Euklid Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Godt alternativ: skaff et eget domene og en adresse knyttet til dette. Å gjøre seg avhengig av Microsoft, Google eller Apples nyvinninger frister lite – [email protected] ser dårlig ut på jobbsøknaden, Google selger infoen min til den som byr høyest, Apple legger ned tjenester før de rekker å komme skikkelig i gang. Å se for seg at en ikke skal bytte mailtilbyder er naivt, det er langt bedre å legge opp slik at det blir enkelt å skifte. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 iPoden min har begynt å sette på play/pause automatisk. Det skjer både med og uten noe plugga i, og noen ytterst få ganger hakker lyden i to-tre sekunder før den pauser. Er det bare å levere inn til reperasjon da eller? Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Godt alternativ: skaff et eget domene og en adresse knyttet til dette. Å gjøre seg avhengig av Microsoft, Google eller Apples nyvinninger frister lite – [email protected] ser dårlig ut på jobbsøknaden, Google selger infoen min til den som byr høyest, Apple legger ned tjenester før de rekker å komme skikkelig i gang. Å se for seg at en ikke skal bytte mailtilbyder er naivt, det er langt bedre å legge opp slik at det blir enkelt å skifte. Jeg har eget domene, men sverger likevel til Gmail, fordi det er så nøytralt. Har vært litt ymse på domenet mitt før, ikke noe veldig skadelig for mitt rykte, men jeg liker å ihvertfall holde privatlivet litt adskilt fra alt annet, selv om det sikkert ikke krever mer enn 5 sekunder på Google for å komme frem til det, så er det noe med følelsen. Å drifte egen mailserver gidder jeg uansett ikke, og jeg har ikke webhotell, peker til en server som står i boden, og da ville jeg brukt Google Apps uansett for å få det til å være dønn stabilt og enkelt å sette opp, så det hadde vært det samme som å bruke Gmail, egentlig. boffeeeeeeeen: Prøvd med andre hodetelefoner? Musikken pauses når de tas ut, så kanskje dårlig kontakt? Og prøv en gjenoppretting før du leverer inn til reparasjon. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Å drifte et helt eget mailopplegg er rimelig uaktuelt, ja. Det viktigste for min del er å på de fleste nettsider ha registrert en adresse jeg selv har kontroll over, så kostnadene ved å skifte mailtilbyder senere ikke blir for høye. Lenke til kommentar
Munty Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Hvordan er egentlig Aperture i forhold til Photoshop? Jeg bruker litt bilderedigering, og har valgt Photoshop, men jeg lurer på mulighetene med Aperture. Noen erfaringer? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Det er et helt annet type program. Photoshop brukes for bilderedigering, Aperture for bildeorganisering og svært enkle justeringer som farger, lystone, cropping osv. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Aperture og Photoshop er ikke sammenlignbare. Photoshop er langt kraftigere, men har et annet bruksområde. Aperture er som iPhoto, med flere redigeringsmuligheter. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 (endret) Aperture er noe helt, helt annet – så annerledes at Adobe selger sin egen «variant av Aperture», Lightroom. Det meste av enkel justering kan fint gjøres i både Lightroom og Aperture, mens du må bruke Photoshop eller tilsvarende for tung redigering ned på pikselnivå. Å stille levels, fjerne noen støvflekker og rette hvitbalanse går fint i Aperture/Lightroom, å klone bort en høyspentledning krever tyngre skyts. Den virkelige styrken i Aperture og Lightroom er katalogisering kombinert med mulighet for enkel redigering, slik at du får en kjapp og smidig prosess for de bildene som ikke trenger voldsomme mengder redigering. Edit: litt treg i avtrekkeren ... Endret 9. august 2011 av Euklid Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 (endret) Uhh. Jeg bruker SVÆRT sjeldent Photoshop etter Aperture 3 kom ut. Om man vil gjøre retursjering er Photoshop overlegent. Men å si at Aperture kun passer til svært enkle justeringer blir feil. Hver adjustment man legger på i Aperture virker i praksis akkurat likt som et adjustment layer i Photoshop - man kan maskere inn og ut alt av adjustments. Med mindre man har behov for compositing, er PS helt unødvendig dersom man kan å bruke Aperture. Edit: Eukild snek inn et innlegg forran meg - men er vel mer eller mindre litt uenig med han også. Går finfint å fjerne høyspentledninger i Aperture - men om man vil fjerne hele mennesker eller bygninger kan jeg nok være enig i at PS er et bedre alternativ. Aperture er overraskende kraftig - for meg som stortsett jobber mot trykk i presse, er PS nesten helt overflødig. Endret 9. august 2011 av olegunnaro 1 Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 «Apple has been granted a preliminary injunction against Samsung's Android-based Galaxy Tab 10.1, barring distribution of the product in the entire European Union except for the Netherlands» http://fosspatents.blogspot.com/2011/08/preliminary-injunction-granted-by.html Oj. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Oi. Det må være et alvorlig patentbrudd? Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Nja, er ikke strengt tatt snakk om patentbrudd, mer i retning av copyright. Det er Apples «industrielle design» som skal være kopiert, og denne foreløbige dommen hindrer Samsung fra å selge Galaxy Tab fordi retten anser det som nokså sannsynlig at Apple vil vinne frem også i rettens endelige avgjørelse. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 «Apple has been granted a preliminary injunction against Samsung's Android-based Galaxy Tab 10.1, barring distribution of the product in the entire European Union except for the Netherlands» http://fosspatents.blogspot.com/2011/08/preliminary-injunction-granted-by.html Oj. Sukk, enda mere søppel. Kanskje på tide å slutte å fokusere så mye på rettsaker og konsentrere seg om produktutvikling istedet. AtW 1 Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Ja, jeg ser ikke helt hva som skal være så utrolig likt. Det er vel Apple som oppfører seg som drittsekker igjen. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Sukk, enda mere søppel. Kanskje på tide å slutte å fokusere så mye på rettsaker og konsentrere seg om produktutvikling istedet. Hvis ikke Samsung kopierte Apple hadde vi sluppet dette. Neida, jeg er helt enig. Det gjelder ikke bare dette søksmålet, men alt som har med patenter og krangling å gjøre. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Patenter er en uting, og vi har vel ikke slike patenter i norge heller. Dette er dog trademarks, som er noe helt annet. Dette er jo som om Solo begynte å lage glassflasker med nogenlunde samme form som Cola-flaskene. Ikke at det er så store likheter i denne saken, men det er jo derfor det er en rettsak. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 (endret) En eller annen form for beskyttelse av åndsverk trenger vi, men teknologibransjen har gått helt av skaftet med søksmål i alle retninger i det siste. Jeg kan være tilbøyelig til å mene at Samsung har kopiert mistenkelig mye fra Apple på en del produkter, men Galaxy Tab er på ingen måte det området de har lånt ivrigst. Et lite tillegg: salget er også blokkert i Australia, men der har Samsung gått med på dette frivillig. Dette har to tolkninger: enten er de sikre på å tape saken, eller så forventer de å selge ekstremt få enheter. Edit: Eukild snek inn et innlegg forran meg - men er vel mer eller mindre litt uenig med han også. Går finfint å fjerne høyspentledninger i Aperture - men om man vil fjerne hele mennesker eller bygninger kan jeg nok være enig i at PS er et bedre alternativ. Takk for korreksjonen – med Aperture 3 er jo dette ganske kurant. Endret 9. august 2011 av Euklid Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 En eller annen form for beskyttelse av åndsverk trenger vi, men teknologibransjen har gått helt av skaftet med søksmål i alle retninger i det siste. Jeg kan være tilbøyelig til å mene at Samsung har kopiert mistenkelig mye fra Apple på en del produkter, men Galaxy Tab er på ingen måte det området de har lånt ivrigst. Et lite tillegg: salget er også blokkert i Australia, men der har Samsung gått med på dette frivillig. Dette har to tolkninger: enten er de sikre på å tape saken, eller så forventer de å selge ekstremt få enheter. Edit: Eukild snek inn et innlegg forran meg - men er vel mer eller mindre litt uenig med han også. Går finfint å fjerne høyspentledninger i Aperture - men om man vil fjerne hele mennesker eller bygninger kan jeg nok være enig i at PS er et bedre alternativ. Takk for korreksjonen – med Aperture 3 er jo dette ganske kurant. Apple dekker alle tapte inntekter om de taper i Australia står det i avtalen med samsung. Men så vidt jeg vet, trakk samsung seg fra avtalen. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Har installert Photoshop CS5 på MBP-en. Er det virkelig normalt at man kun ser sidelinjene i photoshop? Midten av bildet, altså der man åpner vinduer er helt tomt, altså man ser rett på skrivebordet eller programmet som er åpent i bakgrunnen. Trykker man der, så bytter man til det programmet. Når jeg åpner bilder kan jeg heller ikke gjør dem til fullskjerm inne i photoshop. Da må jeg strekke dem manuelt utover for å dekke hele dette tomme feltet. Fantastisk dårlig løsning synes jeg, så tror det er noe feil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå