Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Det er veldig enkelt:

 

Hold nede cmd tasten - skaler Finder vinduet til den størrelsen du vil. Neste gang du åpner finder vil vinduet være i den størrelsen du valgte :)

Det er dessverre ikke så enkelt. Dette gjelder kun det vinduet du endrer størrelsen på, ikke andre vinduer. Prøv selv. ;)

 

Riktig det men spørsmålet handlet om Finder.

Må gå da! Får fikkle videre :)

 

EDIT: I neste utgave av OSX kan man resize et vind i alle kanter.

Når jeg tenkte Finder, så tenkte jeg på alt av mapper jeg da (Det er jo det som er Finder). Men takk likevel. :)

 

Vil ikke hamre osv men er det ikke slik at alle mapper åpnes i den størrelsen man satte siste gang? Funker hos meg med OSX 10.6.6 Gjelder også noen program (Safari, mail osv)-Hva er det jeg ikke skjønner her?

Please inform osv..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil ikke hamre osv men er det ikke slik at alle mapper åpnes i den størrelsen man satte siste gang? Funker hos meg med OSX 10.6.6 Gjelder også noen program (Safari, mail osv)-Hva er det jeg ikke skjønner her?

Please inform osv..

Jo, men MartinF (og andre, blant annet meg) vil justere størrelsen på alle mapper ved å justere kun én, ikke alle sammen hver for seg. Skjønner du?

Lenke til kommentar

Dere her inne som har bestilt maskiner fra apple.no før, hvor lang tid tok dere før dere fikk den etter at den hadde vært innom Arnhem hub?

Tja. Et par dager? Fire? Fem? Avhenger av hvor i landet du bor (og dermed hvilket transportselskap som brukes) etc. Østlandet har alltid vært rimelig kjapt for min del, men den lille fiskerlandsbyen Bergen i vest har hatt heller begrensede kommunikasjonsmuligheter med omverdenen.

 

Bor i Oslo, og det er TNT som frakter.. Kanskje jeg har den på tirsdag da :)

 

Er den i Nederland i dag? Da vil jeg si Tirsdag er realistisk. Mandag er optimistisk :)

Lenke til kommentar

Bestilte custom config på releasedag, fikk min i sta.

 

Men jeg har et spørsmål jeg får ikke kopiert filer til min eksterne harddisk fra macen. Det er en Lacie Rikiki som er formatert som ntfs.

 

Bestilte custom config på releasedag, fikk min i sta.

 

Men jeg har et spørsmål jeg får ikke kopiert filer til min eksterne harddisk fra macen. Det er en Lacie Rikiki som er formatert som ntfs.

Lenke til kommentar

Vil ikke hamre osv men er det ikke slik at alle mapper åpnes i den størrelsen man satte siste gang? Funker hos meg med OSX 10.6.6 Gjelder også noen program (Safari, mail osv)-Hva er det jeg ikke skjønner her?

Please inform osv..

Jo, men MartinF (og andre, blant annet meg) vil justere størrelsen på alle mapper ved å justere kun én, ikke alle sammen hver for seg. Skjønner du?

 

Ahh - tok poenget nå!

 

Det går ikke uten å bruke programmer for det. Intressant siden de fleste funksjoner i OSX lar seg scripte på en eller annen måte. Kanskje noe man kan knote til i Automator?

Endret av Zez
Lenke til kommentar

Mistenker at laderen min kortsluttet nå nettopp. Dette er andre gangen. Første gang sendte jeg mail til Humac kundeservice og spurte, og det var bare å hente ny sa de (Måtte krangle med fysiske kundebehandlerene ,men jeg endte opp med ny.) Jeg fikk en da T lader, og gikk fra L-lader, tenkte ikke mer over det.

 

Dette er som sagt andre gang laderen går, skal jeg bare kjøre samme prosedyre - Sende mail til Humac kundeservice på hovedkontoret, ta med mail og kreve ny lader? Det er ekstremt slitsomt om det er nødvendig hver gang. Jeg mener selv at jeg ikke har behandlet verken macen elelr laderen stygt, da den forsatt er helt hvit, med kun få merker.

 

Er dette en vanlig feil?

 

(Det må nevnes at jeg får absistenser uten macen min, og dette er livsviktig for meg)

(kjøpt mai 2010)

 

Den har vært inne for dette: Tastaturx2, lader ødelagt før, og nå lader igjen.

Jeg har krav på pengene igjen?

Lenke til kommentar

Dere her inne som har bestilt maskiner fra apple.no før, hvor lang tid tok dere før dere fikk den etter at den hadde vært innom Arnhem hub?

Tja. Et par dager? Fire? Fem? Avhenger av hvor i landet du bor (og dermed hvilket transportselskap som brukes) etc. Østlandet har alltid vært rimelig kjapt for min del, men den lille fiskerlandsbyen Bergen i vest har hatt heller begrensede kommunikasjonsmuligheter med omverdenen.

 

Bor i Oslo, og det er TNT som frakter.. Kanskje jeg har den på tirsdag da :)

 

Er den i Nederland i dag? Da vil jeg si Tirsdag er realistisk. Mandag er optimistisk :)

 

Høres bra ut :) Passerte gjennom Arnhem kl 11 i dag ja.

Lenke til kommentar

Noen som har synspunkter på normal vs. hi-res skjerm på 15" MBP? 1440x900 vs. 1650x1050 oppløsning.

 

Hadde egentlig tenkt å kjøpe med hi-res, men i det jeg skulle til å legge den i handlevognen ble jeg plutselig litt skeptisk. Kom plutselig på at jeg for noen år siden hadde en 17" som kjørte 1900x1200, og at jeg alltid følte at ting ble alt for smått på den skjermen. Blir nesten sånn at man må sitte med ansiktet klint oppi skjermen. Så hva mener dere, blir 1650x1050 for mange pixler på en 15" skjerm, eller funker det fint?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Noen som har synspunkter på normal vs. hi-res skjerm på 15" MBP? 1440x900 vs. 1650x1050 oppløsning.

 

Hadde egentlig tenkt å kjøpe med hi-res, men i det jeg skulle til å legge den i handlevognen ble jeg plutselig litt skeptisk. Kom plutselig på at jeg for noen år siden hadde en 17" som kjørte 1900x1200, og at jeg alltid følte at ting ble alt for smått på den skjermen. Blir nesten sånn at man må sitte med ansiktet klint oppi skjermen. Så hva mener dere, blir 1650x1050 for mange pixler på en 15" skjerm, eller funker det fint?

Jeg har en litt eldre MBP 15" med oppløsning på 1440x900 og skulle ønske oppløsningen var større. Er et herk å jobbe i f.eks. Photoshop og lignende.

Lenke til kommentar

Jeg har en litt eldre MBP 15" med oppløsning på 1440x900 og skulle ønske oppløsningen var større. Er et herk å jobbe i f.eks. Photoshop og lignende.

 

K, da blir det hi-res. :)

 

Enn anti-glare vs. glossy? Hva er folks mening rundt det? Forstår det sånn at det også er et slags tveegget sverd, at antiglare er langt mer utsatt for skade enn glossy bl.a.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt glossy (ikke Hi-Res) i over et og et halvt år nå, og har vært veldig fornøyd, men de få gangene jeg har brukt den på steder med ukontrollertbart lys (ute, ved store vinduer, på toget osv), så er det irriterende mye refleksjoner. Tok derfor sjansen på Anti-Glare nå. Ellers så sies det at farger ser bedre ut på den glossy skjermen, noe de fleste sikkert er enige om at er en god ting når det gjelder film og dagligdags bruk, men dårlig når det gjelder grafisk design, bilde- og videobehandling.

Lenke til kommentar

Kanskje noe man kan knote til i Automator?

Nå er jeg på ingen måte noen ekspert på dette feltet, men skulle tro det var mulig. Jeg skal leke meg litt og se hva jeg får til! :)

 

Fant et script (gratis) som gjør at man med en hurtigtast kan maksimere et vindu (Må ha Quicksilver)

Create a keyboard shortcut for the maximize button Veldig mye bra i den tråden :)

 

Har lest litt om dette og det virker som en "policy-greie" hos Apple å ikke ha den eller lignende funksjonen. I neste OS kan man manuelt endre vinduet i alle hjørner men jeg vet ikke om det betyr automatiserte funksjoner også, tipper det da blir enklere å scripte funksjonalitet. Finnes jo programer å kjøpe men det burde ikke være nødvendig.

Endret av Zez
Lenke til kommentar

Enn anti-glare vs. glossy? Hva er folks mening rundt det? Forstår det sånn at det også er et slags tveegget sverd, at antiglare er langt mer utsatt for skade enn glossy bl.a.

Jeg anbefaler på det sterkeste en matt (anti-glare) skjerm. Det koster litt ekstra, og fargene ser "bedre" ut (sterkere, klarere) på glossy, men skjermen er helt fantastisk. Det er vanskelig å forklare hvor bra den ser ut, så det beste hadde vært om du fikk muligheten til å prøve den selv.

 

 

Finnes jo programer å kjøpe men det burde ikke være nødvendig.

I tillegg resulterer mange av disse programmene i et ustabilt system, som TotalFinder.

Lenke til kommentar

Du ville ikke være alene om å synes at en del elementer i grensesnittet blir vel smått med den høyoppløste skjermen, hagfors. Jeg har ikke noen bedre tips enn å forsøke å finne en maskin du kan prøve.

 

Var på den lokale apple-butikken, men de hadde kun 13" og 17" MBP inne, og begge var av den gamle modellen. Regner med at i den grad de kommer til å stille noe ut, så blir det sikkert i beste fall bare en konfigurasjon.

 

Det jeg tenker er at på en 15" skjerm vil man neppe komme til å jobbe med to vinduer oppe samtidig. (Jeg ser da bort fra trivielle ting som filbehandling, SSH klienter osv) Det relevante for meg blir da hvordan Word, Excel, SPSS, nettlesere osv. fremstår i fullskjerm på de to oppløsningene. Så på en måte handler det om å finne skjæringspunktet hvor knapper og ting i grensesnittet er passe stort, samtidig som man har nok "plass" til at man ikke kaster bort halve skjermen på menylinjer og sånne ting. :D

Lenke til kommentar

Jeg har vurdert å kjøpe 15" MBP (men håper på at jeg klarer å vente til neste år), ville definitivt gått for den høyoppløselige varianten, uten at det dermed er gitt som beste alternativ for alle andres preferanser og syn.

 

I Lion (Mac OS 10.7) blir det lagt opp til å kunne doble (piksel)størrelsen på interfaceelementer ved svært høy skjermoppløsning, formodentlig blir denne fordelingen alt for grov til at det gir særlig mening for 1680x1050 på 15".

 

Ellers er vel hverken Word og Excel arenaer der høy oppløsning er noe stort problem, SPSS har jeg ikke brukt fryktelig mye, men du skal vel få satt opp ting rimelig fleksibelt der også, nettlesere begynner å bli mer kurant etter hvert som stadig flere sider er utviklet med noe i nærheten av en fornuftig standard, men dette byr stadig på en del kluss. Mitt største problem med lav oppløsning på laptopene er utvikling; med oppløsning på 1280x800 på 13" er det ikke mye plass igjen i Interface Builder etter at iPad-vinduet på 1024x768 er åpnet.

Lenke til kommentar

Enn anti-glare vs. glossy? Hva er folks mening rundt det? Forstår det sånn at det også er et slags tveegget sverd, at antiglare er langt mer utsatt for skade enn glossy bl.a.

Jeg anbefaler på det sterkeste en matt (anti-glare) skjerm. Det koster litt ekstra, og fargene ser "bedre" ut (sterkere, klarere) på glossy, men skjermen er helt fantastisk. Det er vanskelig å forklare hvor bra den ser ut, så det beste hadde vært om du fikk muligheten til å prøve den selv.

 

Uhm, er det bare jeg som ikke helt klarer å konkludere med hvorvidt du faktisk foretrekker Glossy eller Anti-Glare? Virker som du argumenterer for Anti-Glare men måten du skriver det på så kan det jo tolkes som du mener at Glossy gir bedre, sterkere og klarere farger.

 

Selv har jeg lenge lurt på det samme selv, har bare erfaring med MacBook Pro 17" fra Mid-2010 med Glossy skjerm og personlig elsker jeg denne og siden jeg stort sett bruker innendørs så er ikke refleksjoner noe stort problem for meg. MEN! Det er et stort minus og som gjør at jeg svært gjerne skulle testet Anti-Glare for å sammenligne opp imot Glossy og det er at Glossy skjerm gjør at detaljer i sortnivået blir det komplette kaos, om jeg så ser på Hotel Cæsar via TV2 Sumo eller ser på en 1080P MKV video så merkes det så alt, alt for godt at skjermen lider av "black crush" altså at detaljer og nyanser i mørke scener glir inn i hverandre og gjør det umulig å skille de ifra hverandre. Et godt eksempel blir personer med sort / mørkt hår hvor du faktisk ikke klarer å se stort annet enn en massiv sortfarge fordi du ikke klarer å skille nyansene så du ser ikke hårstråene til personen.

 

 

Har lenge lurt på om dette er et mindre problem på Anti-Glare skjermen, men det er visstnok ingen som har noe godt svar på dette. Verdt å merke seg at det er stort forskjell på paneltypene som leveres med MacBook Pro også, en MacBook Pro 15" fra Mid-2010 kan være nokså forskjellig fra en som ble levert et par uker etterpå på grunn av Apple bruker endel forskjellige paneler så det er ikke sånn at samtlige MacBook Pro 15", ikke engang alle med High-Res skjerm benytter det samme panelet så noen ender opp med dårligere skjerm / panel enn andre.

 

Etter hva jeg forstår så er det vell stort sett MacBook Pro 17" som holder seg til samme panelet på nesten samtlige maskiner? Og denne er nokså dårlig kalibrert så jeg fikk endel bedre farger og mindre problemer med sortnivået / black crush når jeg leste meg opp på anbefalte innstillinger som jeg kunne bruke på skjermen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...