Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.

Roberto

Anbefalte innlegg

Har noen her kjennskap til MacBook (late-2008, unibody) med det som kalles "chipring CPU"? Rett og slett, macen min lager en høyfrekvent, lav lyd som kan høres hvis det er veldig stille (som når man sitter på biblioteket og leser). Lyden går bort hvis jeg f.eks. scroller o.l.. Lyden kommer fra venstre side av tastaturet, og blir ganske irriterende i lengden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har noen her kjennskap til MacBook (late-2008, unibody) med det som kalles "chipring CPU"? Rett og slett, macen min lager en høyfrekvent, lav lyd som kan høres hvis det er veldig stille (som når man sitter på biblioteket og leser). Lyden går bort hvis jeg f.eks. scroller o.l.. Lyden kommer fra venstre side av tastaturet, og blir ganske irriterende i lengden.

Jeg hadde noe lignende på min gamle Thinkpad. Det forsvant hvis jeg satte i laderen, eller gav maskinen noe tungt å jobbe med... Aner ikke hva det er, men har lest at flere har slitt med det på thinkpadder.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å slette bootcamp, siden windows kun brukes til Starcraft 2 og League of legends en sjelden gang.

SC2 kan spilles i mac, men ikke LoL. Så har noen testa å spille i virtuelt windows? :)

Fikk ny MBP fra Apple i dag, og før jeg sendte inn den gamle nappet jeg ut RAM-brikkene jeg hadde satt i selv. Det var 8GB, og den nye kommer med 4GB, men annen klokkefrekvens.

Så, hva gir best ytelse av 4GB 1333 MHz og 8GB 1066 MHz?

8gb, klokkefrekvensen på ram gir ikke så stor forskjell. :)

Edit: leif

Endret av chri-ot
Lenke til kommentar

Nettop fått igjen mac,n min fra service, de har byttet harddisk.

Men nå er problemet at vifta går for fult og lager veldig mye støy hele tiden.

Optical Drive: 998rpm

Hard Drive: 4655 rpm

CPU Fan: 938 rpm

Noen som vet hvordan jeg kan få den til å få ned støy nivået?

Lenke til kommentar

Da har jeg lagt inn Mac OS X Snow Leopard på min MacBook Pro 17" 2011 modell, ettersom jeg måtte gjøre en re-installasjon på grunn av 10.7.3 BETAen fungerte såpass dårlig så tenkte jeg at jeg skulle teste og sammenligne med Snow Leopard.

Så nå kjører jeg 10.6.8 med alt oppdatert og de samme programmene installert, og jeg må si at selv om Snow Leopard ikke nødvendigvis føles direkte raskere enn Mac OS X Lion så føles det så definitivt mer lettdrevet. Hvor jeg med 10.7.0, 10.7.1 og 10.7.2 opplevde at maskinen ikke alltid hang med i svingene, at det hengte seg litt fra tid til annen og maskinen ble relativt fort varm og batteriet ofte ble tomt litt for fort så er ikke dette tilfellet med Snow Leopard.

Så tror faktisk jeg holder meg til 10.6.8 en liten stund til, kanskje frem til 10.7.3, 10.7.4 eller 10.7.5. BetterTouchTool gjør at jeg egentlig ikke savner stort fra Mac OS X Lion heller for å være helt ærlig. Maskiner starter opp raskere osv.. også.

Lenke til kommentar

Men jeg har dog et lite problem, for to uker siden gikk jeg fra 2x Intel X25-M 80GB Gen2 i RAID0 over til 1x OCZ Vertex 3 MAX IOPS 240GB, og jeg vet om de kjente problemene med MacBook Pro 2011 modeller og SSD som bruker SATA3 (6Gbps) interface, men jeg har skjermet kabelen og jeg deaktivert LPM og jeg har aktivert TRIM og sliter egentlig verken med ytelsen eller badeballer.

Det jeg dog har fått problemet med siden jeg kjørte TimeMachine Restore fra min TimeCapsule for å komme meg fra 10.7.3 BETA tilbake til 10.7.2 er at jeg ikke lenger kan bruke TimeMachine? Ender alltid opp med samme feilmeldingen om at den ikke klarer å kopiere over alle nødvendige filer

Derfor restartet jeg min TimeCapsule, jeg resatt min TimeCapsule, jeg formaterte harddisken og alt mulig men fremdeles det samme problemet. Selv når jeg kobler til min Western Digital My Passport Studio via firewire og forsøker å bruke TimeMachine mot den så blir det samme feilmelding? Det virker som det er et eller annet korrupt data som ikke kan kopieres fra disken min som gjør at TimeMachine feiler totalt?

Det som er beskymringsverdig er at selv etter en formatering av min OCZ Vertex 3 og installasjon av Snow Leopard, altså et annet operativsystem etter en formatering av harddisken så klarer den fremdeles ikke å ta en TimeMachine Backup, verken mot min TimeCapsule eller Passport Studio? Samme pokkers feilmeldinga hele tiden...

Hva er det som skjer? Mine andre maskiner kan bruke TimeMachine helt fint, hva er det med min MacBook Pro 17" 2011 modell med en Vertex 3 som fungerer helt strålende til alt og ingenting som gjør at den ikke klarer å bruke TimeMachine? Den klarte det jo fint i en ukes tid etter jeg kjørte TimeMachine Restore fra Intel X25-M RAID oppsettet over på Vertex 3?

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å slette bootcamp, siden windows kun brukes til Starcraft 2 og League of legends en sjelden gang.

SC2 kan spilles i mac, men ikke LoL. Så har noen testa å spille i virtuelt windows? :)

Testa windows 8 i parallels. kan ikke si at det gikk glatt akkurat. Nå vet jeg ikke om det var pga windows 8 beta uten installerte drivere fra apple, eller om det rett og slett går så tregt med virtual. Men vil tippe på det siste.

Lenke til kommentar

Noen måte å få tak i bildene man har i iphoto, uten å måtte gå inn i mastersmappa og kopiere den?

Den mappa har ikke no system og vis man velger export, så blir alle bildene bare lagra i en mappe.

Skulle gjerne bare hatt kopiert eventene slik de er.

Edit: Fant det ut..Jeg hadde glemt og markere den mappen jeg skulle expotere, så den tok alle bildene. :p

Endret av Oriuss
Lenke til kommentar

Har en iMac 2010 modell her, og nå som jeg skulle formatere den så hendte det noe pussig. DVD drevet bråket noe innmari og lagde rare lyder, idet jeg skulle ta ut CDen så ser jeg masse riper i iMac CDen som sikkert nå er ødelagt også (Hvor kan jeg få tak i en ny Apple OS X CD forresten?).

Det betyr vel at jeg må sende den inn sikkert, men noen som vet hvor lang tid Humac bruker på servicer ca. og om det er kjent feil at DVD drevet går?

Lenke til kommentar

Noen som vet om det vil bli noe mer ut av launchpad?

sånn det er nå virker det uferdig. kan ikke slette det som er der, har to av samme program og flere filer jeg ikke vil ha:/

er det meningen at man ikke skal kunne slette derfra eller er det noe jeg ikke har forstått?

Håper noen kan svare :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Noen her som kjører Airplay fra mac til Airport express? I såfall er det noen forsinkelse? ... Til nå har jeg brukt Airfoil og en laptop til å ta i mot signalene og da blir det forsinkelse på flere sekunder, noe som er svært irriterende når man ønsker å pause eller bytte sang.

Lenke til kommentar

Nettop fått igjen mac,n min fra service, de har byttet harddisk.

Men nå er problemet at vifta går for fult og lager veldig mye støy hele tiden.

Optical Drive: 998rpm

Hard Drive: 4655 rpm

CPU Fan: 938 rpm

Noen som vet hvordan jeg kan få den til å få ned støy nivået?

Du kan prøve smcFanControl. Jeg bruker det, men synes rpmen din er rar. Her har jeg 2000 rpm og det høres ikke, og er også laveste jeg kan sette den på. Maks er 6-7k, som suser ganske greit.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

AirFoil har alltid forsinkelse. Så enkelt er det :)

Noe som egentlig betyr at dersom man ønsker å bruke andre programmer enn iTunes eller QuickTime (Spotify) så må man bare leve med forsinkelsen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...