ATWindsor Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 iTunes -- Kan jeg kjøpe en 160GB iPod Classic og bruke denne til lagring av musikk? Slik at hele musikksamlingen ligger på denne, og ikke på maskinen? Hvilken ulemper vil det medføre? Skulle bare ønske iPod Classic kom med SSD. Dette ville jeg styrt klar av. iPod trenger et bibliotek å synces til, kjøp heller en ekstern disk om du trenger et sted å lagre biblioteket. Har for øvrig en følelse av at Classic med SSD ville vært passe absurd priset om lagringskapasiteten skulle vært noe å samle på. Noterer meg for øvrig at melodramaets tid ikke er over, det har sjelden vært uproblematisk å oppgradere til siste OS-versjon noen dager etter release. Er folk så melodramatiske? Jeg synes ihvertfall ikke de som har hatt problemer er det. Jeg synes ikke feks de tå skifte OS hverken er melodramatisk elelr å gå av skaftet. AtW 1 Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Noe i tråden er legitimt nok, annet virker på meg mer enn absurd. Hvis man for 2 uker siden var glitrende fornøyd med Mac OS og villig til å leve med maskinenes merkostnad er det litt snodig å ha gjort en totalomvending etter noen dagers bruk av et kliss nytt operativsystem, synes jeg. 1 Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Poenget er at jeg mener Apple tar operativsystemet sitt i feil retning. Med OS X Lion har Apple produsert en inkongruent brukergrensesnitt pastisj som ikke tilfredsstiller forbrukere som ønsker sømløshet, enkelhet, kvalitet; alle de ting Apple har stått for tidligere eller profesjonelle brukere for den saks skyld. Kundegruppen som de hendvender seg mot nå: Og med alle de problemene jeg opplever med Lion forstår jeg virkelig ikke problemet med å bytte tilbake til Snow Leopard fordi jeg ikke vil være betatester for Apple (og atpåtil betale for det)? 1 Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 usj, hu ser ut som en transe men uansett noen som leste det med viadock, ekstern gpu med bruk av thunderbolt? Det gjør air'en litt mer interessant for meg, men må nesten se først om dette blir noe av. Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Eneste jeg har lest er at Thunderbolt i MacBook Air takler bare to 10 Gbps-kanaler i motsetning til de 4 kanalene MBP støtter. Uten at Apple gir noen informasjon om det selvsagt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 (endret) Poenget er at jeg mener Apple tar operativsystemet sitt i feil retning. Med OS X Lion har Apple produsert en inkongruent brukergrensesnitt pastisj som ikke tilfredsstiller forbrukere som ønsker sømløshet, enkelhet, kvalitet; alle de ting Apple har stått for tidligere eller profesjonelle brukere for den saks skyld. Hah, jeg er omtrent 100% uenig med deg. Først og fremst generaliserer du enormt mye og de få tingene du ikke liker betyr ikke at alle andre har problemer. Jeg oppgraderte til Lion omtrent med en gang og har ingen problemer. Og når du klager på brukergrensesnittet hadde det vært greit med eksempler, eneste jeg synes er unødvendig er Launchpad fordi jeg ikke har bruk for den når jeg kan bruke enten Spotlight/Alfred. Og nå som jeg har blitt vant til hvordan Mission Control funker og fullskjermsprogrammer er det hvertfall for min del veldig logisk og for min del mer brukervennlig enn slik det var i SL. Hvorfor i kråkenes navn skal jeg bli? Apple lanserer modeller med et års mellomrom, som i dataverdenen tilsvarer et millenium. Produktene deres er priset langt over konkurrentene og byr på mindre av det meste. Før var argumentet for å kjøpe en Mac operativsystemet OSX, men når Apple imo går i feil retning med OSet sitt, er det ingen grunn til å bli værende. Jeg har problemer med å se logikken i utsagnet med Apples lanseringer av nye modeller. Først og fremst fordi Apple kommer med maskiner rimelig ofte, hvertfall med tanke på at de er direkte oppgraderinger fra en tidligere modell mens andre selskap kommer med helt nye modeller og ikke direkte oppgraderinger. Forøvrig er ikke Apples maskiner langt over konkurrenters, med unntak av Mac Pro, det er ikke snakk om at det er futt i maskinvaren, men også hele pakken. Du får en maskin som på design svært få, om noen, i det hele tatt når opp til, de er solide (men ingen ThinkPad), trackpaden slik den er på MacBookene er langt foran noe