Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.

Roberto

Anbefalte innlegg

Joda, mDP -> DP funker fett. Men om du skal ha DVI, må du ha Dual-Link, som krever aktivt adapter. Der er Apple sitt best.

Ah, bra.. Det er nettopp adapter jeg ønsker å unngå, ihvertfall om den skal være stor og dyr.

Så, da får jeg kjøpe en billig mDP -> DP adapter og bruke DP-kabelen jeg har og satse på at det fungerer. Eller bare lete videre etter billig mDP -> DP kabel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husker ikke helt om jeg allerede har spurt om dette, men here it goes.

Noen som har prøvd å bytte ut internt DVD-rom i sin bærbare Mac med denne braketten som rommer en HDD/SSD? Jeg har planer om å kjøpe en, men er ikke helt sikker på om min HDD på 1TB passer fordi den er litt større enn vanlige harddisker. Høyde 1,3cm.

Jeg har altså planer om å kjøpe en SSD som primærdisk, og ha 1TB HDD til Aperture-biblioteket mitt som begynner å bli relativt plasskrevende.

Men om den størrelsen ikke passer i braketten, er det da mulig å sette SSD'en i braketten og allikevel ha den som primærdisk?

Lenke til kommentar

Du velger selv hva som skal være primærdisk / system disk under installasjon av Mac OS X, helt uavhengig om denne er plassert i SATA spor 1 eller 2.

Du burde uansett ha rikelige med plass, jeg har kjørt en jallah løsning og teipet fast en SSD nr2 i min MacBook Pro og det er like mye plass ved spor 2 (DVD-rom) som ved spor 1 (HDD) om det ikke er enda større plass der faktisk.

Lenke til kommentar

Er det vits i å kjøpe Lion?

Spørs.. Snow Leopard syntes jeg var mye bedre en Lion, så dersom jeg hadde hatt valget ville jeg valgt SL. Ja jeg kan nedgradere, men det føles litt dumt å kjøpe noe nytt å ikke bruke det, etter at jeg oppgraderte til Lion har jeg brukt Windows 80% vs 10% før Lion.

Da vil jeg påstå at du enten har en obskur bug som plager deg, eller du har bestemt deg for å mislike Lion og lider av confirmation bias.

Lenke til kommentar

Da vil jeg påstå at du enten har en obskur bug som plager deg, eller du har bestemt deg for å mislike Lion og lider av confirmation bias.

Jeg har prøvd, men når bruk av to skjermer fungerer utrolig dårlig (det var ikke bra i SL, men var vesentlig bedre.) Med dårlig mener jeg at for å slå av skjermen på Macbook proen må jeg lukke igjen lokket, på samme måte som i SL, bare at i SL kunne jeg lukke opp skjermen igjen og den ville fortsatt være avslått. Dette gjør at Macen går veldig varm, og viftene uler.

Det at de har fjerna flere mapper i finder slik at jeg må gå omveier for å finne de: bl.a library.

Det med at de har gjort om på "gestures" plager meg, f.eks før kunne jeg bare dra opp for å vise skrivebordet, nå må jeg eksplodere hånda og det er ikke veldig enkelt å gjøre riktig..

I tillegg var PS ustabilt, men det er nå fiksa! :w00t:

Lenke til kommentar

Det er endel tings om har blitt forandret som rett og slett føles unødvendig ja, men det blir nok på mange måter bare en tilvenning sak. Det jeg misliker mest med Lion sammenlignet med Snow Leopard er at min MacBook Pro 17" 2011 modell på generell basis er varmere og "møter veggen" oftere og lettere enn under Snow Leopard.

Det å blant annet spillet Football Manager 2011 samtidig som jeg gjør diverse andre ting har gått fra å være noe tregt og kronglete med endel varmeutvikling til å rett og slett være tregt og kronglete med en voldsom varmeutvikling og det til tross for at jeg ikke kjører noen flere programmer eller gjør noe som helst som burde tilsi at ting skal gå hardere og varmere for seg enn tidligere.

Samtidig så har jeg begynt å utnytte blant annet full-skjerm opplegget oftere nå, spesielt på min MacBook Air 13" 2011 modell hvor skjermen blir litt liten så syntes jeg det er genialt å ha Safari kjørende i full-skjerm og enkelt kunne swipe meg tilbake til Microsoft Word 2011 på en, to, tre. Det hadde blitt enda bedre om Microsoft faktisk hadde implementert OS X Lion full-skjerm støtte i Office 2011 pakka men det må vi nok vente til neste Office pakke før vi har støtte for vil jeg tro.

For min del så er det et par ting som holder meg til Lion fremfor Snow Leopard, først og fremst så har jeg en MacBook Air 13" 2011 modell som er låst til Lion og jeg liker å kjøre samme versjon av OS X på alle maskinene så jeg ikke må forholde meg til litt forskjellige ting, for det andre liker jeg svært godt natural scrolling, har begynt å sette meg inn i Lion sin full-skjerm modus osv så det vil føles veldig halvveis å gå tilbake nå.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd, men når bruk av to skjermer fungerer utrolig dårlig (det var ikke bra i SL, men var vesentlig bedre.) Med dårlig mener jeg at for å slå av skjermen på Macbook proen må jeg lukke igjen lokket, på samme måte som i SL, bare at i SL kunne jeg lukke opp skjermen igjen og den ville fortsatt være avslått. Dette gjør at Macen går veldig varm, og viftene uler.

