Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.

Roberto

Anbefalte innlegg

Hvorfor har valget ditt falt på Alfred? Vil gjerne høre hvorfor, kanskje jeg bytter fra QS.

Litt vanskelig å si, da alle tre i grove trekk tilbyr de samme funksjonene. Det er noe med Alfred og teamet bak jeg … liker. Hyppige oppdateringer, i utgangspunktet gratis, de er aktive på Twitter og lignende og de hører på brukernes tilbakemeldinger. Pluss at du kan skrive egne «extensions» i AppleScript.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De er jo ganske like da. Jeg likte kanskje bedre QS siden man får opp flere mapper f.eks. by default. Men dette kan visst, som tidl. påpekt, endres på i Alfred også.

Men jeg trenger et program til! Og det er et program som fungerer slik som Windows 7 sin Window Manager gjør. Jeg trenger altså et program som lar meg maksimere vinduer og feste de til enten høyre eller venstre siden av skjermen. Veldig greit å ha hvis man skal skrive i word og må ha to dokumenter oppe, f.eks.

Jeg har prøvt Cinch, men trialen gikk ut, og jeg er lei av påminnelser om det. Tips? Kan gjerne være gratis, men er også villig til å betale litt for det hvis det er bra. Syns prisen på Cinch er ganske drøy, siden det (etter min mening) burde være standardutstyr i et så moderne OS som OS X.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvt Cinch, men trialen gikk ut, og jeg er lei av påminnelser om det. Tips? Kan gjerne være gratis, men er også villig til å betale litt for det hvis det er bra. Syns prisen på Cinch er ganske drøy, siden det (etter min mening) burde være standardutstyr i et så moderne OS som OS X.

I tillegg til Cinch har du Arrange, SizeUp, Divvy og min favoritt så langt, DoublePane. Sistnevnte har litt færre muligheter enn de andre, egentlig det meste jeg trenger.

Lenke til kommentar

Interessant. Støtter denne drag and drop, slik at jeg ikke trenger å bruke keyboard shortcuts for å maksimere vinduer? Vil gjerne ha samme funksjonalitet som i Win 7, siden det er ganske praktisk.

Nei. Av de jeg listet opp er det bare Cinch og Arrange som støtter drag & drop.

Redigert: Drag & drop fungerer ikke alltid like bra hvis du har flere skjermer eller spaces.

Lenke til kommentar

Merket det i Cinch, var ganske jævlig å få vinduene i riktig space i begynnelsen...

Totalfinder har dette innebygget og for min del fungerer det strålende. Du kan selv stille inn hvor lenge vinduet må være "dyttet" mot kanten/toppen av skjermen før du får opp valget om å ekspandere. Jeg har stilt det inn slik at dette kommer opp (vises med en animasjon) litt før jeg flytter vinduet over til neste space, fungerer knirkefritt :)

Totalfinder kan også i sin helhet anbefales. Gir mulighet for tabbed browsing i finder :)

Lenke til kommentar

Bruker Hyperdock selv og fikk gratis lisens av utvikleren, så kudos til han! Bruker nesten aldri docken jeg heller, og de eneste gangene jeg gjør det er det for å se om noe har skjedd på Skype eller liggende (sprettende ikon) eller når jeg simpelthen drar et bilde eller liggende inn i pixelmator osv.. Nå har jeg ikke helt skjønt hva som er det store med Alfred, QuickSilver osv..? Er det ikke bare å trykke CMD + Space og skrive rett i Spotlight? Er det jeg har gjort helt siden jeg startet med Mac OS X og det går jo effektivt som bare det?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Finnes det noen måte i Lion eller tredjepartsapp som gjør at tastaturlyset ikke skrur seg på av seg selv. Hver gang jeg låser Macen eller kommer tilbake fra hvilemodus, så skrur lyset seg på. Passe irriterende. Finnes det noen enkel løsning?

Lab Tick gir vel ganske OK konfigrasjons-muligheter. Vet ikke om du kan gjøre akkurat det du er ute etter, men det er fort gjort å undersøke. :)

Edit: Link: http://labtick.proculo.de/

Endret av Slettet+oiasdf79
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke helt skjønt hva som er det store med Alfred, QuickSilver osv..? Er det ikke bare å trykke CMD + Space og skrive rett i Spotlight? Er det jeg har gjort helt siden jeg startet med Mac OS X og det går jo effektivt som bare det?

Jeg bruker Alfred til mye mer enn å åpne filer og programmer. Jeg navigerer i filsystemet (f.eks. flytter filer fra én mappe til en annen), har lagret «snippets» med tekst og bruker flere extensions, som å åpen den aktive nettsiden i Safari i Google Chrome istedet og å skru av og på blåtann og lignende.

Finnes det noen måte i Lion eller tredjepartsapp som gjør at tastaturlyset ikke skrur seg på av seg selv. Hver gang jeg låser Macen eller kommer tilbake fra hvilemodus, så skrur lyset seg på. Passe irriterende. Finnes det noen enkel løsning?

Du kan skru det av i Systeminnstillinger > Tastatur. :)

Lenke til kommentar

Lab Tick gir vel ganske OK konfigrasjons-muligheter. Vet ikke om du kan gjøre akkurat det du er ute etter, men det er fort gjort å undersøke. :)

Edit: Link: http://labtick.proculo.de/

Takk takk, skal ta en titt!

EDIT: Lab Tick var ikke helt bra. Så fort jeg låser, så begynner tastaturlyset å blinke istedenfor å holde seg avslått. Har lekt meg rundt i innstillingene også, men ble ikke noe bedre av det.

Du kan skru det av i Systeminnstillinger > Tastatur. :)

Hvor?

2add5a93df8ebb1f16008066132e6f22.png

Endret av MartinF
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

Noen som kan fortelle meg enkleste måten å kjøre windows program på macen? lasta ned 2 forskjellige programvarer der man etter nedlasting må ha en windows 7 cd og instalere(noe jeg ikke har, eller gidder å skaffe meg).

Også har man jo boot camp, men alle jeg prøver å laste ned herifra http://support.apple.com/downloads/#macoscomponents er .exe.

Gir helt opp, skjønne rikke noe!

Noen som veit, eventuelt kan sende meg link til hva jeg kan laste ned!

Takk =)

Lenke til kommentar

Hvilke Windows programmer er det snakk om? Du finner jo stort sett temmelig brukanes alternativer til Mac OS X, det er hvertfall min erfaring. Utenom spill, som uansett vil fungere heller elendig i noe som helst annet enn BootCamp så har jeg til gode å støte borti situasjoner hvor jeg ikke finner programvare til OS X som kan ta over for det jeg er vant med fra Windows.

Nå er behovet mitt for skjærkilt programvare på min Mac maskiner nesten ikke-eksisterende så forstår jo at andre fort kan havne i situasjoner hvor det ikke finnes gode nok tilsvarende programvare til Mac OS X, men jeg vil nå uansett anbefale å se seg rundt for du kan fort bli overrasket over hva som finnes og for meg så har faktisk OS X fått meg til å bytte ut endel Windows programvare som jeg brukte før som viste seg å egentlig være noe under pari.

Lenke til kommentar

Wine begynner vel å komme seg også. http://www.winehq.org/

Hm, jeg trodde Wine og CrossOver var så og si det samme, bare et langt enklere brukergrensesnitt på CrossOver.

Jeg vil gjerne kjøre Visual Studio 2010 på Macen, men det er ikke støttet av CrossOver. Tror man at Wine kan klare det? For øyeblikket har jeg Windows 7 installert i VMware Fusion, men det er tungvint og ressurskrevende å ha Windows i bakgrunnen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...