Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på om min MBP late 2008 unibody begynner å ta kvelden snart... Har ganske lenge slitt med at lokket til batteriet og HDen ikke sitter smooth slik det gjorde før. Har måtte sette på en teipbit under slik at det ikke skrangler sånn i lokket når jeg skriver. Vifta er helt fucked og jeg er blitt helt rå på smcFanControl det siste halve året! Nå her i går så begynte jeg også å kjenne at trackpaden oppførte seg veldig rart. En blanding av overfølsom og at knappen ikke "funker". Den funker, men jeg kjenner ikke at det klikker, og det eneste logiske da er at batteriet som ligger under, har begynt å utvide seg og dermed klarer ikke platen til trackpaden å presses ned.

 

Jeg tok derfor ut batteriet nå for å kjenne, og det virker som det har begynt å utvide seg litt. Prøvde å klemme litt forsiktig på det, og det ga litt etter... Noen andre som har opplevd det samme? Burde jeg få byttet batteri? Er egentlig tid for å kjøpe ny MacBook snart, men tror ikke økonomien sier ja til det enda.

 

EDIT: Når jeg tenker meg om, så reiser jeg jo til USA om en måned, og det koster ikke mer enn 10k for en ny 15" MBP, så det er ikke umulig at jeg får lånt noen kroner av min far, så jeg får oppgradert skikkelig for en gangs skyld... Hvis jeg handler, så blir det evt. med Hi-res screen. Har de det på lager, eller må sånt bestilles? Skal være I Atlanta i to måneder, så er ikke noe problem om jeg må vente en uke liksom.

 

EDIT 2: Jeg prøvde å ta ut batteriet for å se om trackpaden ble bedre da, noe den ble. Eplehuset skal ha tusenlappen for et nytt batteri, det er ikke aktuelt. Da får jeg leve med trackpaden slik den er nå, og krysse fingrene for at jeg får handlet en ny Mac i begynnelsen av Mai...

Endret av MartinF
Lenke til kommentar

Kan svære på EDIT når 1 først. Vanligvis så har dem ikke inne rett etter lansering, men har lest rapporter til veldig mange folk på macrumors, at de kunne ha gått inn i butikken og plukket en mbp 15 med high res skjerm nå for eksempel. Er nok større sjanse for å få tak i en på en større apple butikk.

 

Så ganske sikker på at du kan gå inn i en butikk å plukket en opp, av det jeg har lest.

 

Kan jeg spørre hvorfor du ikke har garanti, eller vet ikke om du har applecare.

 

Bare husk at de nye 15" blir veldig varme, apple har visst gjort en dårlig jobb med thermal paste saken ifølge ifixit, har ikke sjekket selv, men ble overrasket hvor varm den var fra min 2010 mbp 13.

 

hadde jeg vært deg, så hadde jeg gått for 6750 skjermkortet også, da det er et lysår foran 6470.

 

her er alle de nye mbpene satt opp mot hverandre, grei test: http://www.barefeats.com/mbps04.html

 

Der ser du og hvor mye bedre 6750 er hvis du har tenkt å spille et spill i ny og ne

 

Og helt til slutt (ble mye her nå) Bytt til en ssd vær så snill, flaskehalsen er så stor med en sånn 5400rpm hdd. En 11" macbook air vil følges raksere til hverdagsbruk enn en quad core med standard hdd. Så jeg ville oppgradert med en ssd, de nye vertex 3 hddene, skal visst ha helt syke speeds har jeg lest av folk som har installert dem i sine mbp.

 

Slenger også med et bilde av thermal paste jobben gjort på de nye mbp'ene :/ http://alphaod.com/pics/mr02/mr_mbp11tp01.jpg

Endret av henrikrox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for et greit svar. Skal prøve å kommentere noe av det du skrev:

 

Kan jeg spørre hvorfor du ikke har garanti, eller vet ikke om du har applecare.

Aner ikke hvordan reglene for garanti funker i USA. Jeg kjøpte min MacBook Pro i en Apple Store i desember 2008. Kjøpte ikke AppleCare, fordi jeg syns det er overpriset, og fordi jeg tror at det selvfølgelig ikke skjer noe med det jeg kjøper (Det er vel en svak egenskap jeg har...)

 

Bare husk at de nye 15" blir veldig varme, apple har visst gjort en dårlig jobb med thermal paste saken ifølge ifixit, har ikke sjekket selv, men ble overrasket hvor varm den var fra min 2010 mbp 13.

Hmm, dette har jeg ikke hørt noe om... Skulle gjerne hatt en 13" av praktiske grunner, men oppløsningen er alt for lav, så det kommer jeg nok ikke til å vurdere engang. Har 15" nå og den er akkurat perfekt.

 

hadde jeg vært deg, så hadde jeg gått for 6750 skjermkortet også, da det er et lysår foran 6470.

Prisforskjell?

 

Og helt til slutt (ble mye her nå) Bytt til en ssd vær så snill, flaskehalsen er så stor med en sånn 5400rpm hdd. En 11" macbook air vil følges raksere til hverdagsbruk enn en quad core med standard hdd. Så jeg ville oppgradert med en ssd, de nye vertex 3 hddene, skal visst ha helt syke speeds har jeg lest av folk som har installert dem i sine mbp.

Jeg har en hybriddisk i min Mac atm og er fornøyd med det. SSD er for min del alt for dyrt i forhold til diskplass for øyeblikket, så det er nok litt utelukket.

Lenke til kommentar

Har et par itt irriterende ting i Safari jeg kunne trengt hjelp med.

 

Nr. 1: Går det ann å endre slik at når jeg lukker tabs, så blir det vinduet som jeg sist brukte åpnet? Istedet for at tab'en ved siden av alltid åpnes.

Mer detaljert:

 

 

Har som regel endel tabs oppe. Når jeg lukker igjen èn tab, så åpnes tab'en som er til høyre for den jeg lukket (om jeg lukker den helt til høyre så åpnes den som var til venstre selvsagt). Men det jeg ønsker at skal skje er at den tab'en som jeg sist brukte blir åpnet.

 

Scenario: Si at jeg har endel tab's oppe. Jeg bruker tab'en som er helt til venstre, så åpner jeg tab'en helt til høyre og lukker den, da ender jeg opp på tab'en som nå er helt til høyre, og ikket den tab'en helt til venstre som jeg holdt på med.

Jeg ønsker altså at tab'ene som blir åpnet går i rekkefølgen med når jeg har hatt dem åpne sist.

 

Virker kanskje pirkete, men åpner og lukker såpass mange ganger i løpet av en dag at det blir litt irriterende.

 

 

Er dette i det hele tatt mulig? Husker at det var litt man kunne endre med tanke på tabs, nye vinduer etc.

 

 

Nr 2: Når jeg holder inne CMD og trykker på en link, så ønsker jeg å forbli i det vinduet jeg var og ikke at den nye taben åpnes.

Endret av Scotty
Lenke til kommentar

Kan svære på EDIT når 1 først. Vanligvis så har dem ikke inne rett etter lansering, men har lest rapporter til veldig mange folk på macrumors, at de kunne ha gått inn i butikken og plukket en mbp 15 med high res skjerm nå for eksempel. Er nok større sjanse for å få tak i en på en større apple butikk.

 

Så ganske sikker på at du kan gå inn i en butikk å plukket en opp, av det jeg har lest.

 

Kan jeg spørre hvorfor du ikke har garanti, eller vet ikke om du har applecare.

 

Bare husk at de nye 15" blir veldig varme, apple har visst gjort en dårlig jobb med thermal paste saken ifølge ifixit, har ikke sjekket selv, men ble overrasket hvor varm den var fra min 2010 mbp 13.

 

hadde jeg vært deg, så hadde jeg gått for 6750 skjermkortet også, da det er et lysår foran 6470.

 

her er alle de nye mbpene satt opp mot hverandre, grei test: http://www.barefeats.com/mbps04.html

 

Der ser du og hvor mye bedre 6750 er hvis du har tenkt å spille et spill i ny og ne

 

Og helt til slutt (ble mye her nå) Bytt til en ssd vær så snill, flaskehalsen er så stor med en sånn 5400rpm hdd. En 11" macbook air vil følges raksere til hverdagsbruk enn en quad core med standard hdd. Så jeg ville oppgradert med en ssd, de nye vertex 3 hddene, skal visst ha helt syke speeds har jeg lest av folk som har installert dem i sine mbp.

 

Slenger også med et bilde av thermal paste jobben gjort på de nye mbp'ene :/ http://alphaod.com/pics/mr02/mr_mbp11tp01.jpg

 

Goddamn den var rask! Skal kjøpe meg vertex 3 og en optibay snart :D

Lenke til kommentar

Har en Macbook Pro 13" som ble kjøpt i september. Trodde jeg skulle få bruk for den, men det har jeg ikke fått. Har nok ikke brukt den mer enn ti ganger selv. Samboeren brukte den litt i juleferien, men den er nesten ikke brukt. Hvor mye kan jeg forvente å få for den hvis jeg selger? Incase sleeve medfølger.

Endret av qweac
Lenke til kommentar

Prisene på Apple-utstyr er dessuten omtrent som hjemme. Tyskland og Vest-Europa generelt ligger omtrent likt som i Norge, østover koster ting tildels en del mer; kjøpte en iPod Nano i Tsjekkia i høst, tror den kostet noen kroner mer enn tilsvarende modell i Norge. Enkleste MacBook Air koster f.eks. en 500-lapp mindre her (Tyskland) enn i Norge.

 

Tastaturspråk er ikke voldsomt kritisk, men besparelsen er mikroskopisk. Å kjøpe en MBP i USA sparer man litt på, for et skarve tastatur blir det bare tull.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Har et par itt irriterende ting i Safari jeg kunne trengt hjelp med.

 

Nr. 1: Går det ann å endre slik at når jeg lukker tabs, så blir det vinduet som jeg sist brukte åpnet? Istedet for at tab'en ved siden av alltid åpnes.

Mer detaljert:

 

 

Har som regel endel tabs oppe. Når jeg lukker igjen èn tab, så åpnes tab'en som er til høyre for den jeg lukket (om jeg lukker den helt til høyre så åpnes den som var til venstre selvsagt). Men det jeg ønsker at skal skje er at den tab'en som jeg sist brukte blir åpnet.

 

Scenario: Si at jeg har endel tab's oppe. Jeg bruker tab'en som er helt til venstre, så åpner jeg tab'en helt til høyre og lukker den, da ender jeg opp på tab'en som nå er helt til høyre, og ikket den tab'en helt til venstre som jeg holdt på med.

Jeg ønsker altså at tab'ene som blir åpnet går i rekkefølgen med når jeg har hatt dem åpne sist.

 

Virker kanskje pirkete, men åpner og lukker såpass mange ganger i løpet av en dag at det blir litt irriterende.

 

 

Er dette i det hele tatt mulig? Husker at det var litt man kunne endre med tanke på tabs, nye vinduer etc.

 

 

Nr 2: Når jeg holder inne CMD og trykker på en link, så ønsker jeg å forbli i det vinduet jeg var og ikke at den nye taben åpnes.

 

 

prøv Glims

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...