Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.

Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et pinlig og uskyldig spørsmål som sådan, men jeg er gresk på data.

Jeg har kommet fram til at jeg skal kjøpe Mac. Atter en gang har en Windows-pc fått meg til å gå fullstendig på nervene, og nå skal den byttes ut - eller dumpes om du vil.

Vel, jeg vet at jeg skal ha MacBook Pro 13". Men, jeg skal til USA om ikke lenge - så spørsmålet mitt er om jeg bør kjøpe her hjemme før jeg drar, eller kjøpe når jeg ankommer USA. Med studentrabatt over dammen har jeg fått kjennskap til at MacBook Pro 13" kan kjøpes for rundt 6000 NOK (august-kurs).

Er det mye hokkus pokkus å få konfigurert norsk tastatur på amerikansk-kjøpt Mac? Med andre ord; er det verdt å spare 4000 kroner på en slik deal? Penger er forsåvidt ikke noe problem i seg selv, men jeg vil jo alltid spare der spares kan - som folk flest. Og hvordan er det egentlig med strømadapter og den slags ting? Og, er det noen annen forskjell på MacBook Pro 13" her hjemme og der borte, bortsett fra det overnevnte?

Også en siste ting; Behøver en alt annet enn ikke-ivrig gamer og ikke-ivrig videoredigerer 13": 2,7 GHz? Jeg vil at den skal være rask som f, men 2,3 GHz er vel mer enn nok...?

Lenke til kommentar

Ditt spørsmål er velkjent og ofte gjentatt :)

Svaret er ja: vent og kjøp i USA. Når du starter den første gang får du spørsmål om hvilket språk du vil bruke, og da velger du rett og slett Norsk. Hvis du er ekstra smart kjøper du et sett tastaturklistermerker fra IT24.no før du drar for rundt 150, og klistrer de på slik at du ser hvor alle tastene er.

Når det gjelder CPUen ville jeg ikke valgt en MBP i det hele tatt, jeg ville tatt en MBA 13". Men det er meg. 2.3GHz er ikke bare mer enn nok, men tilogmed litt i overkant av det :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

ja men synes den derre "beyond Raid" greia dems, at man kan bytte disker som man vil uten at data blir borte og at de kan oppdater FW slik at større disker kan settes inn

er verdt prisen

Lenke til kommentar

Har hentet u2311h no. Herregud så stor den er!

Beste bildet jeg har sett. Over alle forventninger!

Men når jeg kobler den opp mot MBP og skal "Slå på like skjermer" blir DELL skjermen skalert i 1920x1080. Hvordan fikser jeg det?

Når jeg har den som extended skjerm er alt som det skal, men da får jeg ikke docken og menylinjen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Du vil altså ha "hele" bildet overført fra maskinen til skjermen og ikke bruke skjermen som et utvidet skrivebord, om du vil?

I så fall trenger du bare lukke maskinen igjen og vekke den fra dvalemodus sånn at alle signaler blir sendt til den eksterne skjermen, om jeg ikke tar helt feil.

Ellers tror jeg du også kan velge hvilken som skal være hovedskjerm ved å regelrett dra menylinja i topp over fra den ene skjermen til den andre, når du er inne på innstillingene. Hvis det kan høres fornuftig ut på noen måte.

Lenke til kommentar

Du vil altså ha "hele" bildet overført fra maskinen til skjermen og ikke bruke skjermen som et utvidet skrivebord, om du vil?

I så fall trenger du bare lukke maskinen igjen og vekke den fra dvalemodus sånn at alle signaler blir sendt til den eksterne skjermen, om jeg ikke tar helt feil.

Ellers tror jeg du også kan velge hvilken som skal være hovedskjerm ved å regelrett dra menylinja i topp over fra den ene skjermen til den andre, når du er inne på innstillingene. Hvis det kan høres fornuftig ut på noen måte.

Det virket å bare lukke den. Takk =)

Stor? Er ikke den bare 23 små tommer da? :tease:

Hehe, når du går fra en 4-5år gammel 19" så er 23" stort!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...