Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Enig i at det blir interessant å se hvor tynn maskinen blir: jeg trenger ikke nødvendigvis noe som er like tynt som nåværende MBA, men er heller ikke interessert i å dra på komponenter jeg aldri får bruk for. Skreller man bort ytelse blir saken fort en litt annen.

 

En ulempe: historisk har en fått lynraske maskiner til ok pris ved å kjøpe en mid-range-modell og stappe inn minne etc selv, med slikt fastmontert kan prisen på aktuell modell fort stige litt.

Jeg er i utgangspunktet enig, men synes likevel at harddisk ikke er utdatert teknologi helt enda. For meg er det tynt nok med MBP sine 24(?)mm, men jeg trenger ikke drevet, så planen min er å bytte ut drevet med en hdd på 750/1000 GB, og bytte ut harddisken som står inni med en 128/256 GB SSD. Dette vil koste meg ca. 1600 kroner hvis jeg handler på eBay.

 

Forresten, etter å ha brukt MacBook og OSX i en måned nå, er jeg strålende fornøyd med kjøpet. Spesielt på laptop går ting enklere og fortere enn i Windows, da spesielt med tanke på trackpaden med multitouch, men også selve programvaren. Likevel, jeg har innsett at jeg personlig synes OSX ser ganske kjedelig ut. Det er alt for mye grått og minimalistisk design. I mine øyne ser Windows 7 (med Aero) bedre ut enn OSX i de fleste situasjoner. Likevel, som jeg sa, så synes jeg OSX er mer praktisk på en laptop enn Windows 7.

Endret av ChrisReeve
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har rett i at jeg trakk det for langt når jeg omtalte harddisker som foreldet teknologi. En mer nyansert tolkning: ved MacBook Airs typiske bruksområder er SSD eneste kurante teknologi, og MBAens bruksområde blir stadig utvidet etter hvert som teknologien forbedres. Inntil videre finnes det ennå en hel masse som ikke kan gjøres tilfredsstillende på en slik maskin – lagre store biblioteker med bilder, video og annet er åpenbart blant disse oppgavene.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Noen her som vet om et Windows-alternativ til DoubleCommand? Bruker for det meste Win7 og skulle gjerne ha endret på de fire knappene i nedre venstre hjørne.

 

Har ikke fått Autohotkey og mange andre programm til å fungere. Tror det er pga. manglende scankode fra fn-tasten (og Alt?).

Fant en .dll som fikset dette i XP, men fungerer ikke i Win7.

Lenke til kommentar

Noen her som vet om et Windows-alternativ til DoubleCommand? Bruker for det meste Win7 og skulle gjerne ha endret på de fire knappene i nedre venstre hjørne.

 

Har ikke fått Autohotkey og mange andre programm til å fungere. Tror det er pga. manglende scankode fra fn-tasten (og Alt?).

Fant en .dll som fikset dette i XP, men fungerer ikke i Win7.

 

http://pqrs.org/macosx/keyremap4macbook/ ?

Link fra DoubleCommands hjemmeside.

Lenke til kommentar

Faen, Lion er så bedriten. Føler maskinen går mye tregere, problemer med adobe, NTFS-3G fungerer ikke og osv. Nesten så jeg vurderer å gå tilbake til SL.

 

Enig der altså! Satte maskina i dvale mens jeg gikk for å ta en dusj, når jeg kommer tilbake er MacBook Proen glodvarm og halve batteriet er borte fordi "Quick Look Helper" ligger i bakgrunnen og bruker 100% av CPU. WTF!? Kommer til å gå tilbake til SL når jeg stikker hjem til Oslo og får tilgang på Time Machine.

Bedritent er virkelig rette ordet!

 

Dersom du ikke liker Lion, pls gå inn i App Store og finn Customer Review skrevet av "Flereflere" (ligger 3 øverst) og trykk "helpfull". Gi gjerne 1 stjerne til skiten du også.

Lenke til kommentar

Glad for at det eneste problemet jeg opplever med Lion er Flash Player i Google Chrome jeg, har ingen av de problemene flere her nevner.

 

Samme her, Lion har oppført seg bra hos meg. Hva er problemt med Flash Player?

 

Noen som vet om andre programmer enn NTFS-3G som gjør at jeg kan overføre filer til min eksterne harddisk?

 

Anbefaler deg å kopiere alt ut av disken og formatere den som ExFat, så kan både OS X og Windows Vista/7 skrive og lese til den. Jeg bruker den på mine eksterndisker. :)

Lenke til kommentar

For meg så blir blant annet YouTube videoer i Google Chrome bare et blankt vindu, den spiller men bare lyd kommer mens hele vinduet bare er en gjennomsiktig blank rute. Dobbelt klikker jeg og kjøre i fullskjerm så vises det, men når det ikke er maksimert så er det bare blankt.

 

Blant annet samtlige YouTube videoer som du finner integrert her på forumet blir bare en blank rute, videoer på Engadget blir bare blanke ruter osv.. Med Safari fungerer ting helt riktig, mens med Chrome fungerer det av en eller annen grunn ikke. Dette skjer på begge MacBook Pro 17" maskinene jeg har lagt inn Lion på.

Lenke til kommentar

Hvor varm blir deres MBA? CPU altså.

 

Jeg synes min kjører ganske varmt. Kommer lett opp i noen og femti med fire-fem faner i Chrome (ingen flash), musikk på Spotify og Mail oppe. I forhold til brukere på Macrumors (blir gal av det forumet) virker det å være litt høyt.

 

13" i5.

Endret av nypis
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Ligger på 53-55 på nesten idle her, 1 fane i firefox. Når lett 90 grader om CPU-en blir brukt litt. (Windows 7)

CPU: i5

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...