Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eplehuset kjører samme priser som på nett, tror ikke det er særlig mange som avviker fra dette lengre. Du får raskere SSD om du kjøper en fra Intel -- i alle fall om du venter til 3. generasjon blir tilgjengelig; mener Marco Arment filosoferte rundt dette på marco.org like etter lansering.

 

De fysiske butikkene har etter min erfaring som oftest de enkleste modellene på lager, med andre ord er det kanskje ikke spesielt sannsynlig at du klarer å drive opp en modell med SSD. Dersom du bestiller en spesialprodusert modell gjennom forhandler tar dette ofte mer tid enn ditto direkte fra Apple. Service- og garantiordninger fungerer greit både ved kjøp fra lokal butikk og Apple, jeg har pleid å holde meg til de fysiske i tro om at det gir litt goodwill de gangene jeg måtte ha bruk for det (det ser også ut til å ha fungert ...).

Lenke til kommentar

Blir vel handlet hos et av eplehusene her i byen ja.

Grunnen til at jeg tenkte å bestille ferdig med SSD var for å slippe å begynne å kødde med installering og sånt med en gang, men hvis det følger med det jeg trenger av programvare så er det jo sikkert en grei operasjon. Gjelder fortsatt garanti etter en slik jobb utført privat eller?

 

Hvilken disk anbefales da? Er det noe vits i å vente på de nye som kommer? Er maskina kompatibel med den nye teknikken slik at man får nytte av den ekstra hastigheten eller finnes det en flaskehals?

Lenke til kommentar

Var og så litt på MBP 13 i dag. Fikk trykkt og fikla litt. Positivt inntrykk av byggekvalitet og tykkelse. Synes skjermen virket helt grei også. Jeg sto også å forska litt på navigering på maskina og i Safari. Det som jeg ikke klarte å få til var at ved maksimering av aktivt vindu så ville det ikke legge seg over hurtigstartlinjen i bånn. Dette var også tilfelle når jeg tok tak i et hjørne og prøvde å dra det over. Hadde jeg fått til fullskjerm hadde nok opplevelsen med surfing blitt mye bedre. Regner med dette er mulig med noen enkle tastetrykk?

Lenke til kommentar

Nei, du klarer ikke å få Safari til å dekke docken. Du kan velge å skjule docken automatisk, da går den helt ned, men hvis du har synlig dock går den ikke ned langt nok.

 

Fullskjermmodus (ordentlig fullskjerm) kommer med Lion, men jeg skal innrømme at jeg liker å ha litt luft rundt programmene mine, slik som dette:

post-76108-0-94024400-1301149809_thumb.png

Lenke til kommentar

Det som jeg ikke klarte å få til var at ved maksimering av aktivt vindu så ville det ikke legge seg over hurtigstartlinjen i bånn. Dette var også tilfelle når jeg tok tak i et hjørne og prøvde å dra det over. Hadde jeg fått til fullskjerm hadde nok opplevelsen med surfing blitt mye bedre. Regner med dette er mulig med noen enkle tastetrykk?

Da må du endre innstillingene slik at docken skjules automatisk.

Lenke til kommentar

Når docken skjules vil da det aktive vinduet automatisk bli større?

 

Hvilken SSD anbefales til MBP 13 da? Her vil det jo være vesentlig at grensesnitt for disken støttes av HK slik at man får utnyttet disken. Det er vel bortkastet å kjøpe den nye generasjonen SSD hvis man likevel ikke får noe høyere ytelse enn i dagens generasjon.

Lenke til kommentar

Når docken skjules vil da det aktive vinduet automatisk bli større?

Når du utvider vinduer så vil de bli utvidet til bunnen av skjermen, ja. Docken vil legge seg over vinduet når den aktiveres.

 

Forøvrig så er standard i OS X at vinduer tilpasser seg innholdet i vinduet når du trykker på den grønne utvid-knappen, ikke at de fyller ut skjermen. Det er i stor grad en vanesak, jeg foretrakk maksimerte vinduer når jeg brukte Windows, nå foretrekker jeg vinduer som er tilpasset innholdet i de aller fleste tilfeller.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

har byttet email, så er det noen mulighet å flytte over apps til den nye kontoen, så man kan fortsette å laste ned updates.

 

har ikke lyst til å kjøpe alle på nytt

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

ja menne har en apple id med me.com som jeg vil bruke

kan ikke bytte til den, så jeg må overføre alle kjøp til den, men aner ikke hvordan

Lenke til kommentar

Var og så litt på MBP 13 i dag. Fikk trykkt og fikla litt. Positivt inntrykk av byggekvalitet og tykkelse. Synes skjermen virket helt grei også. Jeg sto også å forska litt på navigering på maskina og i Safari. Det som jeg ikke klarte å få til var at ved maksimering av aktivt vindu så ville det ikke legge seg over hurtigstartlinjen i bånn. Dette var også tilfelle når jeg tok tak i et hjørne og prøvde å dra det over. Hadde jeg fått til fullskjerm hadde nok opplevelsen med surfing blitt mye bedre. Regner med dette er mulig med noen enkle tastetrykk?

 

Var et problem for meg i starten også, jeg løste det enkelt ved å innstalere google chrome (og firefox). Får å få fullskjerm klikker du CMD+SHIFT+F

Lenke til kommentar

ja menne har en apple id med me.com som jeg vil bruke

kan ikke bytte til den, så jeg må overføre alle kjøp til den, men aner ikke hvordan

Da vet jeg ikke. Når jeg byttet e-post, så endret jeg bare e-posten min på Apple-IDen og problem solved. Er ikke noe poeng i å lage en ny konto.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...