Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.

Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+oiasdf79

Lightroom er flott det, men det jeg tenker på er mappestrukturen til Aperture/iPhoto. Den er jo helt grusom. Totalt mappekaos. Er det forresten mulig å forandre på det?

Hvordan er den grusom mener du?

Slik ser min bilde-mappe ut:

post-118015-0-29514200-1316622263_thumb.png

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Dette synes ikke jeg at er orden.

post-161752-0-45979200-1316634702_thumb.png

Det er jo fordi du ikke har satt opp Aperture til hvordan du vil den skal lagre bildene dine.

Åpne Import-vinduet, under subfolder velger du "Edit" i drop-down menyen, her kan du endre mappestrukturen. Min er slik: "Image Year/Image Year-Image Month-Image Day"

Lenke til kommentar

Må investere i ny bærbar, brukes hovedsakelig til studentbruk - skolearbeid, musikk, se film, serier, koble til tv, litt spilling (typ Football Manager). Har veldig lyst til å investere i en Mac, så har dere noen forslag? MacBook Pro 13" til ca 9000,- ? Eller bør jeg legge mer penger på bordet? Og hvor får man kjøpt mac til mest rimelig pris?

Lenke til kommentar

Du får ca 8% om du er student, via Apple Store Online. (Student, ikkje elev).

Til ditt bruk vil eg absolutt anbefalla ein MacBook Air 13". Skjermen er bedre, vekten og størrelsen gjer den perfekt til studentbruk (ta med på forelesning kvar dag). Einaste minuset er at den ikkje har optisk disk drev. Men du kan kjøpe ein ekstern for ca 600,-.

Lenke til kommentar

Til ditt bruk vil eg absolutt anbefalla ein MacBook Air 13". Skjermen er bedre, vekten og størrelsen gjer den perfekt til studentbruk (ta med på forelesning kvar dag). Einaste minuset er at den ikkje har optisk disk drev. Men du kan kjøpe ein ekstern for ca 600,-.

Regnes jeg som student når jeg tar fag som privatist med Sonans nettgymnas?

Men drar MacBook Air tyngre programmer og evt. enkelte spill like godt som MacBook Pro da?

Og ekstern disk hørtes jo ganske tungvint ut?

Lenke til kommentar

Regnes jeg som student når jeg tar fag som privatist med Sonans nettgymnas?

Men drar MacBook Air tyngre programmer og evt. enkelte spill like godt som MacBook Pro da?

Og ekstern disk hørtes jo ganske tungvint ut?

Hvilke krav til lagringsplass stiller du? Hvis du må ha med deg store filer hele tiden er ikke macbook air valget for deg. Da ville jeg vurdert MacBook Pro.

Det kommer helt an på hva du legger i "tyngre programmer". Macbook Air kjører f.eks Adobe CS5, Lightroom ++ uten problemer. Hvis du ønsker å drive med tyngre videoredigering i f.eks Premiere eller Final Cut Pro X vil jeg kanskje forvente at Air stiller noe svakere enn Pro, men det er utrolig hvor mye kraft det faktisk ligger i den nyeste generasjonen.

Jeg er utrolig godt fornøyd med min 13" air, den yter optimalt i samtlige programmer jeg har testet. Kunne ikke vært mer fornøyd :)

Lenke til kommentar

Hvilke krav til lagringsplass stiller du? Hvis du må ha med deg store filer hele tiden er ikke macbook air valget for deg. Da ville jeg vurdert MacBook Pro.

Det kommer helt an på hva du legger i "tyngre programmer". Macbook Air kjører f.eks Adobe CS5, Lightroom ++ uten problemer. Hvis du ønsker å drive med tyngre videoredigering i f.eks Premiere eller Final Cut Pro X vil jeg kanskje forvente at Air stiller noe svakere enn Pro, men det er utrolig hvor mye kraft det faktisk ligger i den nyeste generasjonen.

Jeg er utrolig godt fornøyd med min 13" air, den yter optimalt i samtlige programmer jeg har testet. Kunne ikke vært mer fornøyd :)

Lagringsplassen vil hovedsakelig gå til musikk, bilder, programmer og skoledokumenter, så det er ikke det største problemet :)

Programmer så tenker jeg på Photoshop, Videoavspilling, spill av typen Football Manager og TrackMania, og generelt STOR bruk av type Word og Excel.

Men ut fra det dere skriver skjønner jeg at den tusenlappen 13" air koster mer enn 13" pro er verdt pengene? :)

Lenke til kommentar

Absolutt! Photoshop på Air går veldig fint. Det er som sagt lagringskapasiteten. (SSD disk, lite minne for prisen, ekstremt rask). Det med ekstern disk er egentlig ikkje så tungvindt, for meg. Du bruker den når du skal legge inn ein CD, eller kopiere ein DVD. Thats it.

TrackMania fungerar ikkje på Mac OS X. Du kan alltids legge inn Windows via Boot Camp, Parallels eller VMWare.

Lenke til kommentar

Okei :) Er det mye som ikke fungerer på Mac OS X som fungerer med Windows?

Og hva følger med når man kjøper Macbook, tenker da på at man ofte får med Office-pakke osv på PC-er. Og er det likesågreit å kjøpe Mac gjennom Apple Store Online, kontra Eplehuset eller Elkjøp? Og til slutt; er det ikke HDMI-inngang på Mac? Isåfall, hva er greieste måten for å koble Macen til tv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...