Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.

Roberto

Anbefalte innlegg

Da blir det Macbook Air på meg!

Jeg har tenkt å bestille en standard 13" 256GB. Det er litt skuffende at det ikke er mulig å oppgradere RAM til 8GB, men det får heller være. Totalt kommer det vel på rundt 11 600 kr med studentrabatt! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, bruker studenttorget.no. Så vidt jeg kan se gir det litt ekstra rabatt.

Riktig at du må "betale" for det, men det blir trukket fra 440 kroner fra den totale summen (se bilde). Det er riktignok uten mva. Med mva blir det 550.

post-139035-0-97644200-1311173705_thumb.jpg

Hvilken modell kjøper du?

Lenke til kommentar

11'' eller 13''. Tror det blir den dyreste 11'' tommeren da den kan oppgraderes med i7 i motsettning til den billigste 13''.

Skal bruke den til skolearbeid, filmer/Serier og kanskje litt minecraft. Vil i5 være bra nok for mitt bruk?

Så også et par youtube videoer der de spiller cod4 på air, vil dette være mulig når de går for integrert intelgrafikk?

Lenke til kommentar

11'' eller 13''. Tror det blir den dyreste 11'' tommeren da den kan oppgraderes med i7 i motsettning til den billigste 13''.

Skal bruke den til skolearbeid, filmer/Serier og kanskje litt minecraft. Vil i5 være bra nok for mitt bruk?

Så også et par youtube videoer der de spiller cod4 på air, vil dette være mulig når de går for integrert intelgrafikk?

Temmelig sikker på at i5-modellen skal være mer enn tilstrekkelig, ja du vil få både bedre prosessorytelse og grafikkytelse med i7-modellen men det går jo litt utover varmeutvikling og batterilevetiden osv..

Her har du en liten oversikt over forskjellene mellom prosessorene.

Som du ser så er det ikke allverdens forskjell men prisforskjellen for fullspekket MacBook Air 13" med Core i5 vs Core i7 ble såpass liten at det ble i7 på meg, men da er jeg en spec hore også da harhar.gif

Selv gikk jeg for 13" tommer modellen da jeg er avhengig av SD-kortleser og vil ikke drasse med meg en USB-kortleser overalt. Og fordi jeg frykter 11" blir litt for knotete selv til studie og bruk "på farten", når jeg ser på vektforskjellen på 11" og 13" modellen så tror jeg de ekstra 2" + høyere oppløsning er vell verdt det. Er tross alt vant til 1920x1200 på 17" med min MacBook Pro 17" og 2560x1440 på min Dell UltraSharp U2711, da blir fort 11" med 1366x768 litt for veik og smått.

Lenke til kommentar

Ehm. Jeg åpnet Chrome og Spotify. Satte Chrone til fullskjerm, men nå kommer jeg ikke tilbake til Spotify fordi Chrome ligger i veien oppå :(

Der får du igjen for å bruke idiotfunksjonene til Steve. :p

Jeg valgte forøvrig i5 til min Air, den reelle ytelsen er nok marginal. Skulle gjerne sett 8GB RAM og, men siden jeg måtte gått opp til 15" for å få brukbar oppløsning på skjermen, koster det mer enn jeg tenker er nødvendig. Hoppet opp til 4GB RAM er det lenge siden jeg gjorde, og har egentlig ikke følt at det har vært noen mangel på RAM siden da.

Lenke til kommentar

Shift+cmd+f for å avslutte fullskjerm.

Takk! Men hvorfor i faen er det ikke noen knapp for å avslutte det?

Foreløpig angrer jeg bare på å ha oppgradert. Tre fingre til siden vipper mellom "spaces", som jeg ikke vil ha, og ikke mellom faner i nettleseren osv, som jeg vil ha. Mission Control virker ikke helt ser det ut som heller. De åpne programmene mine legger seg oppå hverandre og blokkerer for alt annet bak dem. Launchpad har jeg heller ikke noe bruk for da jeg bruker CMD + Spacebar for å søke etter ting.

Med andre ord har dette hittil bare gjort det mer vrient å bruke maskinen.

Eller greier jeg meg med 128 GB? Det er tross alt rundt 2k i forskjell.

Hvor mye koster en 256GB SSD løst da? Om det koster mer løst, da er det i teorien verdt det og lagringsplass får du aldri nok av!

Hvor mye koster en 256GB SSD løst da? Om det koster mer løst, da er det i teorien verdt det og lagringsplass får du aldri nok av!

Lenke til kommentar

Har ikke Lion enda, men regner med at du i System Preferences - Expose & Spaces eller noe lignende kan endre på tastesnarveier i spaces også i Lion.

Testet nå med Chrome i fullskjermsmodus, og jeg får fint byttet til andre programmer, og Expose fungerer fortsatt strålende. Da drøyer jeg nok oppgraderingen til Lion en liten stund til.

Lenke til kommentar

Takk! Men hvorfor i faen er det ikke noen knapp for å avslutte det?

Litt av konseptet med fullskjerm er at forkludrende elementer som knapper ikke finnes. Som et alternativ til tastatursnarveien kan du simpelthen flytte musen øverst på skjermen.

Tar ikke særlig hardt på at enkelte ting er en smule uvant første timene.

Lenke til kommentar

Google Chrome er ikke oppdatert skikkelig for Mac OS X Lion enda, siste dev-build har fjernet hele fullskjermknappen da Google ikke implementerte API-en til Apple på riktigmåte så det tar nok en uke eller to før vi ser en oppdatert versjon med fungerende fullskjerm modus støtte i Lion.

Swiping mellom faner er jeg helt enig, det må da være mulig å forandre på dette? Hva er overhode poenget med tre-finger swiping for å komme til spaces? Ser ikke helt poenget da du bare kan swipe tre-fingere nedover og ta det den veien?

Lenke til kommentar

Litt av konseptet med fullskjerm er at forkludrende elementer som knapper ikke finnes. Som et alternativ til tastatursnarveien kan du simpelthen flytte musen øverst på skjermen.

Tar ikke særlig hardt på at enkelte ting er en smule uvant første timene.

Men det er forskjell på "forkludrende" elementer, og elementer som burde være elementære. Som f.eks muligheten til å skru av fullskjerm uten å måtte finne en knappekombinasjon.

Lenke til kommentar

Som sagt så skyldes det at Google ikke har klart å implementere funksjonen skikkelig i Google Chrome enda, derfor er hele funksjonen fjernet i siste dev-build og det tar nok fort en uke eller to før den er skikkelig implementert.

Dette må integreres i alle programmer via Apple sin API, det vil si at programmer som ikke har fått en oppdatering for å støtte dette fult ut i Mac OS X Lion ikke nødvendigvis vil fungere som forventet. Blir litt som supertaskbaren til Windows7 hvor knapt et eneste program hadde integrert noen "dumb liste" eller hva det blir kalt ved lansering, mens idag så har jo de fleste programmer støtte for diverse navigering via supertaskbaren til Windows7.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Med fare for å ta feil, mener jeg at Apple bruker flash som er loddet på. Med andre ord, går det ikke an å bytte selv. Allikevel, til sammenligning, koster billigste 256 GB SSD 3395 kr på komplett.no.

Da går jeg for det jeg opprinnelig bestemte meg for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...