Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.

Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bytta batteri på min 2008 Unibody MBP i sommer, var på tide.

Det gamle batteriet var med på mye moro og masse halvferdige ladinger på skolen.

Tror MBP'n får vile litt nå, bruker den nye iMac'en hjemme og den nye skolen kommer til å tvinge på oss Windows maskiner.

Blir primært en reisemaskin, dessuten er det ikke mye å hente på gamingsiden lengre :)

Kan du ikke bruke din MBP med Windows på?

Det var det første jeg argumenterte med.

Men neida.

Lenke til kommentar

Min skole krevde aldri at vi hadde Windows. Innleveringene skulle helst være i .doc, men kunne nok levert inn i .pdf uten at det var noe problem. Nettverket var bare kryptert normalt med WPA2-kryptering og et passord som ble spredt rundt av elevene (tok altfor lang tid å få IT til å skrive det inn), så for oss var det ingenting som hindret oss i å bruke private maskiner med Mac OS X.

Lenke til kommentar

Livet er langt mer komplisert nå... Jeg har jobbet både som vikarlærer og førstelinjesupport i osloskolen, og der er det temmelig avanserte standardimages som utelukkende kan brukes på spesielle laptoper.

Hovedproblemet er at de bruker Citrix remote software for å koble seg til et sikkert vlan, og det er ikke så helt enkelt med privatmaskiner. Med macer er det teknisk umulig!

Lenke til kommentar

Hovedproblemet er at de bruker Citrix remote software for å koble seg til et sikkert vlan, og det er ikke så helt enkelt med privatmaskiner. Med macer er det teknisk umulig!

Sier mer om hvor dårlig Citrix er enn noe annet, spør du meg... Jeg hater skoler som setter slike kunstige grenser på funksjonalitet. Særlig når det kan begrense hvor mye man kan lære.

Lenke til kommentar

Sier mer om hvor dårlig Citrix er enn noe annet, spør du meg... Jeg hater skoler som setter slike kunstige grenser på funksjonalitet. Særlig når det kan begrense hvor mye man kan lære.

Ikke enig. De har klare grunner for hvorfor de har valgt denne typen; de stoler ikke på elevene :)

Lenke til kommentar

Ikke enig. De har klare grunner for hvorfor de har valgt denne typen; de stoler ikke på elevene :)

Heh. Det hadde kanskje ikke jeg heller. Særlig ikke med tanke på at jeg ikke stoler på at den jevne forbruker kan sitte riktig vei i en bil. :)

Lenke til kommentar

Noe som i seg selv er helteit. Hvis lærere og ledelse ikke kan stole på elevene, hvordan kan da elevene stole på lærerne?

Vet at da jeg gikk VGS var det noen lærere man rett og slett ikke tok like seriøst som andre. Gjensidig respekt er viktig for optimal læring.

Lenke til kommentar

Kan hende - vi hadde ikke skolepcer før jeg begynte på VGS - og der hadde vi i praksis tilgang til det aller meste de første par årene. Da jeg begynte i tredjeklasse fant noen smartinger i fylkeskommunen ut at det var lurt å begrense nettet - med den konsekvens at ingenting forandra seg vesentlig i timene. De som fulgte med fortsatte med det, de som ga faen fortsatte med det. De lærerne som greide å engajsere fortsatte med det - det samme med de som ikke greide å engasjere. Den største forskjellen var at både elever og lærere ble ganske forbanna på driftsavdelinga, siden nettet nå var nede mer enn det var oppe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...