Det at de har fjerna flere mapper i finder slik at jeg må gå omveier for å finne de: bl.a library.

Det med at de har gjort om på "gestures" plager meg, f.eks før kunne jeg bare dra opp for å vise skrivebordet, nå må jeg eksplodere hånda og det er ikke veldig enkelt å gjøre riktig..

Wow, la meg gjette: under 18? Jeg husker når en Windows oppdatering gjorde at jeg ikke kunne bruke PCen på rundt 14 dager fordi den FJERNET BOOTLOADEREN og jeg måtte få tak i ny windows install-CD, FØR det ble vanlig med CD-brenner.

Jeg husker når PCen på skolen skrudde seg av hvert 14 minutt av en eller annen grunn, så vi hadde en eggeklokke vi måtte bruke for ikke å miste arbeidet.

Men neida, du har rett: det at du må bevege _fire_ fingre samtidig i stedet for tre for å vise skrivebordet er åpenbart en FORFERDELIG endring, og noen burde miste jobben...

Edit: Og ja, jeg mener "PCen på skolen" som i "den eneste PCen på skolen".

Endret av tofagerl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Wow, la meg gjette: under 18? Jeg husker når en Windows oppdatering gjorde at jeg ikke kunne bruke PCen på rundt 14 dager fordi den FJERNET BOOTLOADEREN og jeg måtte få tak i ny windows install-CD, FØR det ble vanlig med CD-brenner.

Jeg husker når PCen på skolen skrudde seg av hvert 14 minutt av en eller annen grunn, så vi hadde en eggeklokke vi måtte bruke for ikke å miste arbeidet.

Men neida, du har rett: det at du må bevege _fire_ fingre samtidig i stedet for tre for å vise skrivebordet er åpenbart en FORFERDELIG endring, og noen burde miste jobben...

Hva har det med at bootloaderen fjerna med at jeg ikke liker Lion? Jeg bare sa min mening.

Jeg er da vant med å knote med slikt jeg også, men det er en helt annen ting til om jeg liker oset eller ikke.

Linux er et eksempel på det, jeg elsker selv OSet (ubuntu), men bla grub er noe dritt, spesielt at windows innstilasjonen fjerner Grub slik at jeg enten må knote med å få det reinnstalert eller innstalere Ubuntu på nytt.

Jeg likte Win XP før W7 kom, men det var ikke spesielt gøy å måtte knote med å skaffe drivere når nettverkskortet ikke fungerte uten driver.

Win 95 maskinen jeg brukte på skolen var ikke den beste maskinen den heller.. Den klarte så vidt å dra OSet. Når vi senere fikk windows 98 ble det noe bedre, og enda senere fikk vi windows 2000! Da begynte det å bli bedre.

Ja jeg synes det er forferdelig at man ikke kan få det tilbake slik det var, å eksplodere hånda er mye mer tungvindt enn bare å dra noen fingre opp. Derimot trenger ingen å miste jobben for noe slikt, de kan bare komme med en ny løsning på det. Jeg bare trekker frem det jeg misliker med Lion. Mye av det kan kanskje bli fiksa i en oppdatering, dersom de fikser det med skjermen kan jeg leve med Lion, men fram til den tid er det W7 på meg. Nå bruker jeg bare Lion til Photoshop.

Lion har da også noe bra, f.eks bedre grafikk driver (mpb 13 2010) og gjennoprettnings partisjon.

Derimot er MacOSX Lion desidert best dersom jeg har med meg Macen ut grunnet batteritid. (Jeg har fått 30min dårligere en hva jeg hadde med SL, men om det er "slitasje" eller Lion tør jeg ikke gjette på)

Lenke til kommentar

Wow, la meg gjette: under 18? [...]

Ubetalelig. I min spede barndom måtte vi pakke mindre i bilen de gangene far skulle ha med mobiltelefon på fjellet, skulle noe printes var det greit å sette det i gang i god tid, litt som når man vasker klær.

... uten at det nødvendigvis er en grunn til å ignorere problemer vi støter på i dag, uansett hvor marginale de måtte være.

Lenke til kommentar

Enig i at det med skjermen er kjipt. Ellers kan resten av problema dine fikses - lett! Google is your friend.

Library back in finder: http://www.macgurulounge.com/library-folder-mac-os-lion/

Du kan enda dra ein finger opp for å vise skrivebordet, gå inn i systemvalg -> mission control -> aktiver hjørner. Volla!

Lenke til kommentar

Er det så veldig vanskelig å skjønne at for noen så er ulempene større enn fordelene i oppdateringen, og om et annet OS da allerede oppfattes som nesten like godt, så kan det få folk til å bytte? Jeg må ærlig innrømme at jeg synes innleggene dine som svarer på chri-ots er ganske arrogante. Folk har forskjellige opplevelser av OS og forskjellige prioriteringer, bare fordi de ikke er enig med deg, så betyr det ikke at de er "biased" eller at det er bagateller (og du benytter jo selvfølgelig det gamle trikset med å ta fram det mest bagatellmessige av problemene som er nevnt, og i liten grad kommentere de større)

AtW

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...