Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.

Roberto

Anbefalte innlegg

Er helt enig i at Launchpad gir null mening overhode, hva er egentlig tanken bak det? Er det for besteforeldre, eller oldeforeldre til og med som trenger oppblåste ikoner deluxe?

Eneste poenget med launchpad slik jeg ser det må være for å gjøre Mac OS X bedre tilrettelagt for touchskjermer, så kanskje OS X kommer til neste generasjons iPad eller noe? Helt enig at om Launchpad skulle hatt en smule av nytteverdi på en MacBook Pro eller Air, eller en annen Mac for den sakens skyld så burde den vært direkte integrert i bakgrunnen av skrivebordet og ikke en egen applikasjon du må starte opp.. Da er jo spotlight search raskere, enklere og mer tilgjengelig?

Hva invert scrolling angår så syntes jeg enkelte her tar det alt for ille opp, Apple har tilrettelagt for at de som ønsker det kan stort sett endre det meste tilbake til sånn det var med Snow Leopard under innstillingene, og når Apple faktisk tilrettelegger for dette så syntes jeg det blir for dumt å klage for mye. Invert scrolling er faktisk en HELT NATURLIG ting når du tenker litt på det, de burde nok ikke ha implementert invert scrolling for de som bruker scrolling på mus for det blir litt speilvendt men på en touchpad så er invert scrolling det mest naturlig om vi tenker en smule logisk på det.

Det er helt tydelig at Apple har tenkt at touchpadden skal fungere på samme måte som om du toucher selve skjermen, og all logikk her i verden tilsier at om du skal scrolle nedover i en tekst så må du dra arket oppover. Tok meg toppen en time å bli halvveis vandt til dette og nå syntes jeg den "tradisjonelle" måten å scrolle på føles helt ulogisk, det som dog irriterer er jo alle Windows maskiner osv som da ikke støtter invert scrolling som gjør at jeg må hoppe fra den ene metoden for scrolling til den andre, heldigvis så har jeg stort sett en mus med scrollehjul på alle Windows maskinene så det går temmelig greit.

Men gi nå invert scrolling litt mer enn et par timer før du kaster det over på bord, det er utrolig uvandt og merkelig i starten men det tar ikke lange tiden å bli vant til det og når du først er det så føles det faktisk mer naturlig enn tradisjonell scrolling. Det er nå hvertfall min mening!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rett og slett genial måten Apple har implementert recovery over Internett på! Håper egentlig samtlige maskiner, om det så er Windows, Linux eller noe helt annet implementerer en slik løsning. Det at du har boot flash på maskinen flashet med recovery tool som lar deg hente ned siste versjon av operativsystemet over Internett og legge det rett inn på en helt ny harddisk gjør ting så fantastisk mye enklere i situasjoner med døde harddisker osv..

Største problemet som har vært med recovery på maskiner anno 2010 / 2011 har vært at nesten samtlige har gått over til skjult recovery partisjon på harddisken som jeg mener er en uting. Dør harddisken så sitter du med skjegget i postkassa og du må gjerne ty til torrent sider for å laste ned og få lagt inn operativsystemet igjen da det sjeldent følger med en recovery DVD lenger for gjenoppretting når harddisken / partisjonen har gått dunken.

Det som gjør det enda mer genialt er jo at den alltid vil hente ned siste versjon av operativsystemet som gjør at du slipper en haug med patching hver gang du må gjenopprette operativsystemet. Virkelig kudos til Apple for å implementere en slik funksjonalitet, recovery integrert som tilleggs firmware på maskiner er noe jeg håper blir utbredt.

EDIT:

Kan legge til at jeg nå har fått kjørt en clean install uten problemer i det hele tatt på en MacBook Pro 17" 2010 modell. Det var bare å klikke kjøp, vente på at applikasjonen ble lastet ned, høyreklikke for å vise innhold og navigere meg frem til DMG-filen som jeg brente ut på DVD (du kan eventuelt restore den til en USB-disk / minnepenn da det går kjappere) også holdt jeg inne option knappen under oppstart av maskinen (tok nesten 1min før DVD-en dukket opp vell og merke) starten fra den og den brukte 2-3min på å laste ferdig. Så ble det formatering av harddisken også kjørte installasjonen av Mac OS X Lion på knappe 8-12min.

Stusser dog litt over at Mac OS X Lion faktisk ikke havner under "mine kjøp" på AppStore tiltross for at jeg kjøpte i går? Knytter den seg faktisk ikke opp mot iTunes kontoen din overhode?

