Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal skaffe meg eget bredbånd i leiligheten, og trenger en ruter. Vil jeg merke stor forskjell på aiport extreme kontra AirPort express?

 

Apple AirPort Express og Apple TimeCapsule har begge god maskinvare, så de er begge stabile og gode routere med høy throughput og siste generasjon er jo faktisk en av veldig få routere på markedet som støtter 3x3 stream på både 2.4GHz og 5.0GHz båndet.

 

MEN! Den er svært begrenset hva funksjonalitet gjelder, du har svært få muligheter når det kommer til innstillinger, du mangler ting som DMZ, upnp, port forwarding og jeg vet faktisk ikke om den har noen innebygget brannmur overhode?

 

 

Har selv en siste generasjon TimeCapsule, men denne har jeg utelukkende for å få 5.0GHz 3x3 stream connection til min MacBook Pro 17" 2011 modell pluss at den er genial med tanke på timelige TimeMachine Backups. Og som aksesspunkt fungerer den strålende, hos meg fungerer det trådløse bedre enn både min D-Link DAP-2553 enterprise aksesspunkt og Netgear sin gode WNDR3700 router.

 

 

Trenger du ikke denne funksjonaliteten så er absolutt AirPort Extreme og TimeCapsule gode valg, men vil du ha flere av de normalt etterlengtede funksjonene så vil alternativer som Linksys E4200, Netgear WNDR3700, WNDR3800, WNDR for Mac (strengt tatt bare WNDR3700v2 brandet for Mac) og WNDR4000 være blant de beste alternativene per i dag.

 

Takker for langt svar.

 

Det jeg ser aller mest etter i en ruter er at det ikke blir en flaskehals. Jeg har hele tiden 5 eller flere enheter (MBP, Mac Mini, iPad, telefon, PS3..) koblet til internett, hvor enkelte blir brukt til store dataoverføringer etc.

Jeg har hørt rykter om at Airport Extreme klarer dette utmerket, og med et enkelt program (kontra webUI på de fleste jeg har brukt fra før av) er dette en "sikker vinner".

 

Men jeg skal ta meg en kikk på de andre alternativene.

Lenke til kommentar

Hva er det egentlig upnp gjør, siden så mange syns det er dårlig at Airport Extreme ikke støtter det?

 

Leste på wiki at det er en feature som gjør at trådløse komponenter automatisk kan snakke sammen, uten at man trenger å gjøre noen konfigurasjoner? :hmm:

Står litt bedre forklart hva UPNP er i engelske versjonen av Wikipedia. Men det største faremomentet er at den automatisk forwarder porter til PCen din uten videre. Det er for så vidt behagelig, men for eksempel i et scenario med malware vil du kunne åpne opp datamaskinen og kjøre tjenester for alle også utenfor nettverket ditt, selv om du ikke har konfigurert noe i routeren. Selv passer jeg på å slå av UPNP i routeren, liker heller å ha kontroll heller enn at det skal være enkelt.

Lenke til kommentar

Hva er det egentlig upnp gjør, siden så mange syns det er dårlig at Airport Extreme ikke støtter det?

 

Leste på wiki at det er en feature som gjør at trådløse komponenter automatisk kan snakke sammen, uten at man trenger å gjøre noen konfigurasjoner? :hmm:

Står litt bedre forklart hva UPNP er i engelske versjonen av Wikipedia. Men det største faremomentet er at den automatisk forwarder porter til PCen din uten videre. Det er for så vidt behagelig, men for eksempel i et scenario med malware vil du kunne åpne opp datamaskinen og kjøre tjenester for alle også utenfor nettverket ditt, selv om du ikke har konfigurert noe i routeren. Selv passer jeg på å slå av UPNP i routeren, liker heller å ha kontroll heller enn at det skal være enkelt.

 

Har noen andre kontroll over PCen din, så er ikke det største problemet Upnp vil jeg si. Når jeg hadde muligheten så kjørte jeg rett på nett uten å ha en ruter i hjemme i det hele tatt, noen åpne porter er ikke noe problem i utgangspunktet om man har litt ok peiling på sikkerhet.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Har noen andre kontroll over PCen din, så er ikke det største problemet Upnp vil jeg si. Når jeg hadde muligheten så kjørte jeg rett på nett uten å ha en ruter i hjemme i det hele tatt, noen åpne porter er ikke noe problem i utgangspunktet om man har litt ok peiling på sikkerhet.

 

AtW

Klart at problemet ikke egentlig er upnp, men når ulykken først har skjedd forsterkes det med upnp. Dessuten kan det være servicer jeg kun ønsker å kjøre i LAN uten at jeg åpner opp for hele verden. Dessuten er jeg ikke eneste personen i LAN'et, slik at det ikke bare ligger på meg.

Lenke til kommentar

 

Har noen andre kontroll over PCen din, så er ikke det største problemet Upnp vil jeg si. Når jeg hadde muligheten så kjørte jeg rett på nett uten å ha en ruter i hjemme i det hele tatt, noen åpne porter er ikke noe problem i utgangspunktet om man har litt ok peiling på sikkerhet.

 

AtW

Klart at problemet ikke egentlig er upnp, men når ulykken først har skjedd forsterkes det med upnp. Dessuten kan det være servicer jeg kun ønsker å kjøre i LAN uten at jeg åpner opp for hele verden. Dessuten er jeg ikke eneste personen i LAN'et, slik at det ikke bare ligger på meg.

 

Det koker ned til det samme, har noen full kontrol over maskinen din, så sliter du, har de ikke det, så er det ikke noe problem, Upnp får vel ikke åpnet porter inn til andre maskin, og infiseres din maskin kan de kjøre hva slags tjenester de vil.

 

AtW

Lenke til kommentar

Har noen andre kontroll over PCen din, så er ikke det største problemet Upnp vil jeg si. Når jeg hadde muligheten så kjørte jeg rett på nett uten å ha en ruter i hjemme i det hele tatt, noen åpne porter er ikke noe problem i utgangspunktet om man har litt ok peiling på sikkerhet.

 

AtW

Klart at problemet ikke egentlig er upnp, men når ulykken først har skjedd forsterkes det med upnp. Dessuten kan det være servicer jeg kun ønsker å kjøre i LAN uten at jeg åpner opp for hele verden. Dessuten er jeg ikke eneste personen i LAN'et, slik at det ikke bare ligger på meg.

 

UPNP er rett og slett genialt for de av oss som hoster flere spillservere osv.. Og spesielt nå som endel spill benytter P2P som krever port forwarding om det er du selv som deler / hoster så er det adskillig mye mindre hodebry med UPNP, for ikke å snakke om når Ola Nordmann sitter å forsøker å spille et eller annet spill online men ikke får det til og han ikke har snøring på hva port forwarding er så det veldig kjekt at routeren gjør denne jobben automatisk for deg.

 

For min del så er UPNP fordelaktig også fordi jeg har flere maskiner, altså flere IP-adresser som gjerne skulle hatt flere av de samme portene åpnet til forskjellige tidspunkter. Dette fungerer heller dårlig med port forwarding og port triggering er noe som hvertfall meg selv aldri har fått til å fungere skikkelig og det er litt ekstra strev å måtte forholde seg til det hver eneste gang.

Lenke til kommentar

Det er verdt å nevne at firmware-oppdateringen fra 0002 til 0009 fører til bedre tall på m4en, og personlig mener jeg at forskjellen er så liten at det ikke er verdt å vente på Samsungen. Tviler på at du ville merket det.

 

Red.: Googlet litt og ser ut som enkelte har hatt problemer med den i Macbooks tidligere. Fant også dette fra midten av august hvor det tyder på få problemer. Så vidt jeg kan se hadde de fleste med problemer betaversjoner av os, mens det i Lion ikke er noen problemer. Ville bare gjøre deg oppmerksom på funnet.

Fikk SSDn i dag, men det blir ikkje til at eg installerar den før over helga da eg ikkje har verktøy. Bestilte forøvrig m4.

 

Kva vil vera den lettaste måten å installera Lion på, ettersom OS disken (og da recovery partisjonen) er fjerna. Må eg installera SL, for så å lasta ned Lion, eller er det ein måte å unngå det på?

Lenke til kommentar

Det er verdt å nevne at firmware-oppdateringen fra 0002 til 0009 fører til bedre tall på m4en, og personlig mener jeg at forskjellen er så liten at det ikke er verdt å vente på Samsungen. Tviler på at du ville merket det.

 

Red.: Googlet litt og ser ut som enkelte har hatt problemer med den i Macbooks tidligere. Fant også dette fra midten av august hvor det tyder på få problemer. Så vidt jeg kan se hadde de fleste med problemer betaversjoner av os, mens det i Lion ikke er noen problemer. Ville bare gjøre deg oppmerksom på funnet.

Fikk SSDn i dag, men det blir ikkje til at eg installerar den før over helga da eg ikkje har verktøy. Bestilte forøvrig m4.

 

Kva vil vera den lettaste måten å installera Lion på, ettersom OS disken (og da recovery partisjonen) er fjerna. Må eg installera SL, for så å lasta ned Lion, eller er det ein måte å unngå det på?

 

Vel, om du hadde hatt den originale HDD'en inne i Macen kunne du hentet ut installasjonsfilen til Lion. Men om det ikke er mulig er det vel ikke noe galt i å installere SL for så å oppgradere til Lion i App store.

Lenke til kommentar

Det er verdt å nevne at firmware-oppdateringen fra 0002 til 0009 fører til bedre tall på m4en, og personlig mener jeg at forskjellen er så liten at det ikke er verdt å vente på Samsungen. Tviler på at du ville merket det.

 

Red.: Googlet litt og ser ut som enkelte har hatt problemer med den i Macbooks tidligere. Fant også dette fra midten av august hvor det tyder på få problemer. Så vidt jeg kan se hadde de fleste med problemer betaversjoner av os, mens det i Lion ikke er noen problemer. Ville bare gjøre deg oppmerksom på funnet.

Fikk SSDn i dag, men det blir ikkje til at eg installerar den før over helga da eg ikkje har verktøy. Bestilte forøvrig m4.

 

Kva vil vera den lettaste måten å installera Lion på, ettersom OS disken (og da recovery partisjonen) er fjerna. Må eg installera SL, for så å lasta ned Lion, eller er det ein måte å unngå det på?

 

Hvilken modell har du? Jeg trodde da de fleste MacBooks hadde fått EFI oppdatering som integrerte recovery biten i firmware på maskinen? Altså CMD + R ved oppstart og den henter ned Mac OS X Lion 10.7.1 (10.7.2 senere i dag?) rett ned fra Internett for deg selv uten original harddisk eller ei.

 

Jeg kunne hvertfall terminere mitt RAID0 oppsett (og da forsvinner jo alt innhold på harddisken, da inklusive eventuelle recovery partisjoner) og sett det opp på nytt og installere med CMD + R ved oppstart helt uten problemer. Og dette var på en MacBook Pro 17" 2011 modell som ble levert med Snow Leopard.

 

 

Ellers så har du jo http://support.apple.com/kb/dl1433

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...