Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.

Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan gjorde/gjør dere det med backup? Cloner harddisken?

Jeg tenker jeg tar en god gammeldags manuell backup av alt jeg trenger, og overfører det når jeg har installert igjen. Enkleste er jo ekstern harddisk.

Bare feilmeldinger hos meg på App Store til Mac enda ;)

Serverne har det nok "gøy" nå ja.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Og der laster jeg ned OS X Lion. Herlig. Da kan det kose seg i bakgrunnen mens jeg ser ferdig Tour de France, hoho. Må si jeg foretrekker dette foran distribusjonen av Windows. Og prisen selvsagt.

Lenke til kommentar

MacBook har forsvunnet fra apple.com og Apple Store, er det slutt for MacBook?

Vil tro det, ja. Har grublet litt på det siste par dager, og kan tenke meg at logikken er omtrent som så: den hvite MacBooken har hatt som hovedoppgave å få nølende Windows-brukere over på Mac, gjennom å redusere inngangsbilletten såpass at det ikke var altfor mange som vurderte Apple-produkter generelt som svindyre. Selvsagt er det noen som fremdeles synes ~8k for en maskin er for mye, men de er så kjipe at det ikke er verdt å bry seg med.

Med MacBook Air til samme innstegspris er MacBookens oppgave gjort overflødig – dens gjenværende rolle var som en maskin for de som både passet inn i nølende switcher-beskrivelsen over og var uvillig til å leve med begrensningene i 11" MacBook Air. Denne gruppen er ekstremt marginal.

Bonus ved å kutte MacBook: en del kjøper 11" Air og innser at det er en fabelaktig maskin, men vil gjerne ha noe større fra tid til annen. Vips, Apple har solgt en iMac eller MBP.

Tror du det hjelper? Air er jo en dyrere maskin per ytelse ann macbook har vært, vil det hjelpe med å få over folk som synes mac er dyrt? Jeg ser på air som et nisjeprdukt, for folk som er villig til å betale for liten størrelse.

Hva synes folk om den nye Airen forresten? må innrømme jeg er litt skuffet, ikke særlig mye spennde nytt, og at man fortsatt er begrenset til 4GB er nesten en dealbraker.

AtW

Lenke til kommentar

Nye MacBook Air leverer vell akkurat hva som var forventet, du får SandyBridge, du får ThunderBolt og du får taster med baklys.

Selv hadde jeg håpet på integrert WWAN, men viste jo at det var svært lite sannsynlig. Dog er jeg litt skuffet over at de fremdeles holder seg til FaceTime kamera og ikke har gått over til FaceTime HD som på alle andre maskiner. Sies at Apple også bruker forrige generasjon Broadcom WiFi igjen, ergo ingen 450mbps (3x3 stream) støtte?

Ellers så er det noe tull når jeg skal bestille MacBook Air og Mac Mini nå da jeg kun kan velge Apple Wireless Keyboard med Engelsk (Internasjonal) layout, og denne dukker opp 8-10 ganger mens de ikke er mulig å velge med nordisk / norsk layout...

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

...

Tror du det hjelper? Air er jo en dyrere maskin per ytelse ann macbook har vært, vil det hjelpe med å få over folk som synes mac er dyrt? Jeg ser på air som et nisjeprdukt, for folk som er villig til å betale for liten størrelse.

AtW

Tror gruppen som (i) er interessert i å konvertere til Mac, (ii) er villig til å betale de ~8k som skal til, men (iii) ikke er villig til å leve med begrensningene i MacBook Air og (iv) heller ikke er villige til å betale 10k for enkleste MBP er svært liten.

Dette er selvsagt pur spekulasjon fra min side, men en eller annen rimelig fornuftig grunn til å droppe den hvite MacBooken skulle jeg tro de har kommet opp med, skjønt disse grunnene kan være noe helt annet enn det jeg gjetter på.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Nye MacBook Air leverer vell akkurat hva som var forventet, du får SandyBridge, du får ThunderBolt og du får taster med baklys.

Selv hadde jeg håpet på integrert WWAN, men viste jo at det var svært lite sannsynlig. Dog er jeg litt skuffet over at de fremdeles holder seg til FaceTime kamera og ikke har gått over til FaceTime HD som på alle andre maskiner. Sies at Apple også bruker forrige generasjon Broadcom WiFi igjen, ergo ingen 450mbps (3x3 stream) støtte?

Ellers så er det noe tull når jeg skal bestille MacBook Air og Mac Mini nå da jeg kun kan velge Apple Wireless Keyboard med Engelsk (Internasjonal) layout, og denne dukker opp 8-10 ganger mens de ikke er mulig å velge med nordisk / norsk layout...

Personlig hadde jeg forventet at man kunne konfe en saklig mengde RAM, 4 Gb som maks mengde er rimlig tynt for å si det mildt. Andre ting jeg gjerne skulle sett(men i mindre grad forventet) var støtte for mobilt bredbånd, og SD-kort.

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349

Kan man få velge om man vil ha clean install, eller blir Lion installert å man har all den forrige dataen, filmer, bilder o.l ?

Lenke til kommentar

Personlig hadde jeg forventet at man kunne konfe en saklig mengde RAM, 4 Gb som maks mengde er rimlig tynt for å si det mildt. Andre ting jeg gjerne skulle sett(men i mindre grad forventet) var støtte for mobilt bredbånd, og SD-kort.

AtW

Mobilt bredbånd håpet jeg også, og det er jo litt synd at MacBook Air mangler nettopp dette da det hadde gjort den til en iPad killer for min egen del. Nå kan jeg enkelt pare min iPhone og få mobilt bredbånd på den måten men det er liksom ekstra tungvindt og hadde vært mye bedre men integrert støtte for WWAN.

Ellers så kan jeg si meg enig i at det burde være mulig med 8GB RAM på en toppspesifisert og konfigurert MacBook Air, hvertfall 13-tommer modellen men jeg tror at 4GB holder tatt i betraktning at det er en ultraportabel maskin vi snakker om.

SD-kortleser er da integrert i alle 13-tommer modellene?

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

AtW

Mobilt bredbånd håpet jeg også, og det er jo litt synd at MacBook Air mangler nettopp dette da det hadde gjort den til en iPad killer for min egen del. Nå kan jeg enkelt pare min iPhone og få mobilt bredbånd på den måten men det er liksom ekstra tungvindt og hadde vært mye bedre men integrert støtte for WWAN.

Ellers så kan jeg si meg enig i at det burde være mulig med 8GB RAM på en toppspesifisert og konfigurert MacBook Air, hvertfall 13-tommer modellen men jeg tror at 4GB holder tatt i betraktning at det er en ultraportabel maskin vi snakker om.

SD-kortleser er da integrert i alle 13-tommer modellene?

4GB holder kanskje, men jeg vil erfaringmessig ikke ha en "holder kanskje"-mengde med RAM, maskiner holder i årevis sålenge de har nok RAM, det er lenge siden jeg har kjøpt maskiner med mindre enn 8GB. Angående SD-kort så tenkte jeg på 11-tommeren. Jeg synes det er en sentral greie å ha, og konvertere ødelegger litt av poenget med ultraportable.

AtW

Lenke til kommentar

Noen som har en formening om man vil merke forskjell på i5 1.6GHz og i7 1.8GHz på MBA 11? Og hvordan vil man merke den ektra ytelsen.

Ikke godt å si, kommer jo an på bruken og behov. Tror nok du merker mer til dobling av cache fremfor de ekstra 200MHz i klokkefrekvens.

Et viktig spørsmål som sikkert mange glemmer er at Intel HD 3000 skjermkortet varierer i ytelse fra prosessor til prosessor, dette skjermkortet er endel av prosessoren så basefrekvens, tubrofrekvens osv kan være høyere på i7 modellen fremfor i5 modellen så det kan være vell så viktig som en ekstra prosessorytelsen for de som ønsker best mulig grafikkytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...