RamGuy Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Min erfaring er at touchpadden fungerer bra selv under Windows om du sammenligner med hva som stort sett leveres med Windows maskiner (for der er det jaggu mye dritt), men den fungerer på ingen måte like godt som under OS X. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Min erfaring er at touchpadden fungerer bra selv under Windows om du sammenligner med hva som stort sett leveres med Windows maskiner (for der er det jaggu mye dritt), men den fungerer på ingen måte like godt som under OS X. Kan du konkretisere litt? Hva er forskjellen i windows og OSX? AtW Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 For det første så er jo Mac OS X lagt opp for bruk av multi-touch og det som det er god for, noe Windows på ingen måte er, hvertfall ikke i samme grad så i selve operativsystemet så mangler du stort sett det meste av gestures. For det andre så fungerer det rett og slett dårligere, det responderer ikke like effektivt og føles rett og slett hakket med "cluncky" enn under OS X. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Flere som sliter med varme etter Lion oppdateringen? Jeg har stilt opp viften til 4500 RPM, og den er allikevel mellom 50-60 grader varm. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 For det første så er jo Mac OS X lagt opp for bruk av multi-touch og det som det er god for, noe Windows på ingen måte er, hvertfall ikke i samme grad så i selve operativsystemet så mangler du stort sett det meste av gestures. For det andre så fungerer det rett og slett dårligere, det responderer ikke like effektivt og føles rett og slett hakket med "cluncky" enn under OS X. Hmm, det er jo litt synd, litt sløve drivere kanskje? Det er jo endel bærbare som har gestures, som også fungerer ganske bra, feks samsung9-serie som er en nærliggende konkurrent. Hvordan kjører du høyreklikking? AtW Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Har ikke testet ut Samsung sin 9-serie, men har testet endel fra Acer TimelineX, til HP Envy, Sony Vaio Z, diverse Alienware, Asus sin G-serie osv og her er det temmelig skralt over hele fjøla, spesielt når vi sammenligner med hva du får via MacBook maskinene. Ser at flere Windows maskiner kommer med multi-touch gestures nå for tiden, men blant annet kjæresten sin Acer TimelineX 4820TG er mer eller mindre ubrukelig til dette. Det er oftere maskinen ikke reagerer på noe så simpelt som multi-touch scrolling enn den faktisk reagerer og da gidder jo ingen å bry seg med det. Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Flere som sliter med varme etter Lion oppdateringen? Jeg har stilt opp viften til 4500 RPM, og den er allikevel mellom 50-60 grader varm. Absofruitly. 61 grader as we speak og det eneste jeg gjør er å skrive dette. Begge viftene ligger på approx 3000 rpm. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Hmm, det er jo litt synd, litt sløve drivere kanskje? Det er jo endel bærbare som har gestures, som også fungerer ganske bra, feks samsung9-serie som er en nærliggende konkurrent. Hvordan kjører du høyreklikking? AtW Normalt bruk som venstre og høyreklikk og horisontal og vertikal scrolling syns jeg fungerer veldig bra. Bedre enn alle andre laptoper jeg har prøvd. Scrollingen i OS X er nok litt bedre, men ellers ikke så mye forskjell (men mangler jo selfølgelig en del "gestures"). Til dere som ikke syns den fungerer optimalt, hvilken versjon av Boot Camp kjører dere? Tror v.4 er en del bedre enn 3. Om dere sliter kan dere prøve denne driveren: http://trackpad.powerplan7.com/ Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Flere som sliter med varme etter Lion oppdateringen? Jeg har stilt opp viften til 4500 RPM, og den er allikevel mellom 50-60 grader varm. Yessir! Allerede nå som jeg bare har kjørt Chrome i 4-5 minutter hører jeg viftene klart og tydelig. Om jeg prøver å spille Minecraft tar det 15-20 minutter før alt hakker til helvete og maskinen blir for varm til å ta på. Og, ja, jeg sørger for at maskinen får luft. Og ja, jeg blir nødt til å legge den fra meg regelmessig pga varmen. Lion Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Dere vet det sikkert allerede, men med smFanControl får man i allefall litt kontroll over viftene, og har muligheten til å skru dem høyere om nødvending. Kan vi satse på en oppdatering fra Apple når det gjelder varme? Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 (endret) Å stille opp på viftene hjelper jo ikke akkuratt på batteritiden eller bruk av systemressurser. Tviler på at Apple oppdaterer noe annet en iPhone de neste månedene. Jeg går tilbake til SL og kjøper PC neste gang. Hver gang jeg laster inn en ny side i Safari fuker CPU-usage opp til 60%. Skjer det hos dere og? Endret 31. juli 2011 av Dassen 1 Lenke til kommentar
Winston Wolf Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Kan man få SL på macen om man kjøper MBA med Lion nå? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Jeg går tilbake til SL og kjøper PC neste gang. Ja, produsenten kommer med én (for enkelte) dårlig oppdatering så da er det bare rett og rimelig at du forlater skuta så fort du kan! Neida. Jeg har enkelte problemer selv, men har ingen planer om å gi opp OS X likevel. Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Hvorfor i kråkenes navn skal jeg bli? Apple lanserer modeller med et års mellomrom, som i dataverdenen tilsvarer et millenium. Produktene deres er priset langt over konkurrentene og byr på mindre av det meste. Før var argumentet for å kjøpe en Mac operativsystemet OSX, men når Apple imo går i feil retning med OSet sitt, er det ingen grunn til å bli værende. 2 Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Hva er det alle dere har gjort med oppdateringene deres? PS: Sjekk etter ting som lurker i Aktivitetsmonitor. Du vet aldri. Hmm, hva er forskjellen på ExFat og FAT32? Jeg kan skrive/kopiere filer som er over 4GB på ExFat? FAT32 er for det første gammelt og relativt utdatert. Den største fordelen er, som du nevner, at begge systemene kan skrive og lese filer og det er støtte for filer større enn 4GB der. Ja. Jeg merker ingen forskjeller ved normalt bruk mellom NTSC og ExFat. Formaterte til ExFat etter jeg kjøpte meg MacBook. Hva i all verden har NTSC med dette å gjøre? Hvor varm blir deres MBA? CPU altså. Jeg synes min kjører ganske varmt. Kommer lett opp i noen og femti med fire-fem faner i Chrome (ingen flash), musikk på Spotify og Mail oppe. I forhold til brukere på Macrumors (blir gal av det forumet) virker det å være litt høyt. 13" i5. Nja. Min blir egentlig ikke særlig varm. Den ble litt varm når jeg kjørte den initielle backupen, da det krever en del av filsystemet siden jeg kjører full disk encryption, og når jeg spiller THPS2 i Parallels. Verdt å huske på at datamaskiner blir varmere om sommeren generelt sett, forøvrig. I dissse dager når innetemperaturen fort over normal romtemperatur, og det blir med en gang vanskeligere for maskinen å holde seg kjølt. Se screenshot. Har maskinen på fanget uten ubehag, ingen vifte er hørbar. Merk at det første jeg gjorde når jeg fikk maskinen var å kjøre en clean install med nytt OS nedlastet fra Recovery-partisjonen. i5/4GB/256GB Lenke til kommentar
Wackee Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Min blir heller ikkje særlig varm eller treig. Merkar det kanskje litt på batteriet, men den har som regel vert tilkobla straumkilde sidan install. @Heilage, han meinte nok NTFS :-P Spørsmål: Har Eplehuset/Humac tilsvarande stdentrabattar på Apple produkt som ved bruk av studentkortet/studenttorget (8-10%)? Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Hva kan si hva man vil om OS X Lion til nå, men å gå helt av skaftet de første ukene innen vi har sett noen 10.7.1 og 10.7.2 oppdatering er litt på kanten syntes jeg. Om du hopper på et helt nytt operativsystem fra dag en og forventer en knirkefri hverdag da er du egentlig passe naiv per 2011, og mye av problemene som folk nevner med diverse programvare, blant annet Adobe pakken skylder jo slapp optimalisering og forberedelser av programvareprodusenten og ikke Apple selv. Her trenger nok spesielt programvareutviklerne som har sovet i timen og ikke benyttet seg av de tilgjengelige developer utgaver av Lion noen uker, enkelte sikkert også måneder før det slippes oppdateringen som optimaliserer mot Lion. Lenke til kommentar
blured Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Tja, angående programvareprodusenter. Har opplevd problemer med en svært varm MBP (2011 modell) selv når jeg kun har brukt iTunes + iCal + Finder. Har også opplevd noen ganger at hele systemet har begynt å henge når jeg har flyttet filer, slik at jeg ganske enkelt har måtte skru hele maskinen av og på, for at ting skal fungere igjen. Men regner med at OSet vil være optimalisert innen det har gått ikke så alt for lang tid. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 iTunes -- Kan jeg kjøpe en 160GB iPod Classic og bruke denne til lagring av musikk? Slik at hele musikksamlingen ligger på denne, og ikke på maskinen? Hvilken ulemper vil det medføre? Skulle bare ønske iPod Classic kom med SSD. Dette ville jeg styrt klar av. iPod trenger et bibliotek å synces til, kjøp heller en ekstern disk om du trenger et sted å lagre biblioteket. Har for øvrig en følelse av at Classic med SSD ville vært passe absurd priset om lagringskapasiteten skulle vært noe å samle på. Noterer meg for øvrig at melodramaets tid ikke er over, det har sjelden vært uproblematisk å oppgradere til siste OS-versjon noen dager etter release. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå