Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.

Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håper du ikke får ytelsesproblemer da. :)

EDIT: Og husk å ta backup!

Det skal jeg selvsagt huske.

Nå har overføringassistenten stått stille på "ett minutt gjenstår" i snart en time, og det er ingen diskaktivitet i aktivitetsmonitoren. Skal jeg anse den som hengt opp og tvinge den bort?

Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendigvis ingenting som skjer selv om du ikke ser noe særlig diskaktivitet. Det er ganske mange tusen filer som skal overføres vha assistenten, og de fleste av disse er ganske små. Med en konvensjonell harddisk vil slike filer ofte ta lengre tid å kopiere enn hva f.eks. er tilfellet ved bruk av en ssd. Nå hender det jo at ting henger seg opp, og om mål-maskinen har OS X 10.7 er det meget godt mulig at det er en bøgg som hindrer deg i å bli ferdig. Kjør programvareoppdatering og prøv igjen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Sliter litt med å koble på et Windows share. Windows-sharene krever login, og brukernavnet som må brukes inneholder en "å". Noen som har opplevd problemer med det?

Lion?

Grunnet lisens-problemer tror jeg Apple valgte å fjerne en rekke Samba-verktøy i Lion. De skal visstnok ha skrevet sin egen protokoll for nettverk mellom Windows og OSX.

Min oppfatning er at dette er en mye dårligere løsning. Jeg har siden oppgradering til Lion opplevd at tilkobling til Windows-maskiner i nettverket har blitt mer trøblete og jeg har oftere blitt nødt å ty til "Gå -> Koble til tjener" i Finder for å finne maskiner i det hele tatt.

Dessverre kan jeg ikke hjelpe deg med noen løsning, men jeg antar at dette i allefall er en del av årsaken til problemene dine. :)

Lenke til kommentar

Sliter litt med å koble på et Windows share. Windows-sharene krever login, og brukernavnet som må brukes inneholder en "å". Noen som har opplevd problemer med det?

Lion?

Grunnet lisens-problemer tror jeg Apple valgte å fjerne en rekke Samba-verktøy i Lion. De skal visstnok ha skrevet sin egen protokoll for nettverk mellom Windows og OSX.

Min oppfatning er at dette er en mye dårligere løsning. Jeg har siden oppgradering til Lion opplevd at tilkobling til Windows-maskiner i nettverket har blitt mer trøblete og jeg har oftere blitt nødt å ty til "Gå -> Koble til tjener" i Finder for å finne maskiner i det hele tatt.

Dessverre kan jeg ikke hjelpe deg med noen løsning, men jeg antar at dette i allefall er en del av årsaken til problemene dine. :)

Lion ja. Da får jeg finne på en annen løsning.. NFS fungerer vel fint i Lion?

Lenke til kommentar

Nå har jeg overført det meste til de nye diskene, men noen veldig viktige band-ting har ved ett uhell blitt slettet underveis. Jeg har Time Machine-backup to forskjellige steder, men jeg skjønner ikke hvordan jeg kan hente fram slettede filer i Time Machine! Noen som har en lett forklaring?

Lenke til kommentar

Hvorfor i helvette sluttet MacBooken min plutselig å lade? Helt uprovosert etter bussen jeg sitter på stanset (skrudde av strømmen, så på igjen), så lyser ikke de små lysene på kontakten lenger, og den tar ikke imot strøm. Vet det er strøm i ledningen, testet med andre ladere, og egen iphone-lader. Har restartet laptopen, koblet ut og inn, og hører at strømmen i det minste når adapteren.

Noen tips?

Lenke til kommentar

Hvorfor i helvette sluttet MacBooken min plutselig å lade? Helt uprovosert etter bussen jeg sitter på stanset (skrudde av strømmen, så på igjen), så lyser ikke de små lysene på kontakten lenger, og den tar ikke imot strøm. Vet det er strøm i ledningen, testet med andre ladere, og egen iphone-lader. Har restartet laptopen, koblet ut og inn, og hører at strømmen i det minste når adapteren.

Noen tips?

Prøv å vri og bend litt på ledningen rett ved Mag-Safe-pluggen, samt samme ledning bare inntil laderen. Jeg hadde også en lader som ikke ville lade. Måtte vrikke litt på ledningen ved Mag-Safe-pluggen for å få fram det oransje/grønne lyset.

Lenke til kommentar

Funket ikke. Kabelen har forresten ingen synlige skader. Har prøvd å skru av macen og la den ligge en stund, prøvd å først feste laderen i macen, så i stikkontakten, og omvendt. Har prøvd en SMC-restart (tror jeg gjorde det korrekt, Shift-Ctrl-Alt+Power-knappen, så starte som vanlig), uten at det hadde noen effekt. Begynner virkelig å irritere meg... Er en 2 mnd gammel Macbook.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...