RamGuy Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Lite tro? Salget har tatt igjen (eller veldig snart) DVD, de fleste ny laptops (utenom Mac) kommer med Blu-ray drev. Det virker som Apple ikke er veldig interessert i å satse på mediet, men jeg synes at folk har greit med tro på Blu-Ray. Nå tror jeg ikke det vil vare like lenge som DVD, men at nettbasert leie/streaming tar over etterhvert. Salget har tatt igjen DVD ja, men så er jo DVD salget dalt voldsomt de siste årene og det er på ingen måte sånn at Blu-Ray er i nærheten av populariteten som DVD hadde i sine bedre dager. Og det stemmer overhode ikke at de fleste bærbare for utenom Apple / Mac maskiner kommer med Blu-Ray avspiller. Brorparten av "ikke" Apple både bærbare og stasjonære selges fremdeles med DVD. Blu-Ray har dukket opp på endel multimedia orienterte og litt dyrere Windows maskiner men er ikke i nærheten av å være på de fleste av maskinene som selges per idag. Apple har aldri pushet oppunder Blu-Ray og det skyldes vell hovedsaklig at de ønsker at folk leier / kjøper via iTunes osv.. Så de vil rett og slett ikke gi egne brukere muligheten til å velge noe som kanskje kunne vært mer attraktivt enn Apple sine egne løsninger. Trist, men mest sannsynlig sant. Jeg er en stor forkjemper av Blu-Ray selv, så fremt til det jeg kan kjøpe / leie på nettet overhode ikke er i nærheten av den bildekvaliteten og ikke minst lydkvaliteten en Blu-Ray film gir meg så vil alltid Blu-Ray bli prioritert fra min side på filmer som står meg nært og som jeg liker veldig godt. Men inntil det dukker opp noen god løsning for kjøp og leie av tilsvarende Blu-Ray kvalitet så holder jeg meg til Blu-Ray på min PlayStation3 når jeg ønsker en optimal lyd og bildeopplevelse. Men samtidig så har jeg aldri hatt interesse av Blu-Ray på maskinene mine ettersom på min MacBook Pro 17", selv om den riktignok har en finfin 17" skjerm med 1920x1200 oppløsning så har den fremdeles to høyttalere som ikke når et greit anlegg til tæra engang så skal jeg spille av og ha behov for Blu-Ray så må det også spilles av via en Blu-Ray spiller koblet til min 50" Pioneer TV og anlegget og ikke på maskinene mine. Smått utrolig er det jo at VLC og andre programmer ikke støtter avspilling av Blu-Ray filmer i Mac OS X. At Apple selv ikke inkluderer støtten i QuickTime osv er forståelig men at andre ikke legger til muligheten så de som kunne tenke seg å sette inn en Blu-Ray spiller i sin Mac-maskin eller bruke en ekstern en kan spille av på en fornuftig måte virker for meg litt snodig. 1 Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Fant forresten linken til Optibay, og LifeHacker sin guide. Godt mulig jeg foretar et lite bytte i nær fremtid. Jeg har dratt den helt ut og kjører 2x Intel X-25M 80GB Gen2 disker i RAID0 på min MacBook Pro 17". Problemer oppstår når jeg skal teste ut OS X Lion som fremdeles ikke støtter installasjon på RAID-oppsett men utover dette fungerer det strålende. Du klarer deg fint uten optisk drev i 2011 og i verstefall så kan du ha en ekstern DVD-spiller liggende klar til nød, eller gjør som meg å bruk kjæresten sin MacBook Pro til å lage image av de tingene du eventuelt må installere via plater og legg ut på nettverkslagringa / overfør til din maskin og installer. Gjorde dette senest i forrige uke for å få programvaren som fulgte med vårt nye Canon EOS 60D speilreflekskamera som Canon ikke tilbyr via nettsidene som du da bare kan installere fra platene som følger med. Til nød så kan du alltids laste ned fra "ymse nettsider" for har du en lovlig kopi av programvaren og gyldig lisensnøkkel så kan du umulig bli skutt bare fordi du lastet ned fra diverse nettsider fordi du ikke har DVD-rom på maskinen... Personlig så tok jeg bare å monterte ut DVD-rommen fra min MacBook Pro 17", brukte en mini-sata til SATA overgang eller hva det nå enn heter som jeg faktisk hadde liggende også bare teipet jeg SSD-en godt fast med litt EL-teip så den sitter. SSD har jo ingen bevegelige deler og siden jeg hadde den nødvendige adapteren liggende løst så var jo det en rett frem og helt gratis operasjon for min del og har ikke hatt et eneste problem. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Jeg byttet min MBP DVDspiller med en Optibay og en SSD, og tenkte jeg skulle se hvor mange ganger jeg savnet DVD-spilleren. Jeg vet ikke hvilken modell av MBP du har, men hvordan er batteritiden med en Optibay kontra med DVD-spiller? Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Jeg byttet min MBP DVDspiller med en Optibay og en SSD, og tenkte jeg skulle se hvor mange ganger jeg savnet DVD-spilleren. Jeg vet ikke hvilken modell av MBP du har, men hvordan er batteritiden med en Optibay kontra med DVD-spiller? Den er identisk på min MBP Late 2008 iallefall, har liten grunn til å tro at den er noe annerledes på andre maskiner. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Jeg vil tro forbruket går ørlite gran opp ettersom disk nummer to mest sannsynlig er mer i bruk enn DVD-drev som de fleste bruker kun noen få ganger i måneden/året. Om det har noe mer å si enn 1-2% vet jeg ikke. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 SSD bruker jo så forsvinnende lite strøm i utgangspunktet, for min del så har jeg bedre batterilevetid med 2x SSD kontra 1x HDD. DVD-rom bruker vell endel strøm når den først brukes, men idag så bruker vell folk DVD-spilleren toppen engang i måneden og da vil jo en SSD naturligvis bruke mer strøm men merkbart er det nok knapt. Lenke til kommentar
Solaar Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Smått utrolig er det jo at VLC og andre programmer ikke støtter avspilling av Blu-Ray filmer i Mac OS X. At Apple selv ikke inkluderer støtten i QuickTime osv er forståelig men at andre ikke legger til muligheten så de som kunne tenke seg å sette inn en Blu-Ray spiller i sin Mac-maskin eller bruke en ekstern en kan spille av på en fornuftig måte virker for meg litt snodig. Fra Videolan-forumene: [VLC 1.2 will play Blu-Rays.Nothing fancy so far, no menus, BD-J or BD-Live++ crap. It will work with encrypted blu-ray and some encrypted blu-rays.] Skal bli interessant å se om det gjelder for Lunettes også. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Har virkelig vurdert å hive ut DVD-rommet med en Optibay. Tror dog jeg vil kjøre SSD som main med en vanlig HDD i Optibayen, føler to SSDer blir litt overkill for en "kast all drittet her"-harddisk. Så var det bare å få fingeren ut av baken å få kjøpt den da... Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Fordelen med 2x SSD er jo å smelle dem opp i RAID0 og få tilnærmet dobbel ytelse. Dog på bekostning av tapt TRIM. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Fordelen med 2x SSD er jo å smelle dem opp i RAID0 og få tilnærmet dobbel ytelse. Dog på bekostning av tapt TRIM. ZFS Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Hvis jeg skal sette inn optibay blir det med SSD som OSdisk, og hdd for lagring av serier etc. Har det noe å si hvilken port som har SSD-en, jeg tenker ytelsesmessig? Og hva med installasjon av OSX? Kan jeg kopiere innholdet på installasjonsdisken inn på en minnepinne/ekstern harddisk og installere derfra? Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Fordelen med 2x SSD er jo å smelle dem opp i RAID0 og få tilnærmet dobbel ytelse. Dog på bekostning av tapt TRIM. ZFS Hjelper lite med ZFS om arrayet går ad undas. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Fordelen med 2x SSD er jo å smelle dem opp i RAID0 og få tilnærmet dobbel ytelse. Dog på bekostning av tapt TRIM. ZFS Hjelper lite med ZFS om arrayet går ad undas. Ehmm, den var siktet mot TRIM, ZFS har de samme funksjonene som TRIM innebygd, så hvis du bruker ZFS trenger du ikke TRIM. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 (endret) Er du sikker på et ZFS er en slags erstatter for TRIM? Det eneste wiki-siden til ZFS sier er at det ikke støtter TRIM i dag, men at det vil komme senere, og at man da får TRIM uten formatering. As of today, ZFS does not support TRIM which is used with SSD drives. When TRIM support is added to ZFS, ZFS will immediately start to use TRIM as soon as the zpool's ZFS version is manually upgraded by the user (without needing to reformat). Endret 30. juni 2011 av ChrisReeve Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 (endret) Er du sikker på et ZFS er en slags erstatter for TRIM? Vel, ja de har samme funksjoner. http://mail.opensolaris.org/pipermail/zfs-discuss/2011-February/047324.html Endret 30. juni 2011 av Rudde93 Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Er du sikker på et ZFS er en slags erstatter for TRIM? Vel, ja de har samme funksjoner. Vet du hva TRIM gjør? Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 (endret) ja. Vet du hva ZFS gjør? Endret 30. juni 2011 av Rudde93 Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Booter forresten OS X fra ZFS-volumer? Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Booter forresten OS X fra ZFS-volumer? Det derrimot, vet jeg ikke Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 ja. Vet du hva ZFS gjør? Jeg har en viss peiling, men jeg er ikke helt sikker nei. Likevel, jeg kan ikke se at det støtter det samme som TRIM, altså sletting av blokker med data som ikke lenger er i bruk for å forhindre ytelsestap på SSDen. Det er forresten ikke det samme som den automatiske defragmenteringen hvis du kanskje tenkte det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå