Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.

Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Jeg tipper enten i morgen eller på fredag, hvis ikke må jeg vel vente til 4. juli ettersom 2. og 3. juli er lørdag og søndag.

Ikke at jeg kan si noe fra Apples perspektiv på sendingstider og slikt, men jeg jobber i/med posten og har litt peiling på sendingstider fra dem blir sendt. Stort sett, loves ett produkt på en dato får du det som regel dagen før, du får bare ikke beskjed før dagen etter. Lurt å spore på nettet for å holde tritt med pakken. Forøvrig tar det jevnt over 2 dager fra pakken blir registrert hos nærmeste Postsentral til den er lokalt hos deg, dog kan det variere med avstand og slikt. Men sier de 1. juli er den som regel der da :)

Lenke til kommentar

Hihi, har personlig omvendt oppfattelse av Chrome - treg og jævelig, mens Safari og Firefox er betydelig smoothere. Nå har ikke jeg behov for fancye tillegg og sånt da, og heller ikke flash for den del.

Aiai, du har en forvirret sjel! new_yes.gif

Lenke til kommentar

Det er mer _hvordan_ den fungerer en hvilke funksjoner den har. Jeg kunne f.eks. brydd meg mindre om integrert støtte for mail, twitter, facebook og førti andre tjenester, men så lenge den bruker fire ganger mer minne enn andre browsere er det utelukket.

Lenke til kommentar

Hei!

Lurer på om set er like greit å kjøpe en ny macbook pro nå? Er vell bare en oppdatert air som kommer sammen med lion (?) lanseringen? Bør mann vente?

Lenke til kommentar

Når vi først er inne på temaet så kan jeg jo gi et par enkle grunner til hvorfor _JEG_ foretrekker Google Chrome fremfor Firefox, Opera og Safari. Det skyldes først og fremst hvordan nettleseren behandler faner, den behandler hver fane som en individuell prosess så hvis Microsoft Silverlight eller gudene vet hva gjør at en fane henger eller krasjer så kan jeg fint navigere og bruke resten av fanene uten problemer mens med Safari så vil samtlige faner henge eller krasje i en slik situasjon.

Så har vi incognito modus som er en rask, enkel og effektiv måte å hoppe ut og inn av anonym modus om jeg er på nettsider jeg ikke vil at skal legge igjen spor på maskinen eller av diverse andre grunner.

Også har vi god integrering oppimot Google, en av hovedgrunnene til at Safari blir uaktuelt for meg er null mulighet for Google Instant ei heller kan jeg gjøre om adresselinja til Google søk om jeg skriver noe annet enn URL der. Itillegg har vi synkronisering oppimot Google konto som gjør at alle mine Chrome nettlesere om det så er på Windows, OS X eller Linux har samme utvidelser, innstillinger og bokmerker på en, to, tre!

Firefox har alltid stått høyt hos meg, men siden v4.x.x kom så har Mozilla mistet helt fokus om du spør meg. Hvor FireFox før handlet om å ha en lett og lynrask nettleser med fokus på hastighet og all tilleggsfunksjonalitet ble lagt til via utvidelser så har nå Mozilla begynt å integrere alt mulig rart inn i nettleseren som har gjort den tyngre og mer ustabil som gjorde at jeg gikk over til Google Chrome i utgangspunktet.

Men nok off-topic nettleser diskusjon fra min sideharhar.gif

Lenke til kommentar

Har sett på mac i flere år, uten helt å hatt råd. Nå har jeg derimot fått igjen både skattepenger og lønn på konto, så nå tenkte jeg å endelig bite i eplet. Tanken er en MBP, og jeg er student, så jeg vil naturligvis da bruke studentrabatten min.

Når jeg skal inn på sida for å bruke rabatten, blir jeg møtt av feilmeldinger som "Oooops - File not found.", eller "Oooops - Error."

Synes dette er frustrerende da jeg var inne på sida i går kveld uten noe feilmelding.

Noen som har hjelp?

Lenke til kommentar

Er jo ikke lett å si hva det kan være som gjør at du får slike feilmeldinger, men har du forsøkt å slette midlertidige filer i din nettleser? Kan jo være at det er noe cache trøbbel.. :hmm:

Edit: Slengte inn en "how to"..

Internet Explorer

Gå til Verktøy/Tools under adressefeltet. Velg Slett leserlogg/Delete browsing history.

Hak av Midlertidige internett filer/Temporary internet files og Informasjonskapsler/Cache (kun disse to som man trenger å slette). Velg deretter Slett/Delete. Så lukker du Internet Explorer.

Firefox

Klikk på Verktøy/Tools. Velg Slett nylig historikk/Clear recent history. Slett tidsrommet/Time range to clear: Alt/Everything. Under Detaljer er det kun Infokapsler og Hurtiglager for nettsider som trenger å være haket av – Slett nå/Clear Now. Så lukker du Firefox.

Chrome

Gå øverst til høyre og klikk på , velg Alternativer/Options

Velg fanen Avansert/Under the hood og klikk Slett nettleserdata/Clear browsing data

Du vil nå få opp et nytt vindu, her skal du hake av Slett informasjonskapsler og andre nettsteddata/delete Cookies and other site data og Tøm bufferen/Empty the cache.

Deretter velger du Slett logg/Clear browsing data. Så lukker du Chrome.

Opera

Gå til Verktøy øverst i menylinjen og velger slett privat data. Så merker du kun følgende: Slett midlertidige infokapsler/Delete session cookies, Slett alle infokapsler/Delete all cookies, Tøm hele mellomlageret/Delete enitre cache, Tøm varig lagringsplass/Delete persistent storage og Lukk alle faner/Close all tabs. Deretter velger du på Slett eller Delete. Så lukker du Opera.

Safari

Gå øverst til høyre og trykk på eller på Mac må du klikke på Safari menyen ved siden av Eple ikonet øverst til venstre, velg så Nullstill Safari eller Reset Safari og da merker du følgende: Tøm bufferen/Delete buffer, Fjern alle informasjonskapsler/Remove all cookies, Lukk alle safari –vinduer/Close all safari windows, så velger du ”Nullstill” eller ”Reset”. Så lukker du Safari.

Endret av Aalton
Lenke til kommentar

Er jo ikke lett å si hva det kan være som gjør at du får slike feilmeldinger, men har du forsøkt å slette midlertidige filer i din nettleser? Kan jo være at det er noe cache trøbbel.. :hmm:

Fjerna alt av midlertidige filer. No dice. Prøvde også med chrome. No dice.

Har prøvd både å gå via studenttorget, og via apple.no for å velge studentrabatt manuelt. No dice. :(

Lenke til kommentar

Det viktige kommer den dagen Pro-modellene dropper optisk drev og får SSD av samme format som Air.

(Or so I hope.)

Jeg byttet min MBP DVDspiller med en Optibay og en SSD, og tenkte jeg skulle se hvor mange ganger jeg savnet DVD-spilleren.

Ikke skjedd ennå :)

(Eneste unntak er ved installasjon av OS, men det løste jeg allerede første gangen ved å lage en partisjon på HDen med DVDen på :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...