Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mye minne er en god ting i enkelte sammenhenger. Photoshop etc. Men jeg har kjøpt meg en Air nå, og har den stående her ved siden av min iMac som har 16 GB minne. Lion på begge maskiner. Og til mail, tekstbehandling, Skype etc er det ingen praktisk forskjell. Jeg kjører også Windows på den og utvikler i Visual Studio med C# og ASP.net, og det funker helt fett.

 

Litt forskjell er det selvsagt, iMac'en har en 3,4 GHz i7 og 6970 skjermkort, Air'en er grunnmodellen. Jeg ville ikke spilt Skyrim eller BF3 på Air'en. Og setter jeg meg ved tegnebrettet med Painter og Photoshop så blir det selvsagt helt andre krav.

 

Men jeg vet ikke hva det er dere mener sluker så mye minne under Lion at 4 GB ikke holder til "vanlig" jobbing, som regneark, tekstbehandling, etc.

 

Jeg har altså tatt meg råd til to maskiner. Dermed kan jeg unnvære litt minne og regnekraft på den bærbare, det er helt greit for mitt bruk, og en 13" Air er ideell for mitt bruk. Hvis jeg ikke kunne ha to hadde jeg kanskje vurdert det anderledes. Men det er fordi jeg har behov for en maskin til tyngre grafiske arbeid, og til litt spilling under Windows...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Man "ofrer" ikke noe med en MBA ovenfor en 13" MBP utenom oppgraderingsmulighetene. En MBA vil være raskere i daglig bruk for de fleste. Skal du få en 13" MBP på samme nivå må du jo faktisk betale mer, siden du må oppgradere til SSD.

 

Dersom 10k er for mye for "enkel" bruk må man jo over til windows uansett, og da er valget helt annerledes

Lenke til kommentar

Hmm, la inn en ordre på Apple trådløst tastatur + iTunes gavekort på 200kr 12. Desember med ekspress levering, men finner ingenting trukket fra konto, ei heller noen oppføring når jeg logger inn på Apple.no?

 

Det samme gjelder forøvrig en bestilling jeg gjorde samme dag fra SGPStore.com på en lærbeskyttelse til iPad 2.

 

 

Og en vare jeg bestilte fra Komplett har jeg alt fått, men det ligger heller ikke noe om denne på kontoutskriften?

 

 

Hva i allverden er det som skjer...

 

Det er mulig at i disse juledager så sliter bankene med å bokføre alle transaksjonene som går? Uten at jeg har noe særlig peilig på det, bare ren spekulasjon. :)

 

 

Angående Air-debatten, så har ikke jeg et problem med å betale 10k for en liten, lett maskin som jeg kan gjøre alt jeg trenger på. Men så møter faktisk maskinen behovene mine, kanskje ikke andres. :)

Lenke til kommentar

Man "ofrer" ikke noe med en MBA ovenfor en 13" MBP utenom oppgraderingsmulighetene.

 

Jo, det gjør man.

 

AtW

 

 

 

Angående Air-debatten, så har ikke jeg et problem med å betale 10k for en liten, lett maskin som jeg kan gjøre alt jeg trenger på. Men så møter faktisk maskinen behovene mine, kanskje ikke andres. :)

 

Absolutt, det er en fin maskin til det den gjør, det er ikke noe galt med maskinen, jeg bare forsøker å få folk til å forstå at det er et kompromiss, et kompromiss det er lite klokt å inngå om man ikek verdsetter liten størrelse relativt høyt.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fatter ikke at det kan være noe å kverulere om. Det bør jo være rimelig åpenbart for de fleste at selve eksistensberettigelsen til MBA er liten vekt og størrelse, men med grei ytelse for mange behov. Alle valg av datamaskin vil innebære en eller annen form for kompromiss, så det handler kun om å finne det som passer en selv best.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fatter ikke at det kan være noe å kverulere om. Det bør jo være rimelig åpenbart for de fleste at selve eksistensberettigelsen til MBA er liten vekt og størrelse, men med grei ytelse for mange behov. Alle valg av datamaskin vil innebære en eller annen form for kompromiss, så det handler kun om å finne det som passer en selv best.

 

Føler ikke at det er så mye kverrulering på gang, jeg kommer med det jeg mener er et godt råd til vedkommende som spør spørsmålet. Sett deg godt ned, tenk nøye over om liten størrelse er noe du er villig til å ofre endel for å oppnå. Om ja, så er MBA en fin maskin, om nei, se deg om etter noe annet.

 

AtW

 

Pris, ytelse eller størrelse. Velg to.

 

På ultraportable, så får man jo stort sett bare valt en ;)

 

AtW

Lenke til kommentar

Tja, ultraportable har moderat ytelse. Jeg skjønner ikke helt hvordan CPUen på noe vis er "nesten den samme", man kan ha mye mindre minne, mindre muligheter mtp skjermkort, mindre muligheter med tanke på HD. At 10k er noen lav pris for en bærbar er jeg heller ikke spesielt enig i. Jeg mener en ultraportabel av denne typen er liten, relativt svak, og relativt dyr.

 

AtW

Lenke til kommentar

Tja, ultraportable har moderat ytelse. Jeg skjønner ikke helt hvordan CPUen på noe vis er "nesten den samme", man kan ha mye mindre minne, mindre muligheter mtp skjermkort, mindre muligheter med tanke på HD. At 10k er noen lav pris for en bærbar er jeg heller ikke spesielt enig i. Jeg mener en ultraportabel av denne typen er liten, relativt svak, og relativt dyr.

 

AtW

Air: 1,7 GHz dual-core Intel Core i5 med 3 MB delt nivå 3-buffer, 4GB RAM, 128 GB SSD, Intel HD 3000, 1280 x 800 skjerm

Pris: 10 290,-

 

Pro: 2,4 GHz dual-core Intel Core i5 med 3 MB delt nivå 3-buffer, 4GB RAM, 128 GB SSD, Intel HD 3000, 1440 x 900 skjerm

Pris: 11 630,-

 

Som vi ser er det prosessorhastigheten og skjermoppløsningen som skiller her, Pro har bedre prosessor, og Air har bedre oppløsning. Men Pro betaler du 1340,- kroner mer for. Så om du klarer deg med en entry-level Air er den faktisk ikke dyrere enn en Pro. Om du ikke klarer deg med ytelsen til en Air så er saken en annen. Du kan maksimalt få en 1,8 GHz i7 i den, mens en pro kan leveres med en 2,8 GHz i7, dobbelt så mye RAM og større SSD.

 

Jeg klarer meg med grunnmodellen av Air, og da er valget enkelt. Heller tynnere og "bedre" skjerm, enn noen ekstra Hertz jeg ikke trenger til mitt bruk.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...