olegunnaro Skrevet 21. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2012 Merker stadig at mine 8GB RAM ikke holder bestandig, hvilke 16GB-kit er kurante å bruke i en late-2011-MBP? Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 21. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2012 Må nesten spørre, hva er det du gjør som gjør at 8GB ikke er nok? Forøvrig anbefaler jeg Kingston, om de har noen sånne kits. Gode garantier. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 21. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2012 Aperture, utålmodighet og store mengder bilder fra dyre (dvs høyoppløselige) kameraer er en kombinasjon som fordrer seriøse mengder minne. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 21. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2012 SSD og mindre libraries er en god løsning faktisk. Ikke ha større libraries enn du har ram. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 21. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2012 Er i Final Cut jeg helst vil få opp hastigheten på background rendering. Aperture kjører raskt nok med 8GB, men er sikkert litt å hente der og. Mindre libraries er ikke aktuelt - og ialllefall ikke mindre enn jeg har ram. Blir jo fort 20-30 GB med bilder på enkelte oppdrag.... Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 21. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2012 Så små biblioteker høres ganske håpløst ut; mitt "bruksbibliotek" er ca 300GB for tiden, og det er etter relativt flittig arkivering. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 21. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2012 Ja, da får dere heller bare ha treig Aperture. Jeg skifter library så ofte som en gang i måneden, og det er ikke noe problem. Alle bildene er uansett søkbare, så jeg finner det jeg leter etter. Lenke til kommentar
Corey Skrevet 21. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2012 Har vært så uheldig at jeg skal få en ny macbook pro på forsikringen Men (!!), pga expert så har jeg 2 valg. Valget står mellom MD 314 til 12 499,- eller MD 313 til 9 999,-. MD 314 har 2,8 Ghz Intel I7 prosessor og 750 GB minne. Denne må jeg sannsynligvis vente 1 mnd på å få hendene mine i. MD 313 har en 2,4 Ghz Intel I5 prosessor og 500 GB minne. Denne får jeg på mandag hvis jeg vil. Jeg har en gammel macbook til å underholde meg i mellomtiden, men at den er treig irriterer meg grenseløst. Så jeg spør, Hva ville dere gjort? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 21. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2012 Må du betale noe mer for den dyreste, eller tar forsikringsselskapet alt? Og, for de av oss som ikke har pugget produktkodene, er det 13" det er snakk om? Lenke til kommentar
Corey Skrevet 21. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2012 Ops, sorry. Ja det er 13" det er snakk om. Forsikringsselskapet tar alt, men må betale 400 kr i egenandel (no stress joggedress). Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 21. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2012 (endret) Så små biblioteker høres ganske håpløst ut; mitt "bruksbibliotek" er ca 300GB for tiden, og det er etter relativt flittig arkivering. Jeg regner da med at du lagrer bildene dine i biblioteket? I mine øyne er ikke dette en god løsning, det er tross alt en ganske stor risiko dersom biblioteket ditt på ett eller annet vis skulle bli defekt. Ja, da får dere heller bare ha treig Aperture. Jeg skifter library så ofte som en gang i måneden, og det er ikke noe problem. Alle bildene er uansett søkbare, så jeg finner det jeg leter etter. Jeg bytter ikke bibliotek så ofte, men kjører derimot en annen, litt fiffig løsning. Jeg har alle bilder liggende på en egen 7200rpm disk, previews/Aperture-biblioteket ligger på egen på SSD-partisjon. Biblioteket mitt inneholder ikke bildene mine, bare informasjon om hvor de ligger. Kombinert med 12gb minne gjør dette at jeg har rimelig kjapp navigering i Aperture. Det er klart at jeg noen ganger må vente i inntil 2 sekunder før et bilde er ferdig å rendre, men det kan jeg leve med. EDIT: Ops, sorry. Ja det er 13" det er snakk om. Forsikringsselskapet tar alt, men må betale 400 kr i egenandel (no stress joggedress). Er det lov å spørre hvilket forsikringsselskap og hvilken forsikring det er snakk om her? Høres ut som en rimelig god avtale. Og er skaden selvforskyldt? Endret 21. januar 2012 av Slettet+oiasdf79 Lenke til kommentar
Tastatur Skrevet 21. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2012 Ops, sorry. Ja det er 13" det er snakk om. Forsikringsselskapet tar alt, men må betale 400 kr i egenandel (no stress joggedress). Jeg ville definitivt ventet. Må du bruke Expert? Kan du ikke benytte deg av andre butikker? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 21. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2012 Forsikringsselskapet tar alt, men må betale 400 kr i egenandel (no stress joggedress). Da tar du jo selvsagt den beste (dyreste) maskinen, selv om det innebærer at du må vente! Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 21. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2012 (endret) Ja, da får dere heller bare ha treig Aperture. Jeg skifter library så ofte som en gang i måneden, og det er ikke noe problem. Alle bildene er uansett søkbare, så jeg finner det jeg leter etter. Har ikke noe problemer med hastighet i opp til ~500GB store biblioteker iallefall. Når man jobber med flere saker samtidig er det uhyre upraktisk å skifte bibliotek mellom hvert oppdrag. Synes jeg. Det er ikke i Aperture jeg savner mer ram uansett... Endret 21. januar 2012 av olegunnaro Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 21. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2012 Jeg regner da med at du lagrer bildene dine i biblioteket? I mine øyne er ikke dette en god løsning, det er tross alt en ganske stor risiko dersom biblioteket ditt på ett eller annet vis skulle bli defekt. Tja. Enten får jeg høyreklikke og vise på"package contents", om heller ikke dette går henter jeg bare ut en backup. rsync er fine greier. ... men hadde jeg virkelig fått ånden over meg ville jeg satt det opp nettopp slik du har gjort det. Ser at det klart er en overlegen løsning. (Har det strengt tatt slik på MBAen når jeg reiser, men å kaste en SSD inn i iMacen krever litt innsats.) Lenke til kommentar
Corey Skrevet 21. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2012 (endret) Freebird: Forsikringsselskapet er Expert selv. Fikk dekket totalkostnaden av min gamle mac, som var 12 499,-. Og skaden er selvforskyldt ja. Sølte et stort glass cola over den. Hadde heldigvis tatt backup av all data 2 dager før så var hell i uhell. Tastatur: Ja, må bruke Expert ettersom det er di som er forsikringsselskapet. Runar: Jeg får prøve å vente. Jeg skal prøve 1 triks på mandag, vet di har 2 stk. av den jeg vil ha på Åsane. Kanskje ordne slikat di sender den! Endret 21. januar 2012 av Corey Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 21. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2012 Jeg regner da med at du lagrer bildene dine i biblioteket? I mine øyne er ikke dette en god løsning, det er tross alt en ganske stor risiko dersom biblioteket ditt på ett eller annet vis skulle bli defekt. Tja. Enten får jeg høyreklikke og vise på"package contents", om heller ikke dette går henter jeg bare ut en backup. rsync er fine greier. ... men hadde jeg virkelig fått ånden over meg ville jeg satt det opp nettopp slik du har gjort det. Ser at det klart er en overlegen løsning. (Har det strengt tatt slik på MBAen når jeg reiser, men å kaste en SSD inn i iMacen krever litt innsats.) Ja, den største fordelen ved å lagre bildene utenom biblioteket er jo uansett at man da kan dele bildene mellom flere programmer. Dersom dette ikke er nødvendig så ser jeg også at det er en del ryddigere å faktisk ha bildene i biblioteket. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 21. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2012 Har det slik med det siste biblioteket mitt - siden det noen ganger er like greit å gå via Bridge til Photoshop. Lenke til kommentar
genser Skrevet 22. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2012 Freebird: Forsikringsselskapet er Expert selv. Fikk dekket totalkostnaden av min gamle mac, som var 12 499,-. Og skaden er selvforskyldt ja. Sølte et stort glass cola over den. Hadde heldigvis tatt backup av all data 2 dager før så var hell i uhell. Forsikringsselskap er SOLID Försäkrings AB, Box 22209, S-250 24 Helsingborg ref: http://www.expert.no/CMSFIles/88/883612cf-d991-4759-9cc5-38d70238abb9.pdf Der står det forsåvidt også at egenandel skal være 100 kr. Ser forøvrig svært lik ut som andre uhellsforsikringer som selges i butikk, dog enkelte er helt uten egenandel. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 22. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2012 Har en harddisk som streika her om dagen, men så fikk jeg tak i et program som fant det meste av filer og slikt (disk drill). Problemet er at alle filene nå heter filexxxx, f.eks file0001.avi. Spørsmålet er da om det er en måte å få tilbake gamle filnavn på? Jeg prøvde via programmet, men da endte det bare opp med å stå og kjøre i noen dager for så å kræsje Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå