Amberlamps Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 Lurer på om det er harddisken min som skal ryke. Høres ut som maskinen jobber og jobber hele tiden, den er samtidig mye treigere enn den var før. Kun et halvt år gammel. Er det harddisken som ikke er helt i godslaget? Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 Treghet og mye lyder kan være et signal på dårlig harddisk ja. Lenke til kommentar
Amberlamps Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 Fint jeg har backup. Har jeg noen rettigheter om denne skulle faile? Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 Klabert. Ett års internasjonal garanti, i tillegg til fem års beskyttelse etter norsk forbrukerkjøpslovgivning. (Gitt at den er kjøpt som forbruker i Norge ...) Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 Fint jeg har backup. Har jeg noen rettigheter om denne skulle faile? Litt info om garantien din repostes. Kan gjerne utdype litt om de forskjellige typer garantier som gjelder for Apple-produkter. Apple Limited Warranty (Varighet: Ett år fra kjøpsdato) - Inkluderer 90 dagers gratis telefonsupport - Reparasjon av maskinvarefeil (MERK: Brukerfeil, redning av tapt data fra døde harddisker etc er ikke en del av dette) - Worldwide, kan brukes i en hvilken som helst Apple Store eller APR i verden ALW er inkludert med samtlige Apple-produkter. AppleCare (Varighet: Tre år fra kjøpsdato av produkt, altså to års utvidelse av garantien) - Inkluderer tre års gratis telefonsupport - Reparasjon av maskinvarefeil (Dekker heller ikke brukerfeil etc, men man kan muligens få litt mer tilbake hos Apple om man er en kranglete kunde) - Worldwide, samme som ALW AppleCare må registreres innenfor ALW-perioden, dette er viktig. Norsk forbrukerkjøpslov, reklamasjonsrett (Varighet: Fem år etter kjøpsdato) - Norsk lovverk, ergo ingen ekstra telefonsupport eller lignende - Reparasjon av maskinvarefeil (igjen, samme som de øvrige) - Gjelder kun i Norge, ingen forhandler utenlands kan pålegges å utføre en reparasjon på reklamasjon. Et verksted kan avvise reklamasjon dersom produktet ikke er kjøpt hos dem, da reklamasjonen formelt sett skal gå mot selger av produktet, ikke verkstedet som kan utføre servicen. - Dersom en maskin blir innlevert til reparasjon tre ganger med samme feil, og man har forsøkt å reparere feilen i alle tilfeller tidligere (ved å bytte del for eksempel) kan man be om omlevering eller heving av kjøp. Detaljene rundt dette er jeg ikke helt sikker på, da det er mye krangling mellom selgere, produsenter og forbrukerrådet angående akkurat dette. Du kan ikke si at det er noe galt med maskinen din, og kreve ny maskin etter at den har vært sjekket og friskmeldt tre ganger, for eksempel. Dersom maskinen har fungert over lengre tid mellom hver reparasjon, kan man også nekte omlevering såvidt jeg har skjønt, men som sagt er jeg ikke helt sikker på akkurat det området. Gjelder kun ved forbrukerkjøp, ergo den som betaler er en privatperson og kjøpet står på en privatperson. En viktig distinksjon her er følgende: Hvordan kvitteringen ser ut, beror på hvordan kunden er lagt opp. Er det slik: Firmanavn v/ privatnavn Vil det telle som et firmakjøp. Er det derimot slik: Privatnavn Firmanavn Vil det telle som forbrukerkjøp. Firmaer er ikke dekket av forbrukerkjøpsloven, men kjøpsloven, som er et annet lovverk som gir to års reklamasjon istedet for fem år. Hvordan fakturaen ser ut kan variere litt fra selger til selger, men hos Apple er det iallefall dette formatet som gjelder. Følgende ting ugyldiggjør samtlige ting nevnt ovenfor: - Væskeskade - Slagskade - Fallskade - Annen funny business Det finnes ingen lovverk eller utvidede garantier som dekker dette, kun forsikring. Er du uheldig, ta ut verdiforsikring på maskinen din. 1 Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Hjelp! Tror jeg klarte å kortslutte begge usb portene + kameraet på MBP 13 2010 + det eksterne tastaturet og usb huben. Jeg flyttet litt på 2 eksterne hardisker, og når jeg skulle koble det sammen igjen tok jeg feil av strøm ledningen til hardisken og strømledningen til usb huben. Så jeg koblet om på de to. Nå lyser kamera lyset konstant, og det står at det ikke er noe kamera tilkoblet. Ingen av usb portene funger ordentlig, bortsett fra at den ene gir lys i musa, men musa funker ikke. Tastaturet er helt dødt, det samme gjelder alle portene i usb huben (testa med en annen pc). Noen med tips eller erfaringer? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Ikke meningen å være kjip; men tror nok du har grilla alt sammen. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 (endret) Det høres veldig grillet ut ja. EDIT: Prøv reset SMC og PRAM, just in case. Endret 16. januar 2012 av Heilage waits for alice Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Det høres veldig grillet ut ja. EDIT: Prøv reset SMC og PRAM, just in case. Hvordan gjør jeg det? Har koblet opp ubuntu serveren over lan nå, og tar backup.. Hmm dekkes dette av forsikring egentlig? Selvfølgelig måtte jeg miste Internett samtidig, dumme Get. Så skriver her fra mobilen... Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 SMC: Hold inne startknappen til det hvite lyset blinker og den rebooter (slå av maskinen først). PRAM: CMD + Shift + R + P, hold inne disse under oppstart, så burde oppstartslyden komme på nytt. Lenke til kommentar
miCro Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Jeg er på utkikk etter et vertikalt stativ til en MacBook Pro 15". Dette er kun til oppbevaring, jeg trenger ingen dockingfunksjoner. Så langt er det BookArc som ser mest aktuell ut: Andre forslag? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 En planke, sag, spiker, noen tøystykker og ti minutter...? Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 En HengeDock kan jo være et alternativ, men folk har veldig delte meninger om dem. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 Jeg var veldig fornøyd med min, men det faktum at de utelukkende selger på egen nettside i USA og tar 50 USD i frakt er et problem med temmelig stor P. Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 Kjøp en serviett holder fra ikea, det jeg har! koster 15kr eller noe slikt. Jeg får ikke fiksa USB, eller kameraet, så er det noen som vet hva det vil koste å bytte det? evnt mulig å fikse det selv? Det er vell hele hovedkortet som må skiftes ut her? Evnt vil det kanskje være mer lønnsomt å kjøpe en ny mac/pc? Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 Jeg var veldig fornøyd med min, men det faktum at de utelukkende selger på egen nettside i USA og tar 50 USD i frakt er et problem med temmelig stor P. Humac fører HengeDock. Kjøp en serviett holder fra ikea, det jeg har! koster 15kr eller noe slikt. Jeg får ikke fiksa USB, eller kameraet, så er det noen som vet hva det vil koste å bytte det? evnt mulig å fikse det selv? Det er vell hele hovedkortet som må skiftes ut her? Evnt vil det kanskje være mer lønnsomt å kjøpe en ny mac/pc? Grilla USB-kontroller betyr nytt hovedkort, det koster veldig fort mer enn en ny, tilsvarende maskin. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med forsikringsselskapet ditt ASAP, kanskje de kan hjelpe med å finne en tilfredsstillende løsning. Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 Ser nytt hovedkort koster 500usd på ebay, så tror jeg skal få snakka med forsikringselskapet ja! Tenkte også å sende en mail til apple, men ser ut som om det ikke er mulig? Godtar de kun telefon support? Finner kun denne mailen ved å google: [email protected] satser på et svar. Hmm sitter å titter litt på MBA vs PRO Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 Snakket nå med apple, vi kom fram til at det beste var å dra ned til et apple verksted i nærheten for å få et pris overslag. For så å deretter snakke med forsikringselskapet. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 (endret) Heilage: Cool, synd de ikke har Clique. Kanskje seinere. Endret 17. januar 2012 av tofagerl Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 Gjelder studentrabatten til Apple kun ved kjøp av Mac og ikke eksempelvis en printer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå