Munty Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 (endret) Dette synes ikke jeg at er orden. Det er jo fordi du ikke har satt opp Aperture til hvordan du vil den skal lagre bildene dine. Åpne Import-vinduet, under subfolder velger du "Edit" i drop-down menyen, her kan du endre mappestrukturen. Min er slik: "Image Year/Image Year-Image Month-Image Day" Er dette noe du trykker på hver gang du importerer, eller skjer det automatisk? Og er det mulig å få Aperture til å forandre på hele mappestrukturen jeg har nå? Den strukturen du har på bildene dine er jo akkurat det jeg er ute etter! Okei Er det mye som ikke fungerer på Mac OS X som fungerer med Windows? Og hva følger med når man kjøper Macbook, tenker da på at man ofte får med Office-pakke osv på PC-er. Og er det likesågreit å kjøpe Mac gjennom Apple Store Online, kontra Eplehuset eller Elkjøp? Og til slutt; er det ikke HDMI-inngang på Mac? Isåfall, hva er greieste måten for å koble Macen til tv? MacOS har støtte for så og si alle programmer man trenger i hverdagen som student, eller bare vanlig PC-bruker. Om du spiller mye er nok ikke MacOS noe for deg. Da går man for Windows som da selvsagt kan installeres på Mac-maskinen. Det er ikke HDMI på noen av MacBook'ene. De bruker Mini DisplayPort. Man får selvsagt kjøpt Mini DisplayPort -> HDMI, DVI eller VGA, så å koble den til en TV eller en PC-skjerm er ikke noe problem. Endret 22. september 2011 av Munty Lenke til kommentar
Wackee Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Okei Er det mye som ikke fungerer på Mac OS X som fungerer med Windows? Og hva følger med når man kjøper Macbook, tenker da på at man ofte får med Office-pakke osv på PC-er. Og er det likesågreit å kjøpe Mac gjennom Apple Store Online, kontra Eplehuset eller Elkjøp? Og til slutt; er det ikke HDMI-inngang på Mac? Isåfall, hva er greieste måten for å koble Macen til tv? Det er ein del program som ikkje fungerar, men dei aller fleste har veldig gode - ofte betre - alternativ. Det følger med iLife pakken, inneholder fotoprogram (iPhoto), musikkprogram (Garageband) og videoredigeringsprogram (iMovie). Det er ikkje vanlig at Microsoft Office pakken følger med på standard datamskiner. Men det er ein eigen versjon av Microsoft Office for Mac, samt at Apple har sin eigen iWork pakke, med tilsvarande alternativ. Du får litt bedre rabatt om du kjøper på Apple Store Online (via studenttorget/studentkortet) kontra Eplehuset eller Ekjøpt. Men merk at også Eplehuset opererer med studentrabatt, men den er vel på 5 % om eg hugsar riktig. Om du vil handle på nett eller i butikk er vel eigentlig ein smakssak. Rabattforskjellen er 3 %. Du meiner vel HDMI- utgang, og ikkje inngang. Mac bruker Thunderbolt som videoutgang. Thunderbolt er ein ny og avansert I/O teknologi som bl.a. inneholder MiniDisplay Port. Du får kjøpt adaptere til dei fleste video standarar, deriblant HDMI. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 (endret) Dette synes ikke jeg at er orden. Det er jo fordi du ikke har satt opp Aperture til hvordan du vil den skal lagre bildene dine. Åpne Import-vinduet, under subfolder velger du "Edit" i drop-down menyen, her kan du endre mappestrukturen. Min er slik: "Image Year/Image Year-Image Month-Image Day" Er dette noe du trykker på hver gang du importerer, eller skjer det automatisk? Og er det mulig å få Aperture til å forandre på hele mappestrukturen jeg har nå? Den strukturen du har på bildene dine er jo akkurat det jeg er ute etter! Den innstillingen blir lagret, akkurat på samme måte som import-lokasjon blir lagret. Om det er mulig å endre det nå, vet jeg ikke. Endret 22. september 2011 av Slettet+oiasdf79 Lenke til kommentar
Larsemão Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Okei Er det mye som ikke fungerer på Mac OS X som fungerer med Windows? Og hva følger med når man kjøper Macbook, tenker da på at man ofte får med Office-pakke osv på PC-er. Og er det likesågreit å kjøpe Mac gjennom Apple Store Online, kontra Eplehuset eller Elkjøp? Og til slutt; er det ikke HDMI-inngang på Mac? Isåfall, hva er greieste måten for å koble Macen til tv? Det er ein del program som ikkje fungerar, men dei aller fleste har veldig gode - ofte betre - alternativ. Det følger med iLife pakken, inneholder fotoprogram (iPhoto), musikkprogram (Garageband) og videoredigeringsprogram (iMovie). Det er ikkje vanlig at Microsoft Office pakken følger med på standard datamskiner. Men det er ein eigen versjon av Microsoft Office for Mac, samt at Apple har sin eigen iWork pakke, med tilsvarande alternativ. Du får litt bedre rabatt om du kjøper på Apple Store Online (via studenttorget/studentkortet) kontra Eplehuset eller Ekjøpt. Men merk at også Eplehuset opererer med studentrabatt, men den er vel på 5 % om eg hugsar riktig. Om du vil handle på nett eller i butikk er vel eigentlig ein smakssak. Rabattforskjellen er 3 %. Du meiner vel HDMI- utgang, og ikkje inngang. Mac bruker Thunderbolt som videoutgang. Thunderbolt er ein ny og avansert I/O teknologi som bl.a. inneholder MiniDisplay Port. Du får kjøpt adaptere til dei fleste video standarar, deriblant HDMI. Men hvis det skulle skje noe med Mac'en eller noe, hvordan er det med service og garanti gjennom Apple Store Online kontra Eplehuset/Elkjøp? Og finner man kabler som går direkte fra Thunderbolt til tv'en? Lenke til kommentar
Wackee Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Den er lik. Så lenge du har kvittering med serienummer skal du kunne levere den hos Eplehuset uavhengig om du har kjøpt på nett kontra eplehuset. Men det enkleste er vel å kjøpa på Eplehuset. Adapter MiniDisplay - > HDMI har dei på Eplehuset, Apple Store, Elkjøp osv. Lenke til kommentar
Larsemão Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Okay, takk for svar. Hm, har ikke Air nettverkskabel-inngang? Lenke til kommentar
Atald Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Faktisk ikke, det var noe av det som gjorde at jeg valgte å avbestille min og nøye meg med MBP-en for nå. Lenke til kommentar
phax Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Hvorfor ikke bare bruke en overgang de få gangene man faktisk har bruk for slikt? 1 Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Nå savner ikke jeg ethernet på min MacBook Air, men skulle jeg først bruke ethernet så er det fordi jeg vil ha rask lokal overføring og da blir jo hele poenget borte når en slik adapter blir merkbart begrenset av USB-grensesnittet. Lenke til kommentar
phax Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 (endret) Da får du kjøpe en adapter som baserer seg på thunderbolt. Om det ikke har kommet allerede så er det vel ikke langt unna vil jeg tro? edit: link. Endret 22. september 2011 av phax Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Hva slags Excel-bruk snakker vi? Er du full-time Excel ninja er jeg faktisk usikker på om jeg ville kjøpt Mac. (Vel. Egentlig ikke; jeg er mer enn fulltidsninja – min løsning er å til enhver tid ha 3-4-5 Macer og én Windows-maskin. ) Lenke til kommentar
Xmir Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Okei Er det mye som ikke fungerer på Mac OS X som fungerer med Windows? Og hva følger med når man kjøper Macbook, tenker da på at man ofte får med Office-pakke osv på PC-er. Og er det likesågreit å kjøpe Mac gjennom Apple Store Online, kontra Eplehuset eller Elkjøp? Og til slutt; er det ikke HDMI-inngang på Mac? Isåfall, hva er greieste måten for å koble Macen til tv? Jeg har min mac air koblet til tven min gjennom en slik. Funker fint Lenke til kommentar
Larsemão Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Neinei, er absolutt ingen full-time Excel ninja Lenke til kommentar
Mala Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 (endret) Noen som har forsøkt å installere WIndows 8 dev. preview via USB på sin MBP her inne? Endret 22. september 2011 av Mala Lenke til kommentar
Wackee Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Nei, men det bør gå fint. Link: How to install Windows 8 on a mac Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Vurderer en formatering i helgen. Har det kommet noe oppdatert guide på hvordan innstallere Lion uten å bruke Snow Leopard DVDen først? Husker jeg prøvde når det kom ut, men det fungerte ikke den gangen. Lenke til kommentar
Wackee Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Er det ikkje berre å starte recovery partiosjonen ved oppstart? Eller er eg heilt på jordet no? Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Ja, om Lion er installert på normalt vis skal recovery-partisjonen være der. Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Aha, så den skal ligge tilgjengelig under "Startdisk" i systemvalg? Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 CMD-R under oppstart. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå