Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.

Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig skjønner jeg at det kommer en ny modell. Det som var poenget er om det kommer en ny modell om 2 måneder så er det rimelig kjipt at jeg kunne ventet 2 måneder og fått en mye bedre maskin til samme prisen.

Men om jeg skal kjøpe meg en 13" MBA. Synes dere det er verdt å betale 1300kr for en mer portalen maskin med mindre lagrings plass, litt dårligere prosessor men med bedre oppløsning og mye raskere harddisk? Er det noen her som har en MBA som har lyst å fortelle meg hvordan dere klarer dere med 128gb? Og om noen lure på hvordan jeg må betale 1300kr mer for en 13" MBA enn en 13" MBP så var det pga at jeg bestilte en MBP hos Elkjøp når de hadde den modellen som egentlig koser 9990kr til 8990kr.

Lenke til kommentar

Jeg har hele Spotify-biblioteket mitt lagret på maskinen, samt en del tv-serier og podcaster etc som jeg vil ha tilgjengelig når jeg vil - uavhengig av internett. For ikke å snakke om alle bildene mine i RAW-format som tar sin plass. Til tross for dette dyttet jeg i dag inn en 120GB SSD i MacBooken min og jeg kjenner jeg blir nødt til å erstatte DVD-drevet med den gamle HDD`en om ikke lenge.

Får klaustrofobi av 120GB.

Men, MacBook Air er jo ingen bilderedigeringsmaskin, så der er vel ikke behovet like stort.

Lenke til kommentar

Hva er det du har på maskinen som tar så mye plass? Jeg går vanligvis rundt med 50gb ledig på min 128gb MBA. Man trenger jo ikke drasse med seg hele film- og bildebiblioteket akkurat. Musikk går over spotify, og programmer tar heller ikke allverdens med plass.

Har ikke hatt en bærbar på 4-5år nå så jeg er vell bare i frykt for å få for lite lagringsplass. Men jeg må si at det var betryggende å høre at du faktisk har hele 50gb til overs. Hva gjør du ellers på datamaskinen, bruker du noen spesielle programmer? Har en liten frykt for at MBA ikke kommer til å dekket behovet mitt helt selvom alle sier at jeg tar feil. Tror det mest krevende jeg kommer til å gjøre er å spille Minecraft, redigere bilder med Photoshop og litt videoredigering.

Edit: Før noen svarer så vil jeg gjøre det klart at det ikke er snakk om at jeg skal bruke denne maskinen utelukkende til redigering, men jeg har lyst å prøve litt videoredigering o.l. bare for å se hvordan det er på en bærbar vs stasjonær.

Endret av TurboLax
Lenke til kommentar

Må jo innrømme at jeg bruker ikke maskinen til noe spesielt krevende. Surfer på nett, skriver dokumenter i Word og Excel, hører musikk på Spotify ol. Ellers så laster jeg også ned en del TV-serier og filmer, men disse bruker jeg å slette etter å ha sett på dem. Adobe-pakken tar vel en del gigabyte, men dersom du har bilder og sånne ting lagret på en ekstern harddisk kan jeg ikke se for meg at du vil ha store problemer.

På den andre siden så "safer" du selvfølgelig med en MBP siden du da kan enten ha en stor harddisk, oppgradere til SSD senere og du har også mulighet for å putte i 8gb RAM dersom du finner ut at dette trengs..

Lenke til kommentar

Må jo innrømme at jeg bruker ikke maskinen til noe spesielt krevende. Surfer på nett, skriver dokumenter i Word og Excel, hører musikk på Spotify ol. Ellers så laster jeg også ned en del TV-serier og filmer, men disse bruker jeg å slette etter å ha sett på dem. Adobe-pakken tar vel en del gigabyte, men dersom du har bilder og sånne ting lagret på en ekstern harddisk kan jeg ikke se for meg at du vil ha store problemer.

På den andre siden så "safer" du selvfølgelig med en MBP siden du da kan enten ha en stor harddisk, oppgradere til SSD senere og du har også mulighet for å putte i 8gb RAM dersom du finner ut at dette trengs..

Har jo 30dagers bytterett på Elkjøp så jeg venter til jeg får MacBooken så får jeg tid til å teste den ut å se om jeg trenger så stor harddisk og mulighet til 8gb RAM eller om jeg klarer meg med en MBA. En ting som er litt bittert om jeg ser at jeg må ha en MBP er jo det at en MBA er mye mer portabel og ser jo utentvil mye bedre ut utseendemessig. I tillegg får jeg jo muligheten til å se om det kommer noen nye rykter angående nye MacBooks.

Edit: Skulle ønske jeg var så heldig at det ble tilbud på 13" MBA med 256gb SSD til 10000kr eller lignende, da hadde jeg utentvil gått for den.

Endret av TurboLax
Lenke til kommentar

Selvfølgelig skjønner jeg at det kommer en ny modell. Det som var poenget er om det kommer en ny modell om 2 måneder så er det rimelig kjipt at jeg kunne ventet 2 måneder og fått en mye bedre maskin til samme prisen.

Men om jeg skal kjøpe meg en 13" MBA. Synes dere det er verdt å betale 1300kr for en mer portalen maskin med mindre lagrings plass, litt dårligere prosessor men med bedre oppløsning og mye raskere harddisk? Er det noen her som har en MBA som har lyst å fortelle meg hvordan dere klarer dere med 128gb? Og om noen lure på hvordan jeg må betale 1300kr mer for en 13" MBA enn en 13" MBP så var det pga at jeg bestilte en MBP hos Elkjøp når de hadde den modellen som egentlig koser 9990kr til 8990kr.

Spørs hvor mye du verdsetter at en maskiner er liten, ultraportable er grovt overpriset i forhold til ytelsen i seg selv, derfor må man være villig til å betale endel for størrelsen.

AtW

Lenke til kommentar

Spørs hvor mye du verdsetter at en maskiner er liten, ultraportable er grovt overpriset i forhold til ytelsen i seg selv, derfor må man være villig til å betale endel for størrelsen.

AtW

Har forstått det slik at en 13" MBA ikke er så forskjellig fra en 13" MBP i ytelse, men da har jeg altså forstått feil? Eller mener du at den også er overpriset?

Lenke til kommentar

AtW

Har forstått det slik at en 13" MBA ikke er så forskjellig fra en 13" MBP i ytelse, men da har jeg altså forstått feil? Eller mener du at den også er overpriset?

Jeg sa ikke den er overpriset, jeg sa den er overpriset i forhold til ytelsen, to vesentlig forskjellige ting, man får en maskin til halve prisen med tilsvarende ytelse. Derfor må man spørre seg hvor mye man er villig til å betale for liten størrelse. Det er ingenting galt med å være villig til å betale for det, men om man ikke er villig til å betale for det, så slår ikke en ultraportabel meg som noe godt valg.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

AtW

Jeg sa ikke den er overpriset, jeg sa den er overpriset i forhold til ytelsen, to vesentlig forskjellige ting, man får en maskin til halve prisen med tilsvarende ytelse. Derfor må man spørre seg hvor mye man er villig til å betale for liten størrelse. Det er ingenting galt med å være villig til å betale for det, men om man ikke er villig til å betale for det, så slår ikke en ultraportabel meg som noe godt valg.

AtW

Prøver du å si at jeg f.eks kan kjøpe meg en Asus UX31 som koster mindre og har bedre spesifikasjoner?

Lenke til kommentar

AtW

AtW

Prøver du å si at jeg f.eks kan kjøpe meg en Asus UX31 som koster mindre og har bedre spesifikasjoner?

Selvfølgelig ikke, det er jo også en ultraportabel, produktgruppen jeg akkurat har forklart at ikke passer om man ikke er villig til å betale mye for å få en liten størrelse.

AtW

Lenke til kommentar

Selvfølgelig ikke, det er jo også en ultraportabel, produktgruppen jeg akkurat har forklart at ikke passer om man ikke er villig til å betale mye for å få en liten størrelse.

AtW

Nå forstår jeg. Kanskje de er overpriset i forhold til ytelse men de er da også av høyere kvalitet en vanlige bærbare maskiner til 4000-5000kr. Så i mine øyne er det hvertfall verdt det. For noen lapper mer får du en maskin av høyere kvalitet, et OS som i mine øyne er mye bedre enn Windows og en maskin som ser penere ut. Dette er da mine synspunkter og det er ting jeg verdsetter.

Lenke til kommentar

AtW

Nå forstår jeg. Kanskje de er overpriset i forhold til ytelse men de er da også av høyere kvalitet en vanlige bærbare maskiner til 4000-5000kr. Så i mine øyne er det hvertfall verdt det. For noen lapper mer får du en maskin av høyere kvalitet, et OS som i mine øyne er mye bedre enn Windows og en maskin som ser penere ut. Dette er da mine synspunkter og det er ting jeg verdsetter.

Det er ikke "noen lapper mer", det er dobbel pris. Om du ikke verdsetter størrelse, så vil jeg sterkt anbefale deg å revurdere dine vurderinger. Om du synes ultraportable har bedre kvalitet og utseende, så skal man verdsette dette ekstremt mye for å forsvare en slik prisøkning.

AtW

Lenke til kommentar

Det er ikke "noen lapper mer", det er dobbel pris. Om du ikke verdsetter størrelse, så vil jeg sterkt anbefale deg å revurdere dine vurderinger. Om du synes ultraportable har bedre kvalitet og utseende, så skal man verdsette dette ekstremt mye for å forsvare en slik prisøkning.

AtW

Er vell hovedsakelig utseendet og vekten på MacBook Air som tiltrekker meg. Men da jeg er nesten helt sikker på at jeg skal ha meg en 13" MacBook så har jeg bare to valgmuligheter. Men selvfølgelig om du har noen gode forslag til bærbare datamaskiner av god kvalitet som har god ytelse er jeg meget interessert.

Må bare beklage om postene mine inneholder skrivefeil eller lignende da jeg har hatt mangel på søvn de siste døgnene.

So? Du får en langt bedre maskin hvis du kjøper en stasjonær i stedet for laptop. Hvis du kjøper en pick-up i stedet for en sykkel får du LANGT mer for pengene. Leilighet i Oslo? Neida, kjøp heller et småbruk i nord-trøndelag!

Bra post. Jeg har en stasjonær datamaskin som trolig yter mye bedre enn en eventuell MacBook vil selvom jeg kjøpte den for 9000kr for 2år siden. Men nå har det seg sånn at jeg trenger en datamaskin jeg kan ha med meg uten at jeg skal slite ekstra bare fordi jeg har datamaskinen med meg.

Endret av TurboLax
Lenke til kommentar

So? Du får en langt bedre maskin hvis du kjøper en stasjonær i stedet for laptop. Hvis du kjøper en pick-up i stedet for en sykkel får du LANGT mer for pengene. Leilighet i Oslo? Neida, kjøp heller et småbruk i nord-trøndelag!

Ja, det gjør du, og verdsetter du ikke portabilitet overhodet så er en laptop ett dårlig kjøp, verdsetter du ikke sentral plassering overhodet så er en leilighet ett dårlig kjøp. Eller er du uenig? Hva er vitsen med å late som jeg har sagt "ultraportable er ett dårlig kjøp", jeg har sagt det ikke er ett godt kjøp om man ikke verdsetter portabilitet høyt. Og det mener jeg fortsatt det er.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...