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Noen av dere som har prøvd å få i gang Lion på Vitrual Box enda? Har forsøkt litt her på jobben, men uten hell.

Apple Store ser tvers igjennom "juksingen" som ble brukt til å lure installasjonen til å tro det var en maskin med korrekt hardware det ble lagt inn på. :(

Lenke til kommentar

Det er helt tydelig at Apple har tenkt at touchpadden skal fungere på samme måte som om du toucher selve skjermen, og all logikk her i verden tilsier at om du skal scrolle nedover i en tekst så må du dra arket oppover. Tok meg toppen en time å bli halvveis vandt til dette og nå syntes jeg den "tradisjonelle" måten å scrolle på føles helt ulogisk, det som dog irriterer er jo alle Windows maskiner osv som da ikke støtter invert scrolling som gjør at jeg må hoppe fra den ene metoden for scrolling til den andre, heldigvis så har jeg stort sett en mus med scrollehjul på alle Windows maskinene så det går temmelig greit.

Men er det naturlig utgangspunktet hvordan vi behandler ark? Er ikke det bare gammel vane, mer enn noe som er veldig naturlig?

AtW

Lenke til kommentar

Lion= Vista? For meg virker det som Lion er et overgangs os og at neste versjon av OSX vil bli bra. Tror ikke jeg kommer til å oppgradere til Lion, spesielt ikke etter å ha sett denne filmen. Hva mener dere, er dere fornøyd med Lion så langt? Kommer dere til å nedgradere til SL?

Hvordan behandler Lion flere skjermer? Er man her også nødt til å lukke skjermen før man kan bruke bare en ekstern skjerm?

Lenke til kommentar

Sjæl ass. "Naturlig" scrolling er jo mindfuck. Nedover blir oppover, kanskje naturlig om man sitter på en fuckings iPad.

Hvis du ikke har funnet ut det, så kan du gjøre om på dette ved å gå til Mus og huke bort "Flytt innholdet i samme retning som fingerbevegelsene..".

Lion= Vista? For meg virker det som Lion er et overgangs os og at neste versjon av OSX vil bli bra.

Uenig. For meg virker Lion som er meget sterkt OS, og overhodet ikke noe mellomfase som mange sier Vista ble... Men det er min personlige oppfatning.

Lenke til kommentar

Fusion er the shit :)

Selv prøvde jeg å installere Lion på en VM (inni Fusion inni Lion whoa), men den kom til en rar bootmeny og jeg ga opp. Regner med det kommer en patch snart.

Fikk forresten Serielladapteret til å fungere imorrest. Fant tak i en SL driver til chippen på adapteret og VIPS var vi i business igjen.

Lenke til kommentar

Me, I likes it! Scrollingen er det dummeste jeg har hørt siden "hold it differently", men OSet er stabilt. De fleste tingene som er forandret er under panseret, for eksempel sandboxing, utvikling av Cocoa og andre ting som gjør programvaren som kjører på OSet bedre enn programvare for 10.6.

Lenke til kommentar

Noen som vet om noe alternativ til DockDoctor ?

Får skiftet mellom 2D og 3D dock, men ikke endret til f.eks Black Glass på 3D dockn etter jeg installerte Lion. (og det er et ganske stort savn når black glass er LEKKERT)

:)

Endret av laserlars
Lenke til kommentar

Ting jeg ikke liker:

Skjønner heller ikke poenget med å ha Dashboard i et eget space, poenget er jo at de kommer opp når du trenger de, ikke at du skal lete de fram når man trenger dem...

Enig, var det første jeg endre på, dvs fjernet.

Hmm, forresten noen som vet om det er mulig å deaktivere/fjerne hele docken?

Edit: Fant ut med litt googling, riktignok ikke en veldig elegant løsning (dvs fjerne hele dock applicasjonen som admin).

Endret av blured
Lenke til kommentar

Var det noen som fant løsningen til å kunne bla seg fram og tilbake i sider i Google Chrome? Det er en av de virkelig store tingene med multitouch, og jeg savner det fryktelig! Tre eller to fingre spiller ingen rolle, det kan jeg vende meg til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg har hvertfall ikke fått det til å fungere og jeg har prøvd å deaktivere, aktivere og endre på det meste som bruker tre eller fire fingre i innstillingene, men funker fortsatt ikke. Satser på at de implementerer det som Apple gjorde det nå i Safari. Bare å vente :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...