Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Det er en fullverdig PC med tastatur, det betyr at den er langt bedre til alt som trenger tastatur, i tilegg kan man faktisk installere endel prorgrammer. Mengden "tunge" programmer til en Ipad er minimalt i forhold.

Takk for svaret, men jeg tenkte på hva tofagerl hadde tenkt til å bruke Airen til. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

15" er for stor til små sekker, for stor til å brukes i de fleste flyseter, for dyr til at andre enn spesielt interesserte tar seg råd til den. 11" er for liten til at mange vil ha den som eneste maskin – jeg tror markedet for 13" kommer til å fortsette å være ganske betydelig også etter at 15" slankes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

15" er for stor til små sekker, for stor til å brukes i de fleste flyseter, for dyr til at andre enn spesielt interesserte tar seg råd til den. 11" er for liten til at mange vil ha den som eneste maskin – jeg tror markedet for 13" kommer til å fortsette å være ganske betydelig også etter at 15" slankes.

Flyr du mye, flyr du på business class. Og har dermed stor nok plass til 15" og beina.

 

Personlig har jeg med meg 15" på alle flyturer og reiser. Trenger stor skjermplass til grafer og børs innhold. 13" er uaktuelt lite, 17" blir for tungt (flyttbart, ikke bærbart).

 

Jeg tror du har rett i at 13" og ipad og mindre skjermer er på full fart inn for mange brukere. Pris er også et spørmål for mange som du nevner.

Endret av investor
Lenke til kommentar

Og hvor finner man penger til business class? Jeg reiser en del - om jeg skulle ha flydd business class hadde jeg nok ikke hatt råd til å reise en tredje del så mye som jeg gjør. Laptop på fly er uansett upraktisk, tar heller med ei god bok og iPod.

 

Personlig vurderer jeg faktisk 17" på neste laptop - men med enten en Air eller iPad som reisekamerat. Spørs hvor mye penger jeg greier å samle sammen før laptopen (15", første modell med unibody fra ~2008 ellerno) jeg har nå gir seg helt. Har begynt å sette av penger though, siden både skjerm og touchpad er delt i to, samt at når jeg bruker det mest batterivennlige grafikkortet tar det ikke lang tid før kernel panic slår til.

Lenke til kommentar

15" er for stor til små sekker, for stor til å brukes i de fleste flyseter, for dyr til at andre enn spesielt interesserte tar seg råd til den. 11" er for liten til at mange vil ha den som eneste maskin – jeg tror markedet for 13" kommer til å fortsette å være ganske betydelig også etter at 15" slankes.

Flyr du mye, flyr du på business class. Og har dermed stor nok plass til 15" og beina.

 

 

Jasså? Jeg er ganske sikker på at jeg flyr ganske mye mer enn snittet, ekke så mye business-klass gitt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Flyr du mye, flyr du på business class. Og har dermed stor nok plass til 15" og beina.

 

Slående argument.

 

Hvor finner du denne business class på innenlandsreiser?

Det heter vist flex tickets(innenlands)... med valgfritt sete så velger man fremst der det er litt ekstra plass. Flyr mest ut og inn av landet, hvor det finnes business class jeg dog.

Lenke til kommentar

Flyr du mye, flyr du på business class. Og har dermed stor nok plass til 15" og beina.

 

Slående argument.

 

Hvor finner du denne business class på innenlandsreiser?

Det heter vist flex tickets(innenlands)... med valgfritt sete så velger man fremst der det er litt ekstra plass. Flyr mest ut og inn av landet, hvor det finnes business class jeg dog.

 

Valgfritt sete ja, men så er det gjerne litt konkurranse om de setene med bedre plass da, det er ikke mange av de.

 

AtW

Lenke til kommentar

Flyr du mye, flyr du på business class. Og har dermed stor nok plass til 15" og beina.

Skulle mene jeg har reist og flydd nok til å kvalifisere; i noen perioder som frequent flyer-idiot med Dior-slips og plass 1C, i andre perioder «

» med klær som varer en uke til om de bare blir snudd. Begrenset med business class på innenlandsreiser, akkurat like trangt foran i flyet på mange intraeuropeiske flights – komplett uaktuelt å bruke egne penger på businessbilletter også om jeg flyr langt; har man ikke morsommere måter å bruke 3-4000 kroner timen enn å leie en litt stor stol bør man ty til skjønnlitteraturen, her er åpenbart noe galt med fantasien.

 

Mener nå jeg. Men dette blir en avsporing.

 

Selvsagt mulig jeg mener dette fordi investeringene mine er så små at de får plass på en mindre skjerm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror det er litt underforstått at man snakker om forretningsreiser og ikke turer i privat regi, og da er det jo ikke sjeldent at firmaet spanderer business på lengre reiser, litt avhengig av bransje.

 

Det er heller ikke sjeldent at man reiser mye med dårlig beinplass i bedriftsregi, enten fordi det er hovedsaklig korte turer (innenlands), eller fordi business ofte er bortkastede penger.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå beveger vi oss litt utenfor temaet, men innenlands er de fleste flyturene så korte at man sjeldent får gjort noe fornuftig uansett. Å fly fra Oslo til Bergen tar én time, men en del av den tiden går bort på bakken og når man flyr til cruisehøyden.

Da får man vel en halvtimes tid der man faktisk får lov til å ta opp maskinen og gjøre noe, og det er jo ikke allverdens i det store og det hele.

 

Når man reiser utenlands og gjerne har flyturer på 5-6 timer eller mer stiller det seg jo helt annerledes. Det er flere grunner for et firma å spandere business på de ansatte på slike turer, deriblant at man har muligheten til å sove godt og kan dermed gå rett i møter når man lander. Flyr man økonomi med en gjeng barn som hyler og skriker og naboer som går inn og ut av midtsetet hvert andre minutt er det ikke like lett å føle seg i toppform.

At man også kan få et noe privat sete der det er mulig å jobbe uten å amputere armene og måtte skrive med nesa er jo også en fordel.

I tillegg går det mye på fleksibilitet, en businessbillett kommer gjerne med nokså få begrensninger på endringer, mens den billigste økonomibilletten ikke kan gjøre noe. Å gå til økonomi med full fleksibilitet er ikke billig, og hvis det da skiller et par tusenlapper på prisen mellom økonomi og business med samme fleksibilitet er det ikke vanskelig å rettferdiggjøre business, spesielt ikke hvis man havner i en situasjon der man slipper å komme dagen før for å være opplagt nok til å delta på møtet.

Lenke til kommentar

Nå beveger vi oss litt utenfor temaet, men innenlands er de fleste flyturene så korte at man sjeldent får gjort noe fornuftig uansett. Å fly fra Oslo til Bergen tar én time, men en del av den tiden går bort på bakken og når man flyr til cruisehøyden.

Da får man vel en halvtimes tid der man faktisk får lov til å ta opp maskinen og gjøre noe, og det er jo ikke allverdens i det store og det hele.

 

Når man reiser utenlands og gjerne har flyturer på 5-6 timer eller mer stiller det seg jo helt annerledes. Det er flere grunner for et firma å spandere business på de ansatte på slike turer, deriblant at man har muligheten til å sove godt og kan dermed gå rett i møter når man lander. Flyr man økonomi med en gjeng barn som hyler og skriker og naboer som går inn og ut av midtsetet hvert andre minutt er det ikke like lett å føle seg i toppform.

At man også kan få et noe privat sete der det er mulig å jobbe uten å amputere armene og måtte skrive med nesa er jo også en fordel.

I tillegg går det mye på fleksibilitet, en businessbillett kommer gjerne med nokså få begrensninger på endringer, mens den billigste økonomibilletten ikke kan gjøre noe. Å gå til økonomi med full fleksibilitet er ikke billig, og hvis det da skiller et par tusenlapper på prisen mellom økonomi og business med samme fleksibilitet er det ikke vanskelig å rettferdiggjøre business, spesielt ikke hvis man havner i en situasjon der man slipper å komme dagen før for å være opplagt nok til å delta på møtet.

 

Det er rimlig sjelden prisforskejllen mellom økonomi og business er bare ett par tusenlapper på flyturer som er 5-6 timer. Det er en ganske lang flytur, og utelukker alle flyturer i europa. For all del, jeg sier ikke at business ikke brukes, men "flyr du mye, så flyr du business" er en unyansert påstand som ofte ikke er riktig. Man kan jo si en halvtime ikke er mye i det store og det hele, men flyr man mye, så summeres det opp etterhvert.

 

AtW

Lenke til kommentar

Falt for fristelsen og har nå satt in 8gig ram i MBP'n :)

 

Den ene skruen på dekselet under satt så hardt så den tok livet av skrutrekkeren jeg brukte (!!)

- kjøpte en ny på lørdag (av litt bedre kvalitet) så fikk endelig skrudd den opp, veldig enkelt og billig å bytte så anbefales :)

 

Noen her som har SSD i sin bærbare (altså, som eneste disk) ?

Alt under 250GB må jo være litt irriterende ?

 

Har veldig lyst på, men synd det er så dyrt og lite volum pdd.

Endret av laserlars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...