RattleBattle Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 (endret) For mange, inkludert undertegnede er Libreoffice mer enn nok. Støtter MS Office-formater, pluss opendocument: http://www.libreoffice.org/ LibreOffice er forøvrig videreføring av OpenOffice, etter at Oracle kjøpte opp Sun og mer eller mindre dumpet prosjektet. IBMs Lotus Symphony er også et alternativ, men jeg har ikke prøvd det veldig mye. Begge er gratis. Endret 18. september 2011 av RattleBattle Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 (endret) Kvitte seg med Office? Og hva kan man eventuelt erstatte det med? Kommer an på hva man bruker det til, hvordan man liker å jobbe og hva som skal være output. Om du kommer med en beskrivelse av bruken kan jeg utdype litt. Skal man f.eks. sende Word-dokumenter mye frem og tilbake er det nok bare å beholde elendigheten. OpenOffice i diverse avarter holder jeg avstand til, de skiller seg primært ut ved å være billige/gratis – hodepinen de frembringer er like smertelig som Microsofts kaos av bugs, overflødige funksjoner og tungt brukergrensesnitt. Endret 18. september 2011 av Euklid Lenke til kommentar
T.A Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 For min del skal det brukes til å ta notater osv. under foredrag. Derfor foretrekker jeg Onenote, da det er lett å organisere temaer (deloppgaver) osv. Har fungert kjempebra hittil. Noe annet som anbefales? Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Verdt å merke seg at OneNote ikke kommer til OS X. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Jeg bruker Notational Velocity til mine notatbehov, men dette er mildt sagt et minimalistisk program. En av fordelene er at det kan synkroniseres med Simplenote på iOS og nett, i tillegg til at du har rene tekstfiler den dagen du ønsker å bytte til et annet system. Om rene tekstfiler ikke er tilstrekkelig kan du f.eks. se på Evernote. Når man kommer forbi notatstadiet og skal begynne å forme tekster selv kan du ta en titt på Scrivener eller Byword (begge selges i Mac App Store). Begge støtter Markdown-syntaksen, som gjør det svært enkelt å formatere dokumenter samtidig som du beholder fleksibiliteten i tekstfiler. Å jobbe i tekstfiler virker til å begynne med litt unaturlig, men er ekstremt praktisk når man kommer inn i det; det krever ingenting å bytte mellom forskjellige systemer, du binder deg ikke til noe bestemt program, du kan lett redigere tekst fra en iPhone koblet opp med ekstremt ruskete nettverkstilgang, du får aldri tunge filer. 1 Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Jeg bruker Evernote og er veldig fornøyd med det. Dette er kun til notater og enkle skriverier da, alle andre filer som skal jobbes med legger jeg i Dropboxen og bruker Pages/Word/Whatevs for å lage ordentlig formatering og slikt. Lenke til kommentar
Solaar Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Kan absolutt anbefale Evernote, jeg liker det bedre enn OneNote. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Evernote har også en slags universalitetsfordel; man er bundet til ett system, men dette er i det minste tilgjengelig bortimot overalt. Lenke til kommentar
T.A Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Så OneNote kommer ikke til OS X, nei. Vel vel, får vel satse på noen av programmene Euklid nevnte. Siden dere anbefaler Evernote så er det vel det valget faller på i så fall. Har dere brukt dette til å notater under studietiden? Dersom Evernote er noe a la OneNote, så er det perfekt. Alt jeg trenger er systematikk og orden i sakene Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Evernote og OneNote ligner ganske mye på hverandre, ja. Helt identiske er de ikke, men om noe gir Evernote deg langt flere muligheter, og det uten at brukergrensesnittet er kronglete. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 18. september 2011 Del Skrevet 18. september 2011 Har aldri brukt OneNote, men jeg bruker iallefall Evernote til å ta notater under forelesninger og slikt. Egentlig bruker jeg det til å skrive ned alt mulig rart jeg driver med og skal huske på. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Føyer meg inn i rekken av folk som liker Evernote. Fantastisk godt program som sømløst synkroniseres med det du måtte ha av enheter Veldig enkelt og greit grensesnitt. Selv om jeg foretrekker iAWriter (evt pages) til forelesninger/"seriøse" notater, så ser jeg absolutt en stor nytteverdi i å benytte evernote til alt mulig rart man har behov for å huske. Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Hva med å teste ut iWork? Jeg har ikke brukt det mye selv, men det er apples svar på MS office. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 (endret) Hva med å teste ut iWork? Jeg har ikke brukt det mye selv, men det er apples svar på MS office. iWork er egentlig ganske ålreit! Liker godt grensesnittet og programvaren sånn generelt. Problemet er at det er litt tungvindt om man arbeider i et etablert office-miljø (som jo er mest vanlig) som opererer med andre filtyper enn hva f.eks pages gjør. Endret 19. september 2011 av NiRaM Lenke til kommentar
Xmir Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 (endret) Sannsynlig at jeg får macen i dag eller? Bor i Bergen sentrum. 19 Sep 2011 08:36:58 Bergen Shipment Received At Destination Depot. 19 Sep 2011 05:14:56 Oslo Shipment In Transit. 18 Sep 2011 18:30:45 Oslo Shipment In Transit. 18 Sep 2011 18:29:34 Oslo Shipment Received At Transit Point. 16 Sep 2011 16:39:00 Eindhoven Shipment In Transit. 16 Sep 2011 15:17:09 Eindhoven Shipment In Transit. Edit: Pakken ville ikke bli levert før torsdag tydeligvis , men jeg kunne hente den på lageret i nesttun i ettermiddag Endret 19. september 2011 av Xmir Lenke til kommentar
Raste Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 (endret) Etter jeg klagde på at pluggen på laderen ble så varm forrige uke, og nå har det skjedd at ledninge har sprekket opp litt. Er vel reklamasjonssak dette her? Pluggen blir så varm at man ikke kan røre den, og det er ikke overdrivelse. Endret 19. september 2011 av Chuck Bass Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Tja, kommer jo litt an på om det blir sett på som slitasjeskade eller ikke, men normalt vil jeg tro at det går på reklamasjon og at du forhåpentligvis bare får en ny levert rett over disk. Når det gjelder at "metallbiten" på laderen blir latterlig varm så opplever jeg dette med både MacBook Pro 17" 2010 og 2011 modell, lades det for fult så blir den glovarm og du kan fort ende opp med svimerker om du på død og liv skal holde på den. Men dette har jeg ikke brydd meg så alt for mye om ettersom jeg aldri er nær den uansett så det plager meg minimalt i praksis, men slutter maskinen og lade eller noe slikt så vil jeg nok ta med begge mine ladere til nærmeste Apple forhandler bare for å få klargjort hva som er greia med at de blir så hinsides varme. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Hm. Mine ladere blir bare varme. Kjente akkurat på den, kjentes ikke noe varmere enn lunken ut for meg. Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Tja, kommer jo litt an på om det blir sett på som slitasjeskade eller ikke, men normalt vil jeg tro at det går på reklamasjon og at du forhåpentligvis bare får en ny levert rett over disk. Nå vet ikke jeg hvordan det er med andre forhandlere, men hos Elkjøp/Lefdal så må maskin og lader sendes inn på service i så fall. Ikke noen ny over disk nei. Lenke til kommentar
Raste Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Da bør man i allefall få utlevert lånelader? Kan jo være at Macbooken er en viktig del av skole eller jobb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå