Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har nettopp bestilt meg en MacBook Pro 13", med i5 2,3 ghz, 8 gb ram og 128 gb ssd, med iWork forhåndsinnstallert. Har aldri hatt Mac før, men har brukt ei vennines MacBook Pro (forrige generasjons), og ble forelsket i ios x. Hva bør jeg forvente av en Mac med de spesifikasjonene jeg har valgt? Bør vel klare det meste av krevende oppgaver vil tro. I tillegg lurer jeg på batterilevetiden, om den blir svekket av at jeg har kraftigere maskinvare, samt hvordan det er å bytte ut batteriet; er det noe jeg kan gjøre selv eller må jeg sende den inn til service?

 

På min Acer, som jeg har nå, har jeg tatt ut batteriet når jeg har den stående på pulten hjemme i lengre tid, da den som regel blir mest brukt som en stasjonær pc, og jeg lurer på om det er å anbefale for Macen for å spare batteriet?

 

Har også bestilt en DisplayPort til HDMI-kabel fra iWires så jeg kan koble min eksterne skjerm til Thunderbolt-utgangen. Noen som vet om det kommer adaptere (feks for Usb 3.0 til Thunderbolt), og en form for HUB så man kan koble til flere ting til samme Thunderbolt-utgang ((noe lignende en USB-Hub) (dårlig forklart, håper dere skjønner hva jeg mener))?

Lenke til kommentar

er det noe jeg kan gjøre selv eller må jeg sende den inn til service?

 

Kan bytte det selv, men du kan ikke kjøpe det noe sted. :whistle:

 

På min Acer, som jeg har nå, har jeg tatt ut batteriet når jeg har den stående på pulten hjemme i lengre tid, da den som regel blir mest brukt som en stasjonær pc, og jeg lurer på om det er å anbefale for Macen for å spare batteriet?

Har min koblet til 99% av tiden. Har hatt den i snart ett år og har rett over 110 cycles.

 

Har også bestilt en DisplayPort til HDMI-kabel fra iWires så jeg kan koble min eksterne skjerm til Thunderbolt-utgangen. Noen som vet om det kommer adaptere (feks for Usb 3.0 til Thunderbolt), og en form for HUB så man kan koble til flere ting til samme Thunderbolt-utgang ((noe lignende en USB-Hub) (dårlig forklart, håper dere skjønner hva jeg mener))?

Intel nevnte vel at USB 3.0 til TB ikke vil bli mulig.

Lenke til kommentar

Lurer på om disse apps'a finnes på Mac

 

TV-guide, med mulighet å legge ved/fjerne kanaler.

Radio, med de fleste norske kanaler.

 

Har begge disse på iPaden, men skulle gjerne hatt på Macen også. Finner ingenting med noen kjappe søk.

Endret av Scotty
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Det er vel ingen som kan vite det med sikkerhet nei, men vi kommer nok sannsynligvis til å se noe produkter i løpet av året, men er det virkelig så mye å trakte etter? Hva savner du? :)

Lenke til kommentar

Det er vel ingen som kan vite det med sikkerhet nei, men vi kommer nok sannsynligvis til å se noe produkter i løpet av året, men er det virkelig så mye å trakte etter? Hva savner du? :)

 

Hadde jo vært tøft å prøve ut det splitter nye grensesnittet. Så en NAS med Ethernet og ThunderBolt hadde vært kult.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Ser fortsatt ikke den store nytten. Vi har vel enda ikke disker som takler den økte overføringshastigheten til Thunderbolt kontra Gigabit-nettverk.

Lenke til kommentar

Jeg håper det kommer en slags breakout-box ellernoe som jeg kan koble USB 3.0, FW400/800, Mini-DP og slikt til. Hadde vært greit å bare ha en kabel (to, inkludert strømkabelen) å koble til når jeg sitter med MBP-en på skrivebordet.

 

Det er jo det som er genialt med ThunderBolt. Med adaptere kan man gjøre alt det. :)

 

Jeg tror en kombinert boks vil komme etter hvert.

Lenke til kommentar

Noen tips til hvordan jeg kan kalibrere skjermen på imacen min? Skal innrømme at jeg ikke har letet så hardt ennå, men fant bare innstillinger for lysstyrke og fargetemperatur. Trenger å få justert kontrastnivået, merker at jeg mister veldig mye detaljer i de lyse partiene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Noen tips til hvordan jeg kan kalibrere skjermen på imacen min? Skal innrømme at jeg ikke har letet så hardt ennå, men fant bare innstillinger for lysstyrke og fargetemperatur. Trenger å få justert kontrastnivået, merker at jeg mister veldig mye detaljer i de lyse partiene.

Systemvalg -> Skjermer -> Farger -> Kalibrer :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Og der har jeg fått en Macbook Pro 13-tommer, og jeg må si jeg er virkelig lettet over hvor fantastisk det er å bruke den. Var nesten impulskjøp men jeg er storfornøyd. Men i og med at jeg bestilte fra USA er jo adapteren litt anneredes enn i Norge, dog, jeg har en overgang som jeg kan bruke. Er bare litt usikker på om jeg skal kjøpe den som passer for Europa likevel, rett og slett på grunn av at det er hakket lettere å bruke den enn å måtte koble på konverteren heile tiden.

 

Uansett; noen anbefalinger til programvare og tips og triks en helt ny Mac-konvertitt burde vite om? Og når jeg tenker meg om, noen som vet om en god beskyttelsesbag til MBPen? Har også vurdert en sånn "plate" man legger mellom tastaturet og skjermen, men vet strengt tatt ikke om det er verdt det... :p

 

EDIT: Forresten, jeg bare lurte på om noen bruker tap to zoom og om det er verdt å stille inn fargene fra vanlig Color LCD til Adobe RGB-standarden? Jeg prøvde det såvidt og fargene ble mye sprekere og heile pakka, men jeg er fargeblind og har i grunn lite peiling på om det er verdt det. Noen innspill?

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...