Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ble ny imac på meg, veldig overraska over quad core over hele serien, det må jeg si, baseline 21" er jo veldig billig med at du får med en ips skjerm, tastatur, mus, igjen helt fantastisk skjerm, quad core i5 sb, thunderbolt, hd webcam og grei gpu.

 

Fatter ikke folk som klager på apple sine priser.

 

Sett sammen den maskina til 10k, med de speccsene.

 

Uansett, jeg slo på stortromma. Bestilte ikke ssd, fordi da ble sendingstida 4-6 uker av en rar grunn. Men her er min, noen andre som bestilte?

 

3.4GHz Quad-Core Intel Core i7

4GB 1333MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB

1TB Serial ATA Drive

AMD Radeon HD 6970M 2GB GDDR5

Apple Magic Mouse

Apple Wireless Keyboard (Norsk) & Brukerhåndbok (Norsk)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Begynner å falle i ro med Macbook Proen min nå, var uvant i begynnelsen men dyre ta, dette er herlig i forhold til den gamle Windows-maskinen min. Uansett; jeg sliter litt med mediespillere. Prøvde VLC men lyden blir bare gradvis mer og mer usynkron desto lengre videoen jeg ser på er. Videre prøvde jeg Perian, men falt ikke for det umiddelbart. Så, jeg bare lurte på hva folket her brukte til å spille av videofiler på sin Mac? :)

Lenke til kommentar

Varierer sterkt med hvor mye de har på lager. Mener å huske første 13" MacBook Pro kom overraskende på en del, der var det mulig å snappe opp forrige modell (den uten Pro-stempel i alu) nokså rimelig. I denne omgang var oppgraderingen nokså enkel å forutse, noe som burde tilsi lave lagerbeholdninger og liten rabatt.

Lenke til kommentar

Situasjon: Har lagret endel .MTS filer på hardisken fra minnekortet, og tenkte å redigere sammen en film. Går på "log and transfer" på Final Cut Express, velger mappen som filene ligger i på hardisken, får da opp følgende beskjed: ""STREAM" contains unsupported media or has an invalid directory structure. Please choose a folder whose directory structure matches supported media.". Jeg husker da at tidligere så måtte filene være på minnekortet med original struktur slik videokameraet har satt opp. Jeg har altså ikke den originale strukturen eller info/playlist filer som lå på minnekortet.

 

Hvordan er det mulig å få inn .MTS filer på Final Cut Express(version 4.0.1) fra hardisken? Vil helst bruke de originale filene og slippe å måtte konvertere alt.

 

Jeg opplevde et lignende drawback da jeg var på nippet til å kjøpe meg en iMac/Macbook Pro for videoredigering (blant annet). Apple har jo fått så mye skryt for hvor bra dette er på en Mac. Stor var skuffelsen da jeg oppdaget at jeg ikke kunne laste inn videofilene fra mitt Sony-kamera direkte i iMovie eller Final Cut Express. Beskjeden var at filene måtte konverteres. Og det gidder jeg ikke. Det blir for tungvint.

 

Apple kaller det "Broad Format Support", mens sannheten er at noen få formater støttes direkte, og resten må konverteres.

Lenke til kommentar

Vet noen av dere hvor mye Apple-forhandlerne i Oslo kommer til å senke prisen på de "tidligere" imac modellene, de må få solgt ut?

Forhandlere har dem bare unnntaksvis på lager i kvanta, og denne gangen opererte Apple visstnok med "utsolgte" lagre den siste tiden nettopp for å unngå problemet mest mulig. Men Elkjøp og lignende som kjøper inn for eget lager kan ha noen.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Tror det blir billigere og mer effektivt og velge 8 GB RAM (mener det da er to slots ledig, evt 4 GB og bytte ut alle fire) og sette inn en SSD i tillegg, og evt kjøpe RAM selv og oppgradere det.

 

Sånn ser jeg på det hvertfall.

En kjapp samtale med min forhandler og det ble løsningen. Kjøper den med bare SSD, og har heller en ekstern disk til de gangene jeg måtte trenge det. Og så skaffer de RAM til halve prisen fra annen leverandør.

 

Geir :)

 

Meg bekjent lagerfører ikke Elkjøp og slik iMacs, eller Apple-produkter (annet enn iPods og slik om det går en del) - de fås pallevis direkte fra Apple etter behov.

I stand corrected...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Meg bekjent lagerfører ikke Elkjøp og slik iMacs, eller Apple-produkter (annet enn iPods og slik om det går en del) - de fås pallevis direkte fra Apple etter behov.

Vel, da lærer du noe nytt i dag. Alle Apples standardkonfigurasjoner (med unntak av Mac Pro) er vanlig lagervare hos Elkjøp/Lefdal. Og det er en del lager som skal tømmes nå, så det er mulig å få gode priser der. Iallefall om man er i Oslo-området.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...