Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.

Roberto

Anbefalte innlegg

Intels 320 serie og M4 er temmelig gamle nå. Lønner seg å kjøpe nyere.

Nå er det jo engang sånn at SSD-er med SATA3 (6Gbps) kontroller fungerer svært dårlig med MacBook Pro 2011 modeller da de aller fleste solgt / produsert før sommeren 2011 har blitt levert med ikke skjermet SATA kabel som ikke klarer å levere 6Gbps stabil overføring.

Kan selv understreke at både Crucial M4 og OCZ Vertex 3 fungerer svært dårlig med min MacBook Pro 17" 2011 modell fra April 2011, og jeg har da selv forsøkt å skjerme kabelen, jeg har deaktivert LPM og jeg har manuelt påtvunget TRIM og eller kjørt et par små tweaks for å gjøre at SSD-ene skal fungere best mulig, men dette eliminerer ikke problemet med tilfeldige badeballer og slowdowns som kommer helt ut av det blå uten at jeg kan gjøre noe som helst med det.

Sånn som tingenes tilstand er per i dag så føles en Intel X25-M 80GB Gen2 raskere enn både Cruical M4 og OCZ Vertex 3 MAX IOPS på min MacBook Pro 17" 2011 modell på grunn av ustabiliteten som den medfølgende SATA-kabelen gir. Dette er svært vanskelig å komme utennom, det du kan gjøre er å koble SSD til optibay porten som bare er en SATA2 (3Gbps) kontroller og slippe unna hele problemet men da blir jo stort sett alle nyere SSD-er med SATA3 (6Gbps) kontroller begrenset ned på hastigheten til SSD-er med SATA2 (3Gbps) kontrollere uansett, så hvorfor ikke bare kjøpe de da?

Så jeg ville definitivt satset på Intel sin 320 serie SSD om du ikke er sikker på at du har en skjermet kabel, skal den til en MacBook Pro 2010 modell som uansett ikke har SATA3 (6Gbps) muligheter så er det jo knapt noen vits å velge noe annet, da nyere SSD-er knapt vil kunne få utnyttet sin bedre ytelse på grunn av begrensning i kontroller, og hvorfor ikke ofre et par prosent ytelse og heller gå for SSD-en som helt klart har færrest rapportere problemer?

Endret av RamGuy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jovisst gjør du det. JEG gjorde det. Hadde ingen problemer, kjørte den i DVD-sloten på sata2, og nå kjører den sata3 på desktopmaskinen min etter at jeg solgte laptopen.

Hvis jeg ikke hadde gjort det slik hadde jeg hatt tregere harddisk på spillmaskinen min nå. Men det har jeg ikke :)

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar

Prøve å bli litt klok på Automator i kveld, men skjønner litt lite enda. Ønsker å lage en workflow som setter opp Photoshop, Coda og Chrome på separate skrivebord, slik at jeg slipper å gjøre dette manuelt hver gang jeg skal jobbe med webdesign.

Noen som kan peke meg i riktig retning av en guide/tutorial eller har gjort noe lignende?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

Jeg driver et lite koblings prosjekt i stuen nå, og sliter litt her! Har et LG hjemmekino anlegg (helt nytt), og en helt ny projektor.

Hjemmekino anlegget har en HDMI ut port, den går rett på projektoren, og dette går fint. Hjemmekino anlegget har også to HDMI inn porter, fra en av disse har jeg lagt opp en lett tilgjengelig HDMI kabel, med HDMI til Minidisplayport overgang(mac overgang), men når jeg kobler til denne får jeg bare bilde og ikke lyd. Overgangskabelen skal kunne ta begge deler.

Jeg har testet litt, og har koblet på TVen i der jeg ellers ville koblet macen(uten overgang så klart), dette funket helt fint.

Jeg koblet macen rett på TVen, og da fikk jeg bare lyd.

Trudde først at det var macen det var noe feil med, den er ikke et år gammel enda, så synes dette var rart. Prøvde derfor på en helt ny macbook air, og en annen macbook pro. Men ingen ting fungerer. Ringer eplehuset, og de skylder på LG og sier deres produkter ikke virker som det skal. LG sier det motsatte(noe jeg fikk bekreftet stemte når TVen funker fint på anlegget).

Noen som kan skjønne hva dette kan være?

Gå til Systemvalg->Lyd og se hva som er valgt under Lyd Ut. Har også merket at i hvert fall VLC ofte velger feil lydenhet (i VLC: Lyd->Audio Device).

Det har jeg sjekket, er ikke det!

Jeg driver et lite koblings prosjekt i stuen nå, og sliter litt her! Har et LG hjemmekino anlegg (helt nytt), og en helt ny projektor.

Hjemmekino anlegget har en HDMI ut port, den går rett på projektoren, og dette går fint. Hjemmekino anlegget har også to HDMI inn porter, fra en av disse har jeg lagt opp en lett tilgjengelig HDMI kabel, med HDMI til Minidisplayport overgang(mac overgang), men når jeg kobler til denne får jeg bare bilde og ikke lyd. Overgangskabelen skal kunne ta begge deler.

Jeg har testet litt, og har koblet på TVen i der jeg ellers ville koblet macen(uten overgang så klart), dette funket helt fint.

Jeg koblet macen rett på TVen, og da fikk jeg bare lyd.

Trudde først at det var macen det var noe feil med, den er ikke et år gammel enda, så synes dette var rart. Prøvde derfor på en helt ny macbook air, og en annen macbook pro. Men ingen ting fungerer. Ringer eplehuset, og de skylder på LG og sier deres produkter ikke virker som det skal. LG sier det motsatte(noe jeg fikk bekreftet stemte når TVen funker fint på anlegget).

Noen som kan skjønne hva dette kan være?

Gå til Systemvalg->Lyd og se hva som er valgt under Lyd Ut. Har også merket at i hvert fall VLC ofte velger feil lydenhet (i VLC: Lyd->Audio Device).

Det kan hende det er en dårlig overgangskabel. Jeg ville sjekket dette.

Tenker du da på overgangen fra HDMI til mdp? for eplehuset tok inn kabelen for å se på den, og de mente det ikke var noe feil med den!

Lenke til kommentar

Mulig det har blitt spurt om tusen ganger tidligere, men noen som vet hvordan det ligger an i forhold til ny Macbook-serie i 2012? :) Starter på VGS til høsten, og har planer om å kjøpe en Macbook Pro før den tid. Det jeg ikke klarer å bestemme meg for er om jeg skal gjøre det like over nyttår, eller vente til sommers og håpe på en oppgradering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...