Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.

Roberto

Anbefalte innlegg

Har nå hatt to macbooker selv, og har hatt totalt 6 i husstanden, og har enda ikke hatt bruk for Apple care, men man skal være forsiktig med å vifte alt for mye med reklamasjonsretten. Den dekker KUN ting som ikke skyledes bruker feil, og det er MYE som kan klassifiseres som bruker feil. Kjenner flere som har jobbet på Apple verksted, og det er mange historier om folk som tror de kan få det dekket av reklamasjonsretten, men ikke får det. Har du f.eks. tatt livet av harddisken din (som jeg har gjort 4 ganger på min gamle macbook), får du ikke dekket det, når du ville fått det med Apple care, da det regnes som en slite del på laptoper. Litt samme som registerreimen på en bil, egentlig.

Klart, slitedeler som harddisker og batteri er det litt mer diffust med. Vi forsøker så godt vi kan å få ting gjennom på reklamasjon der jeg jobber, men noen ganger er det rett og slett ikke belegg for det og kunden prøver bare å vri seg ut av å betale.

...mao burde jeg kanskje vurdere apple care sterkere hvis ryktene om faststøpte harddisker på den nye mba stemmer?

Takk for forklaringen over forresten, hvor var det du jobbet igjen hvis jeg kan spørre om det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...mao burde jeg kanskje vurdere apple care sterkere hvis ryktene om faststøpte harddisker på den nye mba stemmer?

Takk for forklaringen over forresten, hvor var det du jobbet igjen hvis jeg kan spørre om det?

Jeg ville sagt nei. Jeg kommer ikke til å bry meg med AppleCare hvis jeg kjøper en evnetuell ny MacBook Air. Jeg ser ingen grunn til at man ikke skulle fått deler byttet på reklamasjon i fem år på dem, såfremt man tar vare på den.

Jeg jobber i Humac for øyeblikket, men er ferdig der om fire uker, da jeg begynner å studere denne høsten. :)

Lenke til kommentar

Ok, da kan du kanskje svare nøytralt på om det er stor forskjell mellom å kjøpe mac hos humac (eller lignende) kontra å handle direkte fra Apple Store? Tenker da spesielt på service dersom noe skulle skje. Er ikke overbegeistret for servicen man får hos Apple support, kjøpte en imac for min far for et halvt år siden og slengte på en apple care avtale siden jeg tenkte at det kan være greit for de å ha et sted de enkelt kan få hjelp. Samtidig som vi kjøpte imacen bestilte vi en printer som ble anbefalt på slutten hvor man legger inn bestillingen. Tingen er at den printeren har ikke fungert som den skal fra dag1 og det er svært lite hjelp å få fra både Apple og HP. I slike tilfeller synes jeg det er greit å ha et sted å gå til slik at man får en person å forholde seg til, da løser som regel alle problemer seg uansett.

Lenke til kommentar

SSD vil vel ikke bryte sammen like ofte som en snurredisk? Og dagens snurredisker er jo rimelig langlevende med mindre det er feil på de. Ser ingen problemer med at disken på Air er "faststøpt". Dagens løsning er jo uansett slik at du skal ha rimelig god innsikt for å kunne bytte den selv.

Lenke til kommentar

Ok, da kan du kanskje svare nøytralt på om det er stor forskjell mellom å kjøpe mac hos humac (eller lignende) kontra å handle direkte fra Apple Store? Tenker da spesielt på service dersom noe skulle skje. Er ikke overbegeistret for servicen man får hos Apple support, kjøpte en imac for min far for et halvt år siden og slengte på en apple care avtale siden jeg tenkte at det kan være greit for de å ha et sted de enkelt kan få hjelp. Samtidig som vi kjøpte imacen bestilte vi en printer som ble anbefalt på slutten hvor man legger inn bestillingen. Tingen er at den printeren har ikke fungert som den skal fra dag1 og det er svært lite hjelp å få fra både Apple og HP. I slike tilfeller synes jeg det er greit å ha et sted å gå til slik at man får en person å forholde seg til, da løser som regel alle problemer seg uansett.

Litt vanskelig å svare på egentlig. Noen særlig god printersupport vil du nok ikke få hos noen forhandlere, hver eneste av dem har sine sære kinks, og kun fagmenn pleier å ha en nevneverdig stor innsikt i dem. Å kjøpe en Mac blir en litt annen greie. Merk at det uansett er Apple som står for support etc, uansett hvor du kjøper Macen vil du bli referert til Apple for support. Service er en annen sak. Nå er det ikke et problem å få reparert hos hverken Humac eller Eplehuset sålenge du har kvittering på maskinen, så det kommer bare an på om du helst vil kjøpe i butikk eller ikke. I situasjonen du nevner gir det ingen spesifikk fordel fra eller til.

Går SSD under HDD-begrensningen av Forbrukerkjøpsloven?

Her er det ingen presedens, så det er umulig å svare på.

Forøvrig skal det nevnes at Apple endret reglene for en tid tilbake endret reglene sine, og nå godkjenner reklamasjon på harddisker inntil fem år. Batterier har en spesifikk levetid (mengde ladesykluser), reklamasjon på dette avhenger av hvor slitt det er.

Thlom: Harddisker har sine svakheter, men det har også SSD. Du kan fremdeles få S-ATA-kontrollerfeil, kontrollerfeil på NAND, NAND kan bli korrupt og ulesbar...

Endret av Heilage
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ligger på ca 90% etter 234 sykluser og 10mnd. Har jeg heldigvis lenge igjen :p

Unibody med fastskrudd batteri.

Jeg ligger på 84% etter 3.5 år, (macbook 3,1). Det holdt seg godt over 90 prosent inntil 400 fulle sykluser. Nå har jeg nesten 600 sykluser.

Lenke til kommentar

Bytta batteri på min 2008 Unibody MBP i sommer, var på tide.

Det gamle batteriet var med på mye moro og masse halvferdige ladinger på skolen.

Tror MBP'n får vile litt nå, bruker den nye iMac'en hjemme og den nye skolen kommer til å tvinge på oss Windows maskiner.

Blir primært en reisemaskin, dessuten er det ikke mye å hente på gamingsiden lengre :)

Lenke til kommentar

Bytta batteri på min 2008 Unibody MBP i sommer, var på tide.

Det gamle batteriet var med på mye moro og masse halvferdige ladinger på skolen.

Tror MBP'n får vile litt nå, bruker den nye iMac'en hjemme og den nye skolen kommer til å tvinge på oss Windows maskiner.

Blir primært en reisemaskin, dessuten er det ikke mye å hente på gamingsiden lengre :)

Kan du ikke bruke din MBP med Windows på?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, er Blizzard elendige OS X programmerere, eller er det iMacen min det er noe rart med? Spillte endel World Of Warcraft før, men på min iMac (2.66 ghz Core 2 Duo, 8 Gb minne og Geforce 9400) og det lagget noe forferdelig. Jeg installerte så Windows 7 i Bootcamp og installerte WoW der, og VIPS så kjørte det perfekt med alt av grafikk på høyeste i full oppløsning. Rart?

Lenke til kommentar

Ok, er Blizzard elendige OS X programmerere, eller er det iMacen min det er noe rart med? Spillte endel World Of Warcraft før, men på min iMac (2.66 ghz Core 2 Duo, 8 Gb minne og Geforce 9400) og det lagget noe forferdelig. Jeg installerte så Windows 7 i Bootcamp og installerte WoW der, og VIPS så kjørte det perfekt med alt av grafikk på høyeste i full oppløsning. Rart?

Alt yter bedre i Windows enn OS X. Hvorfor må du nesten spørre noen andre om...

Forøvrig, samme tilfellet er Portal 2, som kjørte "okei" på OS X og helt fint i Win7.

Om man har Apple Care på en Macbook Pro fra UK, gjelder den også i Norge?

Se posten min på forrige side, men ja. AppleCare gjelder over hele verden.

Lenke til kommentar

AppleCare (Varighet: Tre år fra kjøpsdato av produkt, altså to års utvidelse av garantien)

- Inkluderer tre års gratis telefonsupport

- Reparasjon av maskinvarefeil (Dekker heller ikke brukerfeil etc, men man kan muligens få litt mer tilbake hos Apple om man er en kranglete kunde)

- Worldwide, samme som ALW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...