som helst Windows har å tilby, enkle løsninger som en lader som er magnetisk og sist men ikke minst; OS X (som du ikke er fornøyd med). Jeg skjønner hva du skal frem til, men jeg synes kritikken din er litt vel overfladisk. Du har nettopp skaffet deg den nyeste versjonen av OS X og forventer at alt fungerer helt plettfritt, det er svært sjeldent det faktisk funker helt plettfritt for alle. Jeg ville ventet til 10.7.1 eller 10.7.2 før du kunne nektet å gå tilbake til PC, det er nok mye som må bugfikses. Og sist men ikke minst, Apple har aldri hendvendt seg til en spesifikk gruppe i noen vesentlig grad, hvertfall ikke i det siste. Maskinen er en allround veldig god maskin for både powerusers og Kim Kardashian. Jeg vil kalle meg en nesten-poweruser, bruker terminalen hele tiden, koder rundt i XCode, fikler med to-tre servere via SSH og FTP etc., og for min del er OS X (og Lion) fantastisk. Tilbyr meg alt jeg trenger, en uovertruffen brukeropplevelse og kvalitet som, for min del, er fantastisk. Dog, alt dette er subjektivt, og om du har problemer skjønner jeg at det er frustrerende, men likevel, synes fortsatt det er veldig tidlig å si seg fullstendig lei av Apple produkter fordi du har barnesykdommer på maskinen. Jaujau. Endret 1. august 2011 av Slettet+56132 Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Problemet med brukergrensesnittet er Launchpad (som er rotete og ubrukelig), Mission Control (som lager et kaos uten like på skjermen, og som ikke er like sømløst og oversiktlig som Exposé var, spesielt når det gjelder å flytte objekter mellom vinduer) og fullskjermsapper som KUN er brukbart på 11" eller mindre. Etter det står man igjen med et par småfunksjoner som jeg mener ikke er verdig å kalles "nytt operativsystem" eller som Apple selv sier "tidenes sprang fremover". Alt du nevner som er bra med Lion hadde man i Snow Leopard. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Er fullstendig klar over hvilke funksjoner som er nye og gamle i både Lion og Snow Leopard. Kan dog ikke helt skjønne hva du mener med at Mission Control lager kaos, for min del er det omtrent helt likt som Exposé, dog har jeg ikke prøvd å flytte objekter mellom vinduer så kan ikke uttale meg om det. Om det er snakk om å flytte objekter innen flere vinduer fra samme program er det en egen hurtigtast for å kun eksponere disse vinduene (tror jeg, men husker ikke helt i farten). Uansett, jeg ville faktisk anbefalt deg å lese (hvertfall skumme gjennom) Ars Tecnicas omtale av OS X Lion. Den er dog 27 000 ord lang og tar en god del tid å tygge gjennom, men den gir hvertfall et meget godt overblikk over hva som er nytt i OS X Lion. Gjorde hvertfall at jeg ble mye mer overbevist over hvor stor oppgradering Lion faktisk var, da jeg var en anelse skeptisk til å begynne med. Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Takk for tipset! Legger den til i "Leselista" som ikke er nytt i Lion, men som promoteres som en nyhet. Kanskje jeg blir mer positiv når jeg leser om alt som ligger under, men som du sikkert forstår er én glitch som har en direkte innvirkning på brukeropplevelsen langt mer synlig enn de tusener av oppgaver som utføres i bakgrunnen under panseret. 4 fingre swipe nedover er å få exposé view over åpne vinduer i samme program. Hjelper dog lite om man skal ha bilder fra safari -> tekstdokument, iphoto -> mail osv. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Sant det med leselista, holder meg dog til Readability, genialt med syncing mot Kindle. Uansett, skjønner problemet med både glitchene og Exposé, har derimot aldri prøvd eller hørt om at man kan flytte ting mellom vinduer før så kan ikke uttale meg helt om det. Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Sant det med leselista, holder meg dog til Readability, genialt med syncing mot Kindle. Uansett, skjønner problemet med både glitchene og Exposé, har derimot aldri prøvd eller hørt om at man kan flytte ting mellom vinduer før så kan ikke uttale meg helt om det. Hehe, ble mega promota under Tiger launchen. Har brukt det siden, vel, fram til nå. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Skulle gjerne hatt lit mer innspill på Windows og MBA, hvordan ordner dere høyreklikking? Ved å klikke ned i hjørnet, elelr en gesture? Er det adekvat medviftestøy i windows? Ellers, om noen har fått den nye MBA, er det toshiba eller samsung-SSD (skulle ønske de holdt seg for god for slike endringer i hardware) AtW Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Høyreklikking er null problem, bare aktiverer to finger touch i Bootcamp så er det bare touche med to fingre hvergang du ønsker å høyreklikke. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Høyreklikking er null problem, bare aktiverer to finger touch i Bootcamp så er det bare touche med to fingre hvergang du ønsker å høyreklikke. Og det fungerer greit? Har en vanlig macbook, og der fungerer det dårlig, men der må man jo holde to fuingre, og samtidig trykke på knappen. AtW Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Skulle gjerne hatt lit mer innspill på Windows og MBA, hvordan ordner dere høyreklikking? Ved å klikke ned i hjørnet, elelr en gesture? Er det adekvat medviftestøy i windows? Ellers, om noen har fått den nye MBA, er det toshiba eller samsung-SSD (skulle ønske de holdt seg for god for slike endringer i hardware) AtW Er det grunn til å anta at det er forskjell mellom nyeste MBA og nyeste MBP når det kommer til Windows 7 gjennom bootcamp? Hvis ikke, så fungerer høyreklikk ved at man tryker med to fingre. Scrolling fungerer også ved å dra med to fingre. Noen flere "gestures" enn det har jeg ikke oppdaget enda. Når man har installert Win7, må man putte inn OS-disken som medfølger (eller OS-minnepinnen for MBA), som inneholder alle de nødvendige driverne, for tastaturet og snarveiene der, for trackpaden, og selvsagt for skjermkort, hovedkort og lignende. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Fungerer helt glimrende på min MacBook Pro 17" 2011 modell og kjæresten sin MacBook Pro 17" 2010 modell med både BootCamp v3.0.x og siste v4.0 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Skulle gjerne hatt lit mer innspill på Windows og MBA, hvordan ordner dere høyreklikking? Ved å klikke ned i hjørnet, elelr en gesture? Er det adekvat medviftestøy i windows? Ellers, om noen har fått den nye MBA, er det toshiba eller samsung-SSD (skulle ønske de holdt seg for god for slike endringer i hardware) AtW Er det grunn til å anta at det er forskjell mellom nyeste MBA og nyeste MBP når det kommer til Windows 7 gjennom bootcamp? Hvis ikke, så fungerer høyreklikk ved at man tryker med to fingre. Scrolling fungerer også ved å dra med to fingre. Noen flere "gestures" enn det har jeg ikke oppdaget enda. Når man har installert Win7, må man putte inn OS-disken som medfølger (eller OS-minnepinnen for MBA), som inneholder alle de nødvendige driverne, for tastaturet og snarveiene der, for trackpaden, og selvsagt for skjermkort, hovedkort og lignende. Altså når jeg spør om det fungerer, så er jeg kanskje litt uklar, det fungerer jo fint sånn teknsik sett på en eldra macbook også, det er bare at det er en dårlig løsning, det er tungvindt og en hemsko i vanlig bruk. Når jeg spør om det fungerer, så tenker jeg mer på om det er behagelig å bruke, om det er like behagelig som to dedikert knapper, om det lett forstyrres av at man kommer borti når man taster, og den type ting. AtW Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Jeg synes det fungerer veldig godt. Jeg har ikke hatt noen problemer med at man kommer borti uten at man skal det, og synes det fungerer bedre enn to dedikerte knapper. Det eneste jeg ikke liker er scrollingen. Den er veldig hakkete og er veldig følsom i Windows. Det kan helt sikkert stilles på, men har ikke giddet å gjøre det enda. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Jeg synes det fungerer veldig godt. Jeg har ikke hatt noen problemer med at man kommer borti uten at man skal det, og synes det fungerer bedre enn to dedikerte knapper. Det eneste jeg ikke liker er scrollingen. Den er veldig hakkete og er veldig følsom i Windows. Det kan helt sikkert stilles på, men har ikke giddet å gjøre det enda. Prøvd "Smooth scrolling" i nettleseren? Andre muligheter er som sagt Boot Camp v.4 eller Trackpad++ Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 (endret) Jeg vet ikke hvilken verisjon av Boot Camp jeg har, men trodde jeg hadde nyeste. Macen ble kjøpt i Juni i år. Edit: Sjekket nå, har verisjon 3.2. Endret 1. august 2011 av ChrisReeve Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå