken min er egentlig relativt enkel: holder du på med enklere dokumenter gjør Pages eller lignende nytten – bedre output og enklere i bruk, men færre funksjoner. Om ikke Pages et al har nok funksjoner er det ikke Word som bør være neste steg, men grunnleggende opplæring i TeX.

Lenke til kommentar

Jeg har ingenting imot Microsoft Office 2011 for Mac. Faktisk liker jeg det en smule bedre enn Microsoft Office 2010 til Windows rett og slett fordi det fremdeles henger litt igjen i det gamle menysystemet og har ikke blitt fullstendig "ribbon" basert som Office til Windows, slev om det dessverre ikke er så alt for mye om å gjøre.

Nå er jeg oppvokst med Microsoft Office, og jeg har brukt det i alle år, så for meg blir det å bruke noe annet fryktelig uvant og jeg har aldri følt eller sett behovet for å konvertere over til noe annet når jeg får Office gratis via jobben og programmene faktisk gjør sånn at jeg får jobben gjort og jeg føler vell generelt at jeg per dags dato klarer enklere og mer effektivt å sette opp fine dokumenter osv via Office 2011 for Mac enn jeg klarer med iWorks.

Men det er og blir en vane sak, er helt sikker på at jeg ville fint klart meg med iWorks om jeg hadde gitt det litt tid og forsøkt å konvertere meg selv over. Men ser ikke helt poenget og nytteverdien med noe sånt per dags dato, og siden jeg bruker Windows og Mac omhverandre så finner jeg det utrolig greit å faktisk bruke en programvare pakke som er relativt like på begge systemer så jeg ikke har to forskjellige programvarepakker og forholde meg til på de to forskjellig systemene.

Lenke til kommentar

Etter at jeg installerte betaen til Messages go restartet macen så har sidebaren i finder forsvunnet. Noen som vet hvordan jeg kan få denne tilbake? Har prøvd google, men får bare beskjed om å trykke på en liten knapp som skal være oppe til høyre i findervinduet. Denne knappen har jeg ikke.

EDIT: Slik ser vinduet mitt ut.

finder_window.jpg

EDIT2: Fant ut av det. Høyreklikket øverst i vinduet og fjernet haken ved "hide toolbar". Spørsmålet da er hvorfor denne var haket av?

Endret av MagnusW
Lenke til kommentar

http://www.apple.com/macosx/mountain-lion/

OS X Mountain Lion.

Hva syns folket? Jeg syns det begynner å bli litt mye multitouch-funksjoner, men Messages osv. tar jeg imot med glede. 10.8 kan også bety slutten for Growl, med det nye notificationssenteret.

Har inntrykk av at de etter hvert ønsker å smelte sammen iOS og OS X, noe som iogforseg er greit, men synes det virker som måten de gjør det på er å tilpasse OS X til å passe på håndholdte enheter ved å forenkle/fordumme en del. Vet ikke om jeg liker det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...