Niram Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 Ja, det gjør det. Ta den med til en Apple forhandler, så vil de swappe den såfremt de har tilgjengelige enheter Hvor lenge er dette mulig? Ikke for alltid, regner jeg med? 5 år fra maskinens kjøpsdato. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 Noen andre her som kunne sitt for seg at overførings/ladekabelen for iPad/iPhone/iPod Touch får magsafe? Fullt klar over at dette er noe ikke kommer til å skje med det første (blant annet pga eksisterende docks/tilbehør måtte byttes ut osv), men hva tenker dere om ideen? Det hadde vært en stor forbedring da jeg ikke kan klarer å telle hvor mange ganger min iPhone har gått rett i bakken på grunn av lader / strømkabelen. Samtidig så vil det i andre situasjoner være noe mer upraktisk, som når jeg sitter på bussen og bruker kabelen for tethring til min MacBook Air 13" for 3G når jeg er på farta, her her aldri trådløs tethring fungert på min iPhone 4 og bluetooth har vært mye frem og tilbake så jeg har alltid med meg en USB-kabel for dette og hvis den da begynner å falle ut hele tiden så ville jo ikke det ha vært et pluss. Når de først er i gang så håper jeg på Thunderbolt kontroller så vi kan ha fra dock til thunderbolt (og USB for de som ikke har thunderbolt naturligvis) så full synkronisering tar minutter istedenfor timer som det gjør per i dag. Har alltid vært skuffet over at Apple ikke har fått til en mulighet hvor det var mulig å benytte seg av FireWire 800. Som jeg skrev i går må min Mac erstattes, Apple går igjennom den og skal sende en rapport til forsikringselskapet mitt. Den nye 13 tommeren har Intel 3000 grafikk, jeg har hørt den yter dårligere en 320m som var i min MBP 13 2010? Jeg er ingen gamer, men jeg liker å dra opp spill som Starcraft 2 og Civilization 5 innimellom så, hvordan er deres erfaringer på den biten? 2010 modellen slet allerede med å dra de to spilla, så om det er dårligere ytelse blir det ikke noe MB air eller 13 tommer pro. Sånn på papiret så er ikke Intel HD Graphics 3000 noe dårligere enn nVIDIA GeForce 320M, det vil yte temmelig likt og førstnevnte er mye mer strømeffektivt og utvikler langt mindre varme ettersom det er endel av prosessoren. Men nVIDIA skjermkort har alltid hatt bedre støtte og optimaliseringer når det kommer til spill, spesielt på Windows. Hvor store forskjeller det er i OS X vet jeg dog ikke da det vell er Apple som skriver driverne selv. Men jeg vil fremdeles regne med at når det kommer til spilling så vil 320M være hakket bedre, men det er nok ikke voldsomme forskjeller. Men når det gjelder såpass svake skjermkortløsninger så vil jo gjerne de 2-5% forskjell merkes ganske så godt. Fikk ny lader kjempefort. Det fikk jeg også helt uten problemer, Apple har en veldig fin og lettvin ordning når det kommer til reparasjoner. Leste at ettersom min MacBook Pro «bare» har SATA II, er det bortkastet å oppgradere til en slik disk. Noen meninger? Redigert: Jeg har en OCZ SSD Vertex 2 nå, men mistenker den lever på sine siste dager. SATA2 har en maksoverføring på 300 MBps, mens SATA3 har en maksoverføring på 600 MBps. Så du mister endel SEKVENSIELL ytelse, men denne ytelsen er ikke så voldsomt relevant for en operativsystem disk ettersom sekvensiell ytelse er den hastigheten du kan forvente om du overfører direkte fra en uberørt disk til en annen, så hadde du kjørt den som en disk nr2 uten at noen programmer eller operativsystemer kjørte fra den så ville disse tallene vært reelle. Som en operativsystem disk så er det jo den tilfeldige (random) lese og skrivehastigheten som er mest reell, sammen med antall IO-operasjoner per sekund (IOPS) og disse vil du dra full nytte av selv når du kjører over SATA2. Du skal vell heller være glad for at du har en SATA2 kontroller, for det har vært utrolig mye rot med SATA3 kontrollerne på MacBook Pro 2011 modeller produsert før sommeren 2011 hvor kabelen ikke var skjermet og mye tull som gjorde det å kjøre SSD over SATA3 til alt annet enn en god opplevelse. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 Ja, det gjør det. Ta den med til en Apple forhandler, så vil de swappe den såfremt de har tilgjengelige enheter Hvor lenge er dette mulig? Ikke for alltid, regner jeg med? 5 år fra maskinens kjøpsdato. Swapping skjer vell kun på garanti som er 1år fra kjøpsdato med Apple produkter, og 3år hvis du tegner AppleCare? Med reklamasjon så er min erfaring at ting fort tar litt lengre tid da laderen må sendes inn og bekreftes defekt før det leveres ut ny, man er ikke like slephente og godvillige når det kommer til reklamasjon ettersom det er noe som norsk lovgivning påtvinger og ikke noe som tilbys av produsenten. Lenke til kommentar
Phelge Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 Går det an å få byttet ut det optiske drevet med en SSD (ev. optisk med platelagerdisken, og platelagerdisken med SSD) og beholde garantien? MBP tidlig 2011. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 Ja, det gjør det. Ta den med til en Apple forhandler, så vil de swappe den såfremt de har tilgjengelige enheter Hvor lenge er dette mulig? Ikke for alltid, regner jeg med? 5 år fra maskinens kjøpsdato. Swapping skjer vell kun på garanti som er 1år fra kjøpsdato med Apple produkter, og 3år hvis du tegner AppleCare? Med reklamasjon så er min erfaring at ting fort tar litt lengre tid da laderen må sendes inn og bekreftes defekt før det leveres ut ny, man er ikke like slephente og godvillige når det kommer til reklamasjon ettersom det er noe som norsk lovgivning påtvinger og ikke noe som tilbys av produsenten. Du har hvertfall krav på ny lader i 5 år. Om den blir swappet på stedet eller sendt inn på verksted varierer nok litt fra forhandler til forhandler. Prosessen i seg selv er raskest med garanti eller applecare, kan være litt mer omstendelig ved reklamasjon Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 ikke ifølge norsk lov, nei. Var vel Aftenposten som ahdde en greie om det for noen dager siden; du trenger bare sannsynliggjøre at du kjøpte varen i den butikken for å få de til å godta reklamasjonen. Right. Så jeg kan gå inn i en Elkjøp-butikk med TVen og si "Fuck dere, reparer gratis!"? Awesome. Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Utrolig synd det med grafikken, jeg har veldig lyst på en ny Mac. Jeg klarer liksom ikke tenke på å ha en dårlig bygd og optimalisert windows pc. Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Hva sikter du til nå? Var det til meg? Isåfall tenker jeg en pc med dårlig byggekvalitet, og "uferdig", liksom isteden for å pushe ut noen få pcer i året pushes det ut mange i året. Slik at selskapet ikke gir like god support. Det som er så fint med Macen er den gode bygge kvalitene grunnet Unibody designet og slike små ting som magneten som lukker igjen lokket. Siden også det er små endringer fra år til år er det lettere å få generell support av andre personer, grunnet utbredelsen til den ene pcen. PS, jeg mener ikke at alle pcer er slik, men veldig mange under 10.000kr er det. Jeg må også ha en liten å lett pc som kan bæres rundt og jeg vet ikke om noen pcer som er som både har god design og grei ytelse bortsett fra Sony Vaio. De er ofte ganske dyre da. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 (endret) ikke ifølge norsk lov, nei. Var vel Aftenposten som ahdde en greie om det for noen dager siden; du trenger bare sannsynliggjøre at du kjøpte varen i den butikken for å få de til å godta reklamasjonen. Right. Så jeg kan gå inn i en Elkjøp-butikk med TVen og si "Fuck dere, reparer gratis!"? Awesome. Eksemplet de brukte var en kontoutskrift med henvisning til elkjøp og samme sum. Artikkelen var basert på at alle kjøp i Norge går under avtaleloven eller noe lignende, så du trenger bare sannsynliggjøre kjøpet. Edit: Aha! http://www.dinside.no/887186/kontoutskrift-fungerer-som-kvittering Endret 19. januar 2012 av tofagerl Lenke til kommentar
phax Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Right. Så jeg kan gå inn i en Elkjøp-butikk med TVen og si "Fuck dere, reparer gratis!"? Awesome. Du kan hvertfall bare be de på elkjøp slå opp navnet som TV-en er kjøpt på i elguiden så finner de kvitteringen din. Men det var vel ikke poenget ditt Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Hva sikter du til nå? Var det til meg? Isåfall tenker jeg en pc med dårlig byggekvalitet, og "uferdig", liksom isteden for å pushe ut noen få pcer i året pushes det ut mange i året. Slik at selskapet ikke gir like god support. Det som er så fint med Macen er den gode bygge kvalitene grunnet Unibody designet og slike små ting som magneten som lukker igjen lokket. Siden også det er små endringer fra år til år er det lettere å få generell support av andre personer, grunnet utbredelsen til den ene pcen. PS, jeg mener ikke at alle pcer er slik, men veldig mange under 10.000kr er det. Jeg må også ha en liten å lett pc som kan bæres rundt og jeg vet ikke om noen pcer som er som både har god design og grei ytelse bortsett fra Sony Vaio. De er ofte ganske dyre da. Ah, misforsto deg fullstendig. Trodde du mente det var andre veien, at du på grunn av skjermkort ikke gadd å velge en Mac med dårlig byggekvalitet og dårlig optimalisert operativsystem og programvare. Lenke til kommentar
DanieI Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Hvordan "skriver" man Apple logoen? Etter å ha Googla fant jeg ut at man skulle trykke Alt(Option)+Shift+K , men det funker ikke. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Husk at de med Windows (andre tegnsett) visstnok ikke kan se tegnet. Vi hadde det i emnetittelen her en stund, men folk klaget på at det var en «firkant» der. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Det er vel fonten og ikke tegnsettet? Tegnsettet er vel som regel bare UTF-8 eller en iso-greie. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Eksisterer det en app som gjør at man kan bruke iPhonen på Macen? Hvis man snakker mye i telefon på jobben, samtidig som man sitter foran en mac, så ville det vært genialt hvis det fantes en slags emulator som gjorde at man kunne koble iPhone til mac og styre den derfra? Sitter på en MBA koblet til Cinema display, den har vel både webcam og mic integrert? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Nei. Det vil si, det finnes helt sikkert siden det brukes på absolutt alle keynotes apple holder, men den er ikke tilgjengelig. Lenke til kommentar
Phelge Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Går det an å få byttet ut det optiske drevet med en SSD (ev. optisk med platelagerdisken, og platelagerdisken med SSD) og beholde garantien? MBP tidlig 2011. Bumper meg selv her. Anyone